گزارشی از وضعیت ماسك و مواد ضدعفونی در بازار

به گزارش زیپو كالا روز سی ام بهمن ماه وزارت بهداشت رسما اعلام نمود كه كرونا به ایران رسیده و حالا پس از سه روز گزارش میدانی ایسنا از پنج داروخانه در مركز شهر نشان داده است كه ماسك و انواع مواد ضدعفونی كننده مانند پنبه الكلی و اسپری و ژل ضدعفونی كمیاب شده است.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، تنها یكی از پنج داروخانه هنوز ماسك فیلتردار عرضه می كردند كه قیمت آن ۱۸ هزار تومان بود. البته یكی از خریداران با گلایه از اینكه چگونه قیمت این ماسك از پنجشنبه تا امروز از ۱۰ هزار تومان به ۱۸ هزار تومان رسیده، پول را پرداخت كرد و صندوق دار هم در پاسخ گفت این روزها همین است!
یك داروخانه هم از قبل ماسك نخی ساده داشت كه به قیمت ۵۰۰۰ تومان می فروخت، اما به قول او احیانا قیمت خرید جدید از شركت ها بیشتر از شش هزار تومان خواهد بود.
همینطور بررسی ها نشان داده است تنها محصولی كه در بیشتر داروخانه ها در دسترس می باشد الكل معمولی است كه عموما مشتری كمتری دارد.
در این میان نكته جالب توجه این هست كه همه داروخانه ها می گویند شركت ها در جواب به درخواست محصولات جدید می گویند كه جنس های آنها هم تمام شده است.
البته یكی از فروشندگان می گوید بعضی از شركت هایی كه هنوز ماسك و محصولات ضدعفونی دارند برای فروش محصولاتشان شرط می گذارند كه اگر محصول دیگری كه آنها می خواهند هم از آنها بخرند حاضر به عرضه ماسك و ژل ضدعفونی خواهند بود.
با عنایت به كمبود این محصولات در بازار اطلاعات دقیقی از قیمت ها هم در دسترس نیست، اما عموما داروخانه هایی كه كالاهایی از قبل دارند، به همان قیمت عرضه می كنند. برای مثال یك داروخانه ای كه هنوز ژل شست وشو دارد، آنرا به همان قیمت ۵۵۰۰ تومان روزهای گذشته عرضه می كرد.
گزارش های میدانی از وضعیت فروش و قیمت ماسك در حدود دو هفته گذشته یعنی قبل از ورود ویروس كرونا به ایران هم حاكی از افزایش دو تا سه برابری قیمت ماسك بود، اما مشكلی در زمینه تأمین آن و محصولات ضدعفونی وجود نداشت.
این شرایط در حالی است كه ساعاتی پیش مدیركل تجهیزات و ملزومات پزشكی سازمان غذا و دارو بخشنامه ای در زمینه مقررات فروش، توزیع و عرضه ماسك پزشكی عرضه كرد و از تولید ماسك با حداكثر ظرفیت كارخانه ها و ممنوعیت صادرات تا اطلاع ثانوی اطلاع داد.
امروز همینطور سازمان حمایت مصرف كنندگان و تولیدكنندگان اعلام نمود كلیه احتكاركنندگان و گرانفروشان انواع ماسك های پزشكی شناسایی و با آنها برخورد قانونی خواهد شد.
بر این اساس اعلام گردید كه هم اكنون حداكثر نرخ فروش به مصرف كننده نهایی هر عدد ماسك سه لایه، مطابق مصوبه كمیسیون نرخ گذاری مربوطه ۴۱۰۰ ریال است و كلیه داروخانه ها و مراكز عرضه مكلف به رعایت سقف قیمت تعیین شده در فروش انواع ماسك سه لایه هستند.