عضو كمیسیون انرژی مجلس: باید به بخش خصوصی تولید برق در شرایط تحریم بها داد

به گزارش زیپو كالا عضو كمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان این كه «تولیدكنندگان غیردولتی برق برای عبور از بحران خاموشی همواره در كنار دولت بوده اند»، اظهار داشت: اگر ۳۰ درصد از سهم صادرات برق برای بازپرداخت وام های ارزی این بخش تعلق گیرد، چالش این بخش مرتفع شده و از تعطیلی نیروگاه های برق غیردولتی و تكرار خاموشی در سال های آینده جلوگیری خواهد شد.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، احمد صفری با بیان این كه «سرمایه گذاری های اخیر طرح های نیروگاهی غالباً با استفاده از تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی به بهره برداری رسیده اند»، اظهار داشت: واحدهای تولیدی برق كه جدیدالاحداث هستند با منابع ارزی بالایی آغاز به كار كرده و الان برای بازپرداخت اقساط خود به صندوق توسعه ملی درگیر شوك ارزی شده اند، این در شرایطی است كه همین شركت های خصوصی فعال در عرصه تولید برق هم مطالبات نسبتاً سنگینی از وزارت نیرو بابت فروش برق دارند كه معوق ماندن این مطالبات خود سبب عدم پرداخت بخشی از اقساط وام های ارزی این بنگاه ها شده است.
نماینده مردم كرمانشاه در مجلس شورای اسلامی با طرح این پرسش كه چرا نباید از تولیدكنندگان برق كه یكی از صنایع پاك كشور به حساب می آید، حمایت كرد؟ اظهار داشت: این در شرایطی است كه در كشور هم از مزیت های صادرات برق بخش خصوصی بهره مند می شویم و هم در داخل نیازمند تولید برق از جانب این بخش هستیم.
وی تاكید كرد: قبل از آنكه بخش خصوصی فعال در عرصه تولید برق ورشكسته شده و مانند اغلب بنگاه های اقتصادی تعطیل و نیمه تعطیل، از مدار بهره برداری بیرون بروند، باید راهكاری اساسی از جانب وزارت نیرو عرضه شود.
وی ادامه داد: در شرایط فعلی اقتصادی كشور كه تحریم ها فروش نفت را به پایین ترین سطح رسانده، باید به بخش خصوصی تولید برق بها داده و فعالان این حوزه را از چتر حمایتی دولت خارج نكنیم.
صفری ضمن اشاره به ضرورت برگزاری نشستی با حضور تولیدكنندگان غیردولتی برق، اعضای كمیسیون انرژی و نمایندگان وزارت نیرو جهت بررسی و یافتن راهكارهای كاربردی اظهار داشت: این نشست هر چه سریع تر باید برگزار گردد تا به تعطیلی واحدهای تولیدی برق و تكرار خاموشی در سال های آینده منجر نشود.
عضو كمیسیون انرژی درمورد محورهای این نشست مشترك هم اظهار داشت: در این نشست باید پیشنهاد شود برای رفع معضل فعلی، مطالبات این نیروگاه ها از وزارت نیرو با وام ارزی این بخش تهاتر شود و یا ۳۰ درصد از ارز صادراتی حاصل از فروش برق تولید شده در بخش خصوصی، به این شركت ها برای بازپرداخت وام های ارزی تخصیص یابد.
صفری در انتها تصریح كرد: باید توجه داشته باشیم كه بخش خصوصی برق همواره برای عبور از بحران خاموشی در كنار دولت بوده است، ازاین رو نباید با بی توجهی به خواسته های به حق این بخش، فعالان این صنعت را تنبیه كرد؛ چون كه تعطیلی واحدهای نیروگاهی برق در بخش غیردولتی سبب از بین رفتن مشاغل بوجود آمده در این عرصه خواهد شد، پس بهتر است تا پیش از این كه واحدهای تولیدی برق تعطیل شده و تامین برق كشور با چالش مواجه شود، وزارت نیرو راهكاری عرضه نماید.