لغو رسمی برنامه اوپك پلاس برای نشست اضطراری

به گزارش زیپو كالا گروه اوپك پلاس با بیان برگزاری نشست رسمی وین طبق برنامه قبلی، طرح دیدار اضطراری جهت بررسی تأثیر شیوع ویروس كرونا روی بازارهای نفت را رها كرد.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، عربستان سعودی از اعضای گروه اوپك پلاس خواسته بود در اوایل فوریه دیدار كنند چونكه اخبار شیوع ویروس كرونا سبب افت شدید قیمتهای نفت شده بود اما روسیه كه از اعضای مهم گروه اوپك پلاس است، با درخواست مذكور موافقت نكرد. حالا مقامات اوپك پلاس اظهار می كنند كه دعوت برای حضور در نشست رسمی اوپك پلاس با تاریخ پنجم و ششم مارس ارسال شده است.
یك منبع مطلع از مذاكرات اوپك پلاس به “اس اند پی گلوبال پلاتس” اظهار داشت كه استراتژی روسیه به تاخیر انداختن تصمیم برای داشتن آمار واضحتری از وضعیت تقاضا برای نفت می باشد تا شاید دیگری نیازی به كاهش بیشتر تولید نباشد.
بهای معاملات آتی نفت برنت ۱۱ درصد از ۱۰ فوریه كه به ركورد پایین ۵۹ دلار سقوط كرده بود، رشد كرده است اما همچنان از آغاز سال ۲۰۲۰ تابحال حدود ۱۰ درصد كاهش نشان داده است و پایینتر از قیمت مناسب برای خیلی از اعضای اوپك است.
اوپك در آخرین گزارش ماهانه خود اثرات این اپیدمی را به ابتدای سال محدود نداشته و برآورد خود از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۰ را به میزان ۲۳۰ هزار بشكه در روز نسبت به پیشبینی قبلی كم كرد و ۹۹۰ هزار بشكه در روز اعلام نمود.
هزاران پرواز از مبدا و به مقصد چین لغو شده و سفر در بعضی از مناطق این كشور هم محدود شده است. در نتیجه این محدودیتها و تولید صنعتی كمتر، تقاضا برای سوخت از جانب این كشور كه بزرگترین واردكننده نفت جهان است، روند كاهشی پیدا كرده است.
كمیته فنی مشترك تولیدكنندگان اوپك و غیراوپك كه به این گروه متشكل از ۲۳ كشور تولیدكننده نفت مشاوره می دهد، اخیرا پیشنهاد كرد علاوه بر كاهش تولید ۱.۷ میلیون بشكه كه فعلا اجرا می شود، تولید نفت ۶۰۰ هزار بشكه دیگر از آوریل كاهش داده شود و این روند تا ژوئن ادامه پیدا كند.
روسیه با اشاره به ابهاماتی كه در تقاضا وجود دارد از این طرح حمایت نكرد اما نمایندگان اوپك اعلام كردند كه احتمال دارد درباره سطوح مختلف كاهش تولید نفت در نشست رسمی وین مذاكره شود.
توافق فعلی اوپك پلاس برای كاهش تولید ۱.۷ میلیون بشكه در روز تا آخر مارس اجرا می شود و عربستان سعودی تولیدش را داوطلبانه ۴۰۰ هزار بشكه در روز بیشتر كاهش داده كه به معنای كاهش تولید ۲.۱ میلیون بشكه در روز توسط اوپك پلاس است.
طبق گزارش پلاتس، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی روز چهارشنبه در یك سمپوزیوم بین المللی انرژی در ریاض شركت كرد اما درباره چشم انداز كاهش تولید نفت اوپك پلاسی صحبتی نكرد و تنها تصدیق كرد كه موفق نشده است روسیه را درباره لزوم اقدام فوری مجاب كند. وی كه روز سه شنبه با همتای روسی خود مكالمه تلفنی داشت، اظهار نمود كه ریزش قیمتهای نفت در فوریه نیازمند كاهش قطعی تولید است.