آئین نامه های خلق الساعه مشكل جدی تعاون است

زیپو كالا: سرپرست معاونت امور استان ها و اتحادیه اتاق تعاون اظهار داشت: تدوین و تصویب دستورالعملها و آیین نامه های خلق الساعه مشكل جدی بخش تعاون بوده و چالش هایی را برای فعالان بخش تعاون بوجود آورده است.

به گزارش زیپو کالا به نقل از اتاق تعاون ایران، صمد مرعشی با اشاره به اینکه برگزاری جلسات شورای مناطق با هدف بررسی مشکلات ناشی از ویروس کرونا برای تعاونگران کشور در حال انجام می باشد، تصریح کرد: برگزاری جلسات این شوراها در شرایط کنونی با رعایت پروتکل های بهداشتی با هدف بررسی مشکلات ناشی از ویروس کرونا برای فعالان بخش تعاون و بازدید میدانی از مراکز فعالیت فعالان بخش و تهیه و تدوین مشکلات ناشی از بیماری کرونا صورت می گیرد.
سرپرست معاونت امور استان ها و اتحادیه اتاق تعاون ایران با اشاره به مشکلات به وجود آمده ناشی از کرونا، افزود: مشکلات جدی به وجود آمده ناشی از کرونا برای صاحبان صنایع به ویژه بخش تعاون و لزوم بررسی فضای کسب و کار در بخش تعاون و خسارات وارده به این بخش و تهیه آمار و اطلاعات دقیق از آنها برای عرضه به مسئولین و مطالبه گری جهت بهبود وضعیت آنها از مسئولین استانی و کشوری از وظایف مهم در این شرایط حساس به حساب می آید.
وی در تشریح فعالیت شورای مناطق ۶ گانه اظهار داشت: در این تقسیم بندی تعاونگران در سرتاسر کشور به ۶ منطقه که متشکل از چند استان و شهرستان است، تقسیم شده اند و با قرار دادن یک استان بعنوان استان معیین این جلسات برگزار می گردد. اخیرا این جلسات در ۳ منطقه با حضور استان های مربوطه، در استان های یزد، مشهد و زنجان برگزارشده است.
به گفته این مقام مسئول یکی از دغدغه های جدی اتاق تعاون در استان ها فضای فیزیکی و اداری آنهاست که تبدیل به احسن شدن فضای فیزیکی اتاق ها از قبیل تهیه زمین مناسب و فروش ساختمان و ساخت مشارکتی از مصوبات جلسه شورای مناطق بوده است.
مرعشی تصریح کرد: اهتمام به ایجاد ارتباط با مسئولین استانی شامل ائمه جمعه مراکز استان ها و شهرستانها، استانداران، فرمانداران و هم مدیران و به ویژه نمایندگان به صورت مستمر و عرضه گزارش وضعیت بخش تعاون به آنها توسط رؤسای اتاق ها از دیگر مصوبات شورای مناطق بوده است.
وی در مورد برگزاری نمایشگاه های مختلف در مراکز استان ها تصریح کرد: لزوم توجه به مبحث برگزاری نمایشگاهای مختلف در مراکز استان ها دراین نشست ها مطرح شده و مورد بحث قرار گرفته است و مقرر شد رؤسای اتاق ها، اقدام لازم را در مراکز استان ها انجام و در صورت مواجه شدن با مشکلات مبحث را از راه اتاق تعاون ایران پیگیری کنند.
وی در بخش دیگری از این گفتگو به لزوم شناسایی و ایجاد ارتباط با شرکتهای تعاونی دانش بنیان در استان تاکید نمود.
این مقام مسئول در ادامه به نقش اتاق های تعاون در جلسات هیأت واگذاری استانی اشاره و خاطرنشان کرد: مطابق قانون اتاق تعاون در هیأت های واگذاری دارای کرسی بوده و اتاق تعاون استان ها باید با ورود به مبحث واگذاری ها و طرح های عمرانی نیمه تمام دولتی، به شکل جدی پیگیری کنند.
سرپرست معاونت امور استان ها و اتحادیه های اتاق تعاون افزود: عدم تمکین سیستم بانکی در اجرای مصوبات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان ها و هم بی توجهی به دستور العملهای بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار و سرگردانی فعالان اقتصادی و هم بخش خصوصی، لزوم توجه مسئولین در رابطه با این امر و رفع این معضل را دوچندان می کند.
مرعشی با اشاره به صدمه فعالان اقتصادی ناشی از بحران کرونا، تصریح کرد: کم توجهی مسئولین به بسته شدن و ورشکستگی کارخانه ها و عقب افتادن حقوق چندین ماهه کارگران بخشهای مختلف تولید و در نهایت بی توجهی به توان داخلی هم از دغدغه های صاحبان صنایع و هم تولیدکنندگان در عرصه های مختلف بوده که اتاق تعاون ایران بعنوان نماینده واقعی بخش تعاون ضمن اعلام این مشکلات به مسؤلان دست اندرکار نسبت به پی گیری و رفع این مشکلات اقدام می کند.
این تعاونگر با اشاره نقش دستورالعمل های خلق الساعه برای فعالان اقتصادی، اظهار داشت: تدوین و تصویب دستورالعمل ها و آیین نامه های خلق الساعه کما فی السابق مشکل جدی بخش تعاون بوده و چالش هایی را برای فعالان بخش تعاون بوجود آورده است که لزوم اتخاذ تدبیر لازم و عملیاتی در این خصوص محسوس است.

منبع: