در گزارش زیپو كالا مطرح شد كارگران ساختمانی محروم از حمایت كرونایی دولت

رئیس انجمن صنفی كارگران ساختمانی با اعلان اینكه حداقل ۵۰ درصد كارگران این بخش بیكار هستند، اظهار داشت: فعلا هیچ بحثی درباره پرداخت بیمه بیكاری دوران كرونا به كارگران ساختمانی مطرح نشده است.

اکبر شوکت در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد وضعیت کارگران ساختمانی، گفت: در دوران شیوع ویروس کرونا تابحال کوچک ترین حمایتی از طرف دولت به کارگران ساختمانی نشده و همچنان روال قبل برقرار بوده و حتی بدتر نیز شده است. حتی بروز مسائلی همچون گرانی های اخیر و وضعیت قرمز کرونا در بعضی از استانها باز هم موجب نشده که از کارگران ساختمانی حمایتی صورت بگیرد.
رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی اضافه کرد: متأسفانه در قانون، صندوقی برای بیمه بیکاری کارگران ساختمانی دیده نشده است و در شرایط اضطراری نیز انتظار می رفت دولت برای این مساله فکری کند، اما اقدامی انجام نشد. البته فقط کارگران ساختمانی نیستند، اقشاری همچون قالیبافان و خادمین مساجد و … هم هستند که کل اطلاعاتشان در اختیار دولت و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارد اما هنوز کوچک ترین مبلغی به این افراد پرداخت نشده است.
وی اظهار داشت: دولت حتی می تواند یک مبلغ کوچکی از صندوق توسعه ملی برای این کار اختصاص دهد، رقم زیادی نخواهد شد. حتی از آن مبلغ ۵ هزار میلیارد تومانی که برای صندوق بیمه بیکاری اختصاص داده شد، دولت می توانست یک پنجم را به کارگران بیکار شده ای که فاقد صندوق بیمه بیکاری هستند، همچون کارگران ساختمانی اختصاص دهد برای اینکه این افراد هم جزو جامعه کارگری هستند.
شوکت اضافه کرد: متأسفانه هنوز هیچ بحثی در مورد اختصاص بیمه بیکاری به کارگران ساختمانی مطرح نشده است. ما انتظار داشتیم در این شرایط دولت کمک نماید.
وی افزود: در عمده استان های کشور، فصل بهار و تابستان اوج کارهای ساختمانی است اما هم اکنون حداقل ۵۰ درصد کارگران ساختمانی بیکار هستند.
رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی تصریح کرد: تنها اقدامی که صورت گرفته تخصیص مقداری بسته معیشتی با هماهنگی انجمن ها و خیرین استانها و برخی نهادهای حاکمیتی مثل سپاه، به کارگران بوده است.