بیانیه زیپو كالا؛ فاجعه دردناك، پرسش هایی در انتظار پاسخ

زیپو كالا: بامداد امروز بیانیه ستاد كل نیروهای مسلح و رئیس جمهور درباره دلیل سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ هواپیمایی اوكراین در تاریخ هجدهم دی ماه، از حقیقتی پرده برداشت كه مردم عزیز كشورمان را در بهتی تلخ فرو برده است. ستاد كل نیروهای مسلح در اطلاعیه ای رسما اعلام نمود هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ هواپیماییِ اوكراین، نه بر اثر نقص فنی، كه با شلیك مستقیم موشكِ پدافندی مورد به هدف خوردن قرار گرفته و سقوط كرده است.
ستاد كل دراطلاعیه خود در عین حال سانحه را «خطای انسانی و غیرعمد» توصیف كرده و «پروازهای جنگی نیروهای تروریست آمریكایی در پیرامون كشور» و «برخی اخبار درباره مشاهده اهداف هوایی درحوالی مراكز راهبردی» را سبب «بالا رفتن حساسیت مجموعه های پدافند هوایی» كشور عنوان كرده است.
در این اطلاعیه گفته شده، «پرواز شماره ۷۵۲ خطوط هوایی اوكراین از فرودگاه امام خمینی(ره) حركت كرده و در هنگام چرخش، كاملاً در حالت نزدیك شونده به یك مركز حساس نظامی سپاه و در ارتفاع و شكل پروازی یك هدف متخاصم قرار گرفته و همین مساله سبب بروز خطای انسانی شده است.»
رئیس جمهور نیز در بیانیه خود آگاهی داد كه «متأسفانه خطای انسانی و شلیك اشتباه، به یك فاجعه بزرگ منجر گردید و ده ها انسان بی گناه قربانی شدند» و در ادامه اصرار كرد كه «این حادثه دردناك موضوعی نیست كه بسادگی بتوان از كنار آن گذشت. می بایست تحقیقات تكمیلی برای شناسایی كلیه علل و عوامل این فاجعه ادامه یافته و مسببین این اشتباه نابخشودنی مورد پیگرد قانونی قرار گرفته و نتایج به استحضار ملت شریف ایران و خانواده های قربانیان برسد.»
در پی اطلاع از نتایج تحقیقات ستاد كل نیروهای مسلح درباره سقوط هواپیمای مسافربری اوكراینی، مقام معظم رهبری نیز در پیامی با ابراز همدردی عمیق و مجدد با خانواده های داغدار، ستاد كل نیروهای مسلح را مأمور پیگیری كوتاهی ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه و مراقبت برای عدم امكان تكرار چنین سانحه ای كردند.

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از شروع این حادثه دردناك با حضور فعال خبرنگاران خود در صحنه حادثه و سپس با پیگیری موضوع بوسیله مقامات و مسئولان مربوطه و البته با اتكاء و اعتماد به سخنان آنها مبادرت به پوشش اخبار داخلی و گاهی خارجی مربوط به این حادثه كرد و در ساعات و روزهای بعد نیز با وجود فعالیت رسانه ها و گفته های مقامات غربی كه گاهی در جهت خلاف گفته مقامات داخلی درباره این حادثه بود، همچنان به اعتماد و اتكاء خود بگفته مسئولان كشور در حوزه های مرتبط ادامه داد.
حال با روشن شدن دلیل اصلی وقوع این فاجعه دردناك، خبرگزاری دانشجویان ایران بعنوان رسانه ای كه خودرا متعلق به همه اقشار مردم و نظام می داند، اعلام می دارد كه به تلاش همه جانبه خود برای روشن شدن ابعاد ماجرا، بدون هیچ ملاحظه ای ادامه خواهد داد؛ چونكه همچون گذشته معتقد می باشد و امروز بیشتر نیز اصرار دارد كه هیچ چیز به اندازه شفافیت و صداقت با مردم، حافظ قدرت و اقتدار كشور نیست، خصوصاً الان كه كشور آماج فشار و هجمه رسانه های بیگانه قرار دارد.

در این باره پرسش های بسیاری مطرح است كه بعضی از آنها عبارتند از:
چرا در سه روز گذشته هیچ نهاد و مسؤول مطلعی حرفی نزد تا هجمه ها این گونه مقابل كشور بسیج نشود و دست كم بهتان «دروغ گویی» متوجه برخی مسؤولان نشود؟
چه كسی مسؤول اصلی این پنهان كاری و لطمه دیدن اعتماد افكار عمومی نسبت به مقامات و مسؤولان و رسانه های كشور است و این خطای فاحش چگونه جبران خواهد شد؟
دلیل اعلام زودهنگام و اصرار بر این موضع كه دلیل سقوط نقص فنی هواپیما بوده از طرف برخی مسؤولان مربوطه در ساعات اولیه چه بوده است؟
مركز نظامی یاد شده در بیانیه ستاد كل نیروهای مسلح كه این قدر نزدیك به اصلی ترین فرودگاه بین المللی ایران قرار دارد، از پروازهای فرودگاه اطلاعی نداشته است؟ در شرایطی كه یكی از مهمترین حملات موشكی سپاه درحال انجام بوده، هیچ قسمتی از آسمان ایران منطقه پرواز ممنوع اعلام نشده یا به ایرلاین ها و مراكز پدافندی اخطاری داده نشده بود؟ قبل از شلیك، هیچ اخطاری به خلبان پرواز ۷۵۲ داده نشده و هیچ استعلامی از فرودگاه امام نشده بود؟
رئیس جمهور كشورمان و ستادكل نیروهای مسلح امروز بعد از پذیرش مسوولانه بروز این «اشتباه»، تاكید كرده اند تحقیقات تكمیلی درباره این «فاجعه دردناك» انجام می شود و مسببان این فاجعه باید مورد پیگرد قانونی قرار بگیرند؛ رهبر معظم انقلاب نیز در پیام خود كه به همین مناسبت صادر كردند، به ستاد كل نیروهای مسلح «مؤكدا درباره پیگیری كوتاهی ها یا تقصیرهای احتمالی در این حادثه دردناك» سفارش كرده اند. رئیس قوه قضاییه نیز طی دستوری به رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح، جمع آوری مستندات و اقدامات قضایی مربوط به این حادثه دلخراش را مورد تاكید قرار داده است. حال باید دید قوه قضاییه چگونه وارد این مساله خواهد شد و مسببان این فاجعه، هم درباره اصل حادثه و هم در زمینه لطمه شدید به اعتماد افكارعمومی، چگونه مجازات خواهند شد؟

خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با تسلیت مجدد به سوگواران این فاجعه تلخ در سراسر كشور و دیگر نقاط جهان، بعنوان رسانه ای برخاسته از دانشجویان حقیقت طلب كشور، پیگیری جدی دریافت پاسخ به پرسش های مردم را در رابطه با این فاجعه دردناك، وظیفه خود می داند و تلاش خودرا تا روشن شدن ابعاد این ماجرا ادامه خواهد داد.

منبع: