انبارسازی نفت ارزان پرطرفدار در چین

به گزارش زیپو كالا با افت شدید قیمت های نفت و پیشبینی ریزش تقاضای جهانی در سال ۲۰۲۰، چین كه بزرگترین واردكننده جهان است، فرصت را غنمیت شمرده و به خرید بی سابقه نفت اورال روسیه پرداخته است.

به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، چین ۱.۶ میلیون تن نفت اورال روسیه را برای بارگیری در ماه آینده خریداری نموده است كه ۴۰۰ هزار تن در مقایسه با بارگیری نفت در ژانویه افزایش نشان داده است. این اقدام چین از مسكو در جنگ قیمت و سهم بازار با عربستان سعودی حمایت خواهد نمود.

نفت اورال روسیه به حدی ارزان شده كه مقاومت در مقابل خرید آن برای چینیها دشوار است. این گرید نفتی روز چهارشنبه حدود ۹ درصد سقوط كرد و به ۲۱ دلار در هر بشكه رسید.

اما اوضاع بازار برای این گرید نفتی كاملا مثبت نیست چون كه تقاضا در اروپا به علت شیوع كرونا به شدت افت كرده است و خرید چینیها تنها بخشی از این افت تقاضا را جبران می كند.

همزمان بانك BOFIT فنلاند پیشبینی كرده است اقتصاد روسیه سال جاری یك درصد كوچك خواهد شد در حالیكه پیش از این نرخ رشد اقتصادی ۱.۹ درصدی را برای این كشور پیشبینی كرده بود.

جنگ قیمت نفت با عربستان سعودی و افت تقاضا برای نفت كه ناشی از شیوع كرونا است، امكان دارد تاب آوری روسیه را تضعیف كند.

بر اساس گزارش اویل پرایس، شركت ریستاد انرژی پیشبینی كرده است كه اوضاع بسیار بدتر خواهد شد و اپیدمی كرونا سبب خواهد شد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ به میزان ۴.۹ میلیون بشكه در روز كاهش پیدا كند كه معادل افت پنج درصدی خواهد بود. این رقم بسیار قابل توجه است چونكه ریستاد انرژی هفته گذشته كاهش تقاضای جهانی برای نفت در سال میلادی جاری را ۲.۹ میلیون بشكه در روز تخمین زده بود. پیش بینیهای نفتی با ادامه شیوع كرونا به سرعت تغییر می كنند و در آوریل صنعت نفت امكان دارد با واقعیت روبرو شود چونكه پیشبینی می شود تقاضا برای نفت در این ماه نسبت به مدت مشابه سال ۲۰۱۹ به میزان ۱۶ میلیون بشكه در روز كاهش پیدا كند. برای روسیه چنین اتفاقی فاجعه آمیز به نظر می آید اما برای چین كه خاستگاه شیوع كرونا بوده، فرصت خوبی برای ذخیره سازی نفت ارزان است.