رئیس سازمان توسعه تجارت: ۸۰ درصد واردات سال قبل اقلام واسطه ای و سرمایه ای است

به گزارش زیپو كالا رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: در خرداد ۹۹ بیش از ۲ هزار و ۲۲۴ قلم كالا ممنوعیت واردات دارند و واردات بی رویه نداشته ایم.

به گزارش زیپو کالا به نقل از صدا و سیما، حمید زادبوم در برنامه تیتر امشب ۳ شنبه شب شبکه خبر درباره روند واردات در سال های اخیر اضافه کرد: در سال قبل ۴۳.۷ دهم میلیارد دلار واردات داشته ایم.
وی اظهار داشت: سه نوع واردات کالای سرمایه، مصرفی و واسطه ای داریم و در سال قبل کالای واسطه ای و واسطه ای ضروری ۶۷.۳ دهم درصد و کالای سرمایه ای و سرمایه ای ضروری ۱۳.۶ دهم درصد و ۱۷ درصد نیز کالای مصرفی و مصرفی ضروری و مابقی سایر کالاها بوده است.
زادبوم اشاره کرد: هم اکنون واردات بی رویه نداریم و نمی توانیم داشته باشیم و در سال ۹۶ تا ۹۸ میانگین در کل ۷ درصد کاهش واردات داشته ایم، اما بطور کل در سال ۹۶، حدود ۵۴.۴ میلیارد دلار و در سال ۹۷ به میزان ۴۳.۱ دهم و در سال ۹۸ نیز ۴۳.۷ دهم واردات داشته ایم.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: واردات کالاهای ضروری بخشی برای ذخیره سازی است بطوریکه واردات کالای اساسی در سال ۹۸ نسبت به بقیه بیشتر بوده است.
وی اضافه کرد: از سال ۹۶ تا ۹۸ واردات ۷ درصد کاهش داشته است و ۹۸ نسبت به سال ۹۶ بیش از ۱۰ میلیارد دلار کاهش واردات داشته ایم.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: در سال قبل برمبنای بخشنامه سال ۹۷ حدود ۱۴۰۰ قلم کالا ممنوعیت واردات داشتند و مسیر ساخت داخل به سمتی رفت که واردات محدود شود.
وی اضافه کرد: در خرداد ۹۹ بیش از ۲ هزار و ۲۲۴ قلم کالا ممنوعیت واردات دارند و واردات بی رویه نداشته ایم بدین سبب در کنار ساخت داخل و ممنوعیت ها، مواد اولیه تولید و ماشین آلات و کالای اساسی باید واردات داشته باشند، اما باید تعادل برقرار باشد.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: برمبنای دستور وزیر صنعت، کارگروهی برای تخصیص ارز برمبنای اولویت کالاها تشکیل شده است و هر هفته در معاونت های وزارت صمت لیست نیاز به ارز کالاهای خاص داده می شود و برمبنای ساخت داخل اولویت بندی می شود، در اتاق پایاپای نیز صادرات و واردات کنترل و بر طبق عمق ساخت داخل و برگشت ارز اولویت بندی می شود.
وی اضافه کرد: در دو ماه اخیر باتوجه به اولویت ساخت داخل، هفتگی به اقلام ممنوعه واردات اضافه شده است.
زادبوم اظهار داشت: در شرایط ویژه تحریم، باتوجه به منویات رهبر معظم انقلاب باید با فناوری جهانی، خودرا تطبیق دهیم و در طولانی مدت رقابت داشته باشیم.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: طبقه بندی واردات و اولویت برای افزایش تولید و جهش تولید است بدین سبب با تلاش با اعمال محدودیت واردات و عمق بخشیدن به ساخت داخل به سمت اقتصاد رقابتی برویم.
در بخش صنعت و منابع پولی محدودیت داریم
رئیس مجمع کارآفرینان اظهار داشت: برخلاف تصورات دشمن، تحریم به فرصت تبدیل گشته است البته موانعی هم داریم که در بخش صنعت و منابع پولی محدودیت داریم و دولت برای تامین منابع خود و رفع کسر بودجه پول چاپ می کند و مجبور است این مسیر را طی نماید بدین سبب امسال نیز دولت باید این ریسک را در صنعت بپذیرد.
محمدرضا دیانی اضافه کرد: باید به صنعتگران نیز فرصت بدهیم و اقدامات مناسب شرایط ارزی امروز باشد و در بخش تولید نیز دقت داشته باشیم.
وی اظهار داشت: باید برای تخصیص ارز به صنایعی که عمق ساخت داخل بیشتر دارند دقت شود و باتوجه به محدودیت ارز و نیاز به کالاهای ضروری، مصرفی، بادوام و ماشین آلات نمی توان مانند قبل بخشنامه ای عمل کرد بلکه باید اولویت را عمق ساخت داخل قرار داد.
رئیس مجمع کارآفرینان اضافه کرد: حالا در جنگ تمام عیار هستیم و باید در سال جهش تولید با سیاست گذاری درست بر ساخت داخل تاکید نماییم و تولید باید برای جلوگیری از ورادات تضمین داشته باشد که این کار نیاز به برنامه ریزی طولانی مدت دارد.
وی اظهار داشت: اساس کار در بخش صادرات مقیاس اقتصادی، باید دیده شود و رانت از بین برود بدین سبب دولت باید از پیشران های اقتصادی حمایت کند و بنگاه های کوچک و متوسط را برای حضور در عرصه جهانی دخالت دهد و بسترهای بخش خصوصی را فراهم آورد.
دیانی اضافه کرد: با توجه به این که سیاست های امروز مناسب پیشران ها نیست دولت باید برای اقتصاد بدون نفت از بخش خصوصی کمک بگیرد. دولت باید به تشویق و موفقیت های صنعتی نیز بها بدهد و از کارافرینان نیز حمایت کند.

منبع: