رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام كرد جزئیات برنامه افتتاح ۲ و دو دهم میلیارد دلار طرح معدن و صنایع معدنی

به گزارش زیپو كالا رئیس هیات عامل ایمیدرو اعلام نمود: در سال جهش تولید، ۲.۲ میلیارد دلار طرح در بخش معدن و صنایع معدنی افتتاح می شود.

به گزارش زیپو کالا به نقل از ایمیدرو، خداداد غریب پور در نشست هم اندیشی سرپرست وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعضای هیأت عامل، معاونان و مدیران ایمیدرو و مدیران عامل شرکت های بخش معدن و صنایع معدنی ضمن بیان این مطلب گفت: در سال گذشته، ۳.۲ میلیارد دلار طرح در بخش معدن و صنایع معدنی تکمیل و بیشتر آنها راه اندازی شد و افتتاح برخی از طرح ها به سبب مساله کرونا به تعویق افتاد.
سرمایه گذاری ۳، ۵۰۰ میلیارد تومان ایمیدرو و بخش خصوصی
رئیس هیأت عامل ایمیدرو با اشاره به سرمایه گذاری ۳، ۵۰۰ میلیارد تومان این سازمان و بخش خصوصی در سال ۹۸ اظهار داشت: از این مقدار، ۱، ۷۰۰ میلیارد تومان مربوط به سرمایه گذاری جذب شده از بخش خصوصی بود.
وی اضافه کرد: بودجه ایمیدرو در ابتدای سال گذشته، ۷۵۰ میلیارد تومان بود که این رقم را تا آخر سال گذشته، به ۱، ۸۰۰ میلیارد تومان (بیش از ۲ برابر) افزایش دادیم.
رشد ۱۶۰ درصدی بخش اکتشاف
غریب پور با اشاره به رشد ۱۶۰ درصدی بخش اکتشاف ایمیدرو اشاره کرد: تا اختتام نیمه نخست سال ۹۷، ایمیدرو ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع کار اکتشافی انجام داده بود اما از نیمه دوم ۹۷ تا آخر سال ۹۸، معادل ۴۰۰ هزار کیلومتر مربع به پهنه های اکتشافی اضافه گردید.
وی افزود: با این میزان فعالیت، وسعت اکتشافات ایمیدرو به ۶۵۰ هزار کیلومتر مربع رسید. بگفته وی، کار اکتشافات اولیه این پهنه ها در سال قبل به پایان رسید.
واگذاری ۵۷ هزار کیلومتر مربع پهنه به بخش خصوصی
رئیس هیأت عامل ایمیدرو اشاره کرد: اتفاق کم نظیر انجام شده در سال قبل با حمایت وزارتخانه، واگذاری حدود ۵۷ هزار کیلومتر مربع از پهنه ها برای اکتشاف به کنسرسیوم بخش خصوصی با مدیریت شرکت معادن و فلزات بود. وی ادامه داد: این اقدام، شرایط را برای حضور بخش خصوصی در حوزه پرریسک اکتشاف در مراحل شناسایی و پی جویی و خصوصاً در مراحل اکتشافات تکمیلی فراهم نمود.
وضعیت مطلوب ذخایر استراتژیک
غریب پور با اشاره به تحریم های ۴ باره صنایع فلزی از نوامبر ۲۰۱۸، بیان داشت: به رغم این شرایط اما با اقدامات انجام شده در سال گذشته، ذخایر راهبردی صنایع آلومینیوم و فولاد (پودر آلومینیوم و الکترود گرافیتی) تامین شد و الان در وضعیت بسیار مطلوبی هستند.
وی افزود: برنامه صادرات امسال در بخش معدن و صنایع معدنی، ۵۰ هزار میلیارد تومان است.
رشد تولید در سال ۹۸
رئیس هیأت عامل ایمیدرو با اشاره به رشد محصولات بخش معدن و صنایع معدنی در سال ۹۸ اظهار داشت: در بخش کنسانتره سنگ آهن ۴ درصد، آهن اسفنجی ۷ درصد، شمش ۵ درصد و محصولات فولادی ۶ درصد رشد داشتیم. وی اشاره کرد: خوشبختانه با وجود همه مشکلات، امسال نیز رشد تولید داشتیم. وی افزود: در بخش صادرات، به رغم موانع بین المللی در سال گذشته، رشد ۱۰۰ درصدی صادرات مس و ۲۷ درصدی صادرات فولاد داشتیم.
به گفته غریب پور، در سال ۹۸، ۱۴۶ معدن کوچک مقیاس فعال شد و برنامه امسال نیز، فعال سازی ۲۰۰ معدن است.
افزایش سرمایه صندوق بیمه معدن
غریب پور با اشاره به افزایش سرمایه صندوق بیمه سرمایه گذاری کارهای معدنی اظهار داشت: میزان سرمایه این صندوق از ۱۵۰ میلیارد تومان به ۳۵۰ میلیارد تومان در سال قبل رسید و امسال نیز این رقم به ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش می یابد.
وی اضافه کرد: صندوق بیمه سرمایه گذاری کارهای معدنی در سال های ۹۷ و ۹۸، حدود ۹۰ درصد عملکرد سال های قبل بیمه صادر کرده است. به این معنا که طی سال های گذشته، ۱، ۲۶۰ میلیارد تومان بیمه نامه صادر کرده اما تنها طی ۲ سال گذشته، ۵۹۰ میلیارد تومان بیمه نامه صادر گردیده است.
گام های مؤثر برای بومی سازی
رئیس هیأت عامل ایمیدرو درباره اقدامات صورت گرفته در حوزه بومی سازی، اذعان کرد: این سازمان با همکاری شرکت های بخش معدن و صنایع معدنی، در زمینه بومی سازی گام های مؤثری برداشته است. برای این منظور، در حال تأسیس مرکز توسعه شتاب دهنده معدن و صنایع معدنی هستیم. وی افزود: با دانشگاه های تهران، شریف، پلی تکنیک و جهاد دانشگاهی برای دستیابی به اهداف بومی سازی، ارتباط تنگاتنگی داریم.
ایجاد بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان عمق در بازار سرمایه
غریب پور با اعلان اینکه این سازمان برای شرکت های وابسته بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان در شرایط رشد شتابان بورس در بازار سرمایه، عمق به وجود آورده است، اظهار داشت: طی سال گذشته، برای شرکت های فولاد مبارکه ۱۰ هزار میلیارد تومان، ملی صنایع مس ۲۳۰۰ میلیارد تومان، گل گهر ۱، ۲۰۰ میلیارد تومان و چادرملو ۲، ۱۵۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه دادیم.
وی افزود: در ابتدای امسال نیز، برای گل گهر ۵، ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش سرمایه دادیم. همچنین، برای مس و فولاد مبارکه به تفکیک ۱۰ هزار میلیارد تومان آماده افزایش سرمایه هستیم.
افزایش بیش از ۲ برابری بودجه زیربناها
رئیس هیأت عامل ایمیدرو با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش زیربناهای بخش معدن و صنایع معدنی اظهار داشت: میزان بودجه زیربناها را در سال ۹۷، ۵ برابر و در سال ۹۸، بیش از ۲ برابر افزایش دادیم. بطوریکه از ۱۵ میلیارد تومان سال ۹۷ به بیش از ۱۵۰ میلیارد تومان رساندیم. وی ادامه داد: سیاست ما در ایمیدرو این است که کار اکتشافی و زیربناها را توسعه دهیم و زمینه را برای حضور بخش خصوصی فراهم نماییم.
پرداخت یک جای ۴، ۴۰۰ میلیارد تومان دیون دولت
غریب پور با اعلان اینکه اعتقاد ما در ایمیدرو، پرداخت بدهی به دولت در شرایط نیاز مالی است، اظهار داشت: دیون دولت از سال ۸۹ به ۴، ۴۰۰ میلیارد تومان رسیده بود که سال گذشته، یکجا پرداخت کردیم.
وی اضافه کرد: گرچه ۴، ۷۰۰ میلیارد تومان بابت واگذاری ها از سازمان خصوصی سازی طلب داریم، اما در سال قبل طلب خودرا با بدهی تهاتر نکردیم. غریب پور در آخر از همه کسانی که زمینه این توفیقات را فراهم آوردند قدردانی نمود.

منبع: