مدیركل ترانزیت، لجستیك و توافقنامه های سازمان بنادر: فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری هند برای توسعه چابهار، آماده انتقال است

به گزارش زیپو كالا مدیركل ترانزیت، لجستیك و توافقنامه های سازمان بنادر و دریانوردی اظهار داشت: فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری هندی ها برای سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی آماده انتقال به داخل است.

به گزارش زیپو كالا به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمدعلی سعیدی پور درباره میزان عملكرد هندی ها در بندر شهید بهشتی چابهار در بخش اپراتوری و سرمایه گذاری تصریح كرد: بیان عملكرد یك مجموعه باید بر مبنای آمار و شواهد صورت گیرد و در این حوزه آمار عملكرد هندی ها چه در بخش اپراتوری و چه در بخش سرمایه گذاری مثبت و مطلوب است.
وی با اشاره به اینكه در حوزه اپراتوری بندر شهید بهشتی چابهار با حضور هندی ها رشد بالغ بر ۶۰ درصدی را داشتیم، اظهار داشت: این نكته بسیار حائز اهمیت می باشد كه ما بعنوان طرف قرارداد از هندی ها چه می خواهیم و با حضور این سرمایه گذاران چه اهدافی باید در چه مدت زمانی محقق شود.
مدیركل ترانزیت، لجستیك و توافقنامه های سازمان بنادر و دریانوردی تصریح كرد: در شرایطی كه به علت فشارهای ناشی از تحریم ها خیلی از رفقایی كه ادعای همراهی با ایران را می كردند، ایران را كنار گذاشتند، در این میان در جهان كشوری با صدای بلند اعلام همكاری با ایران را كرده و می گوید كه روابطش را با كشورمان ادامه می دهد ازاین رو ما هم نباید فرصت حضور هندی ها را از دست بدهیم.
سعیدی پور با اشاره به اینكه هندی ها به بندر چابهار وفادار بودند، اظهار داشت: این وفاداری فقط برای همراهی با ایران نبوده بلكه هند با نقش آفرینی در این حوزه به دنبال برآورده كردن منافع خودش است كه منافع ما هم تأمین می شود.
وی افزود: سیاست هند این است كه روابطش با ایران را بعنوان یك قدرت منطقه حفظ كند همینطور از راه ایران به بازارهای منطقه دسترسی داشته باشد.
مدیركل ترانزیت، لجستیك و توافقنامه های سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینكه روابط مان با هند برای توسعه بندر چابهار هر روز در حال گسترش است، اظهار داشت: در آخرین اجلاس با هندی ها در چارچوب یك كمیته مشترك دریایی و بندری در دهلی به توافقات خوبی رسیدیم و اصرار هر دو طرف هم بر گسترش همكاری ها و انجام تعهدات بود.
سعیدی پور با تاكید بر اینكه هندی ها مدعی هستند هیچ محدودیتی برای همكاری با ایران در بندر چابهار برای آنها اعمال نشده است، تصریح كرد: این مورد یك نقطه قوت برای توسعه بندر چابهار است.
وی با تاكید بر اینكه فاینانس ۱۵۰ میلیون دلاری هندی ها برای سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی آماده است، اظهار داشت: طرف هندی به صورت مستمر پیگیر انتقال این فاینانس است اما تابحال بانكهای ما نتوانستند تمهیداتی را برای جذب این اعتبار فراهم نمایند و بانكهای ما اذعان دارند كه مشكل ازسوی ایران بوده كه نتوانستیم تابحال این مبلغ را وارد توسعه بندر چابهار نماییم.
سعیدی پور تصریح كرد: البته اقداماتی برای جذب این اعتبار انجام شده است و تلاش می نماییم كه بانك دیگری را جایگزین بانك قبلی برای جذب این مبلغ نماییم و هندی ها هم از این مورد استقبال كرده اند اگر امروز مشكل بانكهای ایرانی برطرف شود فردا امكان جذب این فاینانس از جانب هند فراهم می شود.
مدیركل ترانزیت، لجستیك و توافقنامه های سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینكه بندر شهید بهشتی چابهار بندر استراتژیك ایران به حساب می آید، اظهار داشت: تمام اطلاعات و تحلیل ها درباره این بندر باید موثق باشد چونكه انعكاس آن بسیار مهم می باشد و نباید ابزاری برای دشمن باشد تا ضربه ای به روند توسعه بندر چابهار وارد كنند.
وی افزود: تمام دستگاه های اجرایی و تصمیم ساز در حال تلاش هستند تا زمینه برای تحقق استراتژی های بلند مدت بندرچابهار محقق شود و طبق برنامه هم پیش می رویم.
سعیدی پور با اشاره به اعمال تخفیفات عملیات بندری در چابهار تصریح كرد: سازمان بنادر دو سال قبل مصوبه ای را در خصوص عرضه تخفیفات ۸۰ درصدی به خطوط كشتیرانی كه در این بندر سرویس می دهند، ابلاغ نمود و با این اقدامات در حالیكه سال های گذشته منتظر پهلوگیری كشتی ها بودیم، امروز به صورت منظم خطوط كشتیرانی برای انجام عملیات بندری در این بندر پهلو می گیرند.
این مقام مسئول در سازمان بنادر با تاكید بر اینكه روزی عملیات كانتینری در بندر شهید بهشتی چابهار نداشتیم اما امروز بالغ بر ۵ هزار كانتینر عملیات در این بندر انجام شده است، اظهار داشت: این عملیات سال جاری حداقل رشد ۵۰ درصدی را داشته و حتما در سال آینده آمار همچنان صعودی خواهد بود و به اقتصاد كشور كمك خواهد نمود كه البته تحقق آن به یكسری تمهیدات پسكرانه ای و تسهیل قوانین نیاز دارد كه هر كدام آنها در دستگاه های ذیربط در حال پیگیری هستند.
سعیدی پور با اشاره به اینكه هند اعلام نموده است كه مشكلات برای خرید تجهیزات ۸۵ میلیون دلاری بندر چابهار برطرف شده، اظهار داشت: انكار نمی نماییم كه برای خرید و ورود تجهیزات بندری با موانعی مواجه بودیم اما بنا بر گفته های طرف هندی زمینه ورود تجهیزات بندری مطابق با قرارداد فراهم گشته است.
وی ابراز امیدواری كرد: این تجهیزات حداكثر در شش ماه اول سال آینده وارد بندر شهید بهشتی شود.
سعیدی پور اظهار داشت: البته این مورد می تواند دستخوش تحولات سیاسی قرار گیرد اما با پیگیری دستگاه های مختلف و اعمال تمهیدات و با ارتباطات گسترده جهانی زمینه برای ورود این تجهیزات فراهم گشته است.
مدیركل ترانزیت، لجستیك و توافقنامه های سازمان بنادر و دریانوردی با تاكید بر اینكه اگر همراهی هندی ها نبود امروز در این مرحله از پیشرفت قرار نداشتیم، اضافه كرد: همزمان با اعمال تخفیفات ۸۰ درصدی به صاحبان كالا هندی ها هم در وهله اول تخفیفات ۴۰ درصدی اعمال كردند و اعلام شده كه صاحبان كالا و فورواردرها اگر به صورت منظم عملیات در این بندر داشته باشند تخفیفات از ۴۰ درصد بیشتر هم می شود.
وی افزود: از جانب دیگر انجمن فورواردری هم اعلام نموده در صورت مساعدت طرف ایران و هند حاضر هستند مجموعه زیادی از بار خویش را از راه بندر چابهار جابجا كنند.
سعیدی پور با اشاره به اینكه هندی ها پا به پای ما در توسعه بندر چابهار حضور دارند، اظهار داشت: هند روند سرمایه گذاری در بندر شهید بهشتی چابهار را آغاز كرده و ادامه خواهد داد ازاین رو در معاهده بین المللی سه جانبه هم عضو شده و با پشتیبانی از ایران از مصوبات این معاهده استقبال كرده است و تمام اینها نشان داده است كه هند در انجام تعهدات خود مصمم است.
مدیركل ترانزیت، لجستیك و توافقنامه های سازمان بنادر و دریانوردی درباره ادعاهایی در خصوص وجود درخواست های سرمایه گذاری در بندر چابهار از جانب كشورها و شركت های خارجی تصریح كرد: در این دوره پیشنهادات سرمایه گذاری در چابهار از جانب سایر كشورها و شركت های خارجی وجود داشت اما هیچگاه به صورت جدی مطرح نشد و در حد شعار باقی ماند. هرچند شعارهایی برای سرمایه گذاری در سایر بنادر داده می شود اما هیچ وقت به مرحله عملیاتی نمی رسد.
وی با تاكید بر اینكه خیلی از این وعده های سرمایه گذاری در بنادر ایران با هدف اتلاف وقت و پیشگیری از توسعه بنادر است، اظهار داشت: منافع عده ای در عدم توسعه بندر چابهار است و با وعده های سرمایه گذاری به دنبال وقت كشی برای توسعه بندر شهید بهشتی هستند.