در اسفند ۹۸ بیشترین و كمترین نرخ تورم مربوط به كدام استانها بود؟

زیپو كالا: بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای كشور در اسفند ۹۸ مربوط به استان های خراسان رضوی و همدان با ۲، ۷ درصد افزایش وكمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به كهگیلویه و بویراحمد با ۰.۵ درصد افزایش است.

به گزارش زیپو كالا به نقل از مهر، مركز آمار ایران شاخص قیمت مصرف كننده اسفند ماه را به تفكیك استان اعلام نموده كه بر طبق آن شاخص كل برای خانوارهای كشور به ۲۰۰.۵ رسیده كه نسبت به ماه قبل ۱.۵ درصد افزایش را نشان میدهد.
كل خانوارها
در اسفند ماه ۱۳۹۸ عدد شاخص كل برای خانوارهای كشور (۱۰۰=۱۳۹۵) به ۲۰۰، ۵ رسید كه نسبت به ماه قبل ۱.۵ درصد افزایش نشان میدهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای كشور مربوط به استان های خراسان رضوی و همدان با ۲.۷ درصد افزایش و كمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان كهگیلویه و بویراحمد با ۰.۵ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص كل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای كشور ۲۲.۰ درصد می باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان هرمزگان (۲۹.۸ درصد) و كمترین آن مربوط به استان كردستان (۱۵.۱ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ۱۳۹۸ برای خانوارهای كشور به عدد ۳۴.۸ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام (۴۲.۰ درصد) و كمترین آن مربوط به استان فارس (۳۰.۷ درصد) است.
خانوارهای شهری
در اسفند ماه ۱۳۹۸ عدد شاخص كل برای خانوارهای شهری (۱۰۰=۱۳۹۵) به ۱۹۹، ۵ رسید كه نسبت به ماه قبل ۱.۴ درصد افزایش نشان میدهد. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای شهری مربوط به استان گلستان با ۲.۶ درصد افزایش و كمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان های مازندران، چهارمحال و بختیاری و بوشهر با ۰.۷ درصد افزایش است. درصد تغییر شاخص كل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای شهری كشور ۲۲.۲ درصد است. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه خانوارهای شهری مربوط به استان هرمزگان (۲۹.۰ درصد) و كمترین آن مربوط به استان كردستان (۱۵.۵ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ۱۳۹۸ برای خانوارهای شهری به عدد ۳۴.۴ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام (۴۱.۲ درصد) و كمترین آن مربوط به استان فارس (۲۹.۱ درصد) است.
خانوارهای روستایی
در اسفند ماه ۱۳۹۸ عدد شاخص كل برای خانوارهای روستایی (۱۰۰=۱۳۹۵) عدد ۲۰۶، ۲ را نشان میدهد كه نسبت به ماه قبل ۱.۸ درصد افزایش داشته است. در این ماه بیشترین نرخ تورم ماهانه خانوارهای روستایی مربوط به استان همدان با ۴.۴ درصد افزایش و كمترین نرخ تورم ماهانه مربوط به استان كهگیلویه و بویراحمد با ۰.۱ درصد كاهش می باشد. درصد تغییر شاخص كل نسبت به ماه مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) برای خانوارهای روستایی ۲۱.۱ درصد می باشد. بیشترین نرخ تورم نقطه به نقطه مربوط به استان هرمزگان (۳۱.۵ درصد) و كمترین آن مربوط به استان كردستان (۱۳.۵ درصد) است. نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه ۱۳۹۸ برای خانوارهای روستایی به عدد ۳۷.۳ درصد رسید. بیشترین نرخ تورم دوازده ماهه مربوط به استان ایلام (۴۵.۵ درصد) و كمترین آن مربوط به استان آذربایجان غربی (۳۲.۸ درصد) است.

منبع: