طلا فعلا دلیلی برای افزایش قیمت ندارد

به گزارش زیپو كالا قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی كه سرمایه گذاران به ارزیابی مجدد ریسك شیوع ویروس كرونای جدید در چین پرداختند، كاهش پیدا كرد اما همچنان در راه ثبت رشد هفتگی قرار گرفت.

به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ۰.۱ درصد كاهش پیدا كرد و به ۱۵۶۱ دلار و ۸۶ سنت رسید. بهای معاملات این بازار از آغاز هفته جاری تابحال ۰.۳ درصد رشد داشته است. در بازار معاملات آتی آمریكا، هر اونس طلا با ۰.۳ درصد كاهش، در ۱۵۶۱ دلار و ۵۰ سنت معامله شد.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد بازار در شركت OANDA در اینباره اظهار داشت: اطلاعات كافی درباره نتایج شیوع ویروس كرونای جدید در چین وجود ندارد تا نسبت به وضعیت منفی مطمئن شویم و به بازار دارایی های مطمئن نظیر طلا حركت نماییم. همینطور در آستانه سال نوی چینی، فعالیت بازار طلا تحت تأثیر رشد بازارهای سهام و آمار اقتصادی مثبت آمریكا آرام بوده و قیمتها تحت فشار كاهشی قرار گرفته اند.

بازارهای سهام آسیا بعد از بیانیه روز پنج شنبه سازمان جهانی بهداشت در مورد شیوع یك ویروس كرونای جدید در چین و گسترش آن به چندین كشور دیگر كه شامل اعلام وضعیت اضطراری جهانی نبود، صعود كردند. با این وجود سرمایه گذاران در آستانه فرا رسیدن سال نوی چینی و سفر صدها میلیون شهروند چینی، نسبت به شیوع این بیماری و تقاضا برای طلا در منطقه نگران مانده اند.

عامل دیگری كه قیمت طلا را با كاهش روبرو كرد، رشد ارزش دلار آمریكا در مقابل سبدی از ارزهای رقیب بود. بعد از اینكه بانك مركزی اروپا در نشست سیاستگذاری روز پنج شنبه خود نرخهای بهره را ثابت نگه داشت، ارزش دلار به بالاترین حد در یك ماه گذشته صعود كرد.

بر اساس گزارش رویترز، سرمایه گذاران حالا منتظر اولین نشست سیاست پولی سال جاری بانك مركزی آمریكا در ایام ۲۸ و ۲۹ ژانویه هستند. با این وجود دانیل هاینس، تحلیلگر گروه بانكی ANZ، بر این باور است كه در فضای نرخهای بهره پایین، ریسكهای ژئوپلیتیكی و ابهاماتی نظیر استیضاح رئیس جمهور آمریكا، فضا برای روند صعودی طلا كاملا مساعد است.

وانگ تائو، تحلیلگر فنی رویترز پیش بینی نمود هر اونس طلا برای تحویل فوری امكان دارد به محدوده ۱۵۵۱ دلار تا ۱۵۵۴ دلار عقب نشینی كند. در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۸ درصد كاهش، به ۲۴۴۰ دلار و ۸۲ سنت رسید و در راه ثبت حدود ۱.۷ درصد كاهش هفتگی قرار گرفت كه بزرگترین كاهش هفتگی در پنج هفته گذشته است. هر اونس نقره برای تحویل فوری ثابت بود و در ۱۷ دلار و ۷۹ سنت ایستاد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد كاهش، ۹۹۹ دلار و ۳۷ سنت بود.