خداحافظی با لوازم خانگی قاچاق

زیپو كالا: از ۱۵ دی ماه اگر گروه های كالایی تعیین شده در بخش لوازم خانگی در سطح بازار دارای شناسه كالا نباشند، قاچاق تلقی می شوند. این دفعه تولیدكنندگان نسبت به ثمر دادن این طرح امیدوار هستند.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، پس از سه سال انتظار بالاخره مقرر است بخشنامه شناسه و رهگیری كالا سوژه ماده ۱۳ قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز در بخش لوازم خانگی اجرا شود، بطوریكه طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) “تمامی تولیدكنندگان و تشكل های صنعتی لوازم خانگی تولید داخل تا ۱۵ دی ماه فرصت دارند كه برای ۸ گروه كالایی خود پروسه ثبت و ستاندن شناسه را انجام دهند و برای كالاهای خود شناسه دریافت نمایند و پس از ۱۵ دی ماه اگر كالایی دارای شناسه كالا نباشد در سطح بازار كالای قاچاق تلقی خواهد شد”.
این هشت گروه كالایی شامل كولر، یخچال، فریزر، تلویزیون، ماشین لباس شویی، ماكروویو، جاروبرقی و پكیج است كه البته طبق اعلام وزارت صمت در قدم های بعدی اجرای بخشنامه شناسه و رهگیری كالا تمامی اقلام لوازم خانگی را شامل می شود.
بخشنامه اجرایی شناسه های كالا و رهگیری كالا سوژه ماده (۱۳) قانون مبارزه با قاچاق كالا و ارز اواخر شهریور ماه ۱۳۹۵ از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری، برای اجرا ابلاغ گردید. ماده ۲۰ این بخشنامه مسئولیت اجرای آنرا به وزارت صنعت، معدن و تجارت محول كرده و طبق ماده ۱۲ آن وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) موظف است “امكان ثبت شناسه رهگیری و دریافت گواهی الكترونیكی را در سامانه جامع تجارت فراهم آورد و یكتا بودن شناسه های رهگیری را در سطح تمامی كالاهای مشمول، تضمین كند”.
با این وجود این طرح، حداقل در بخش لوازم خانگی، تابحال به اجرا درنیامده بود، اما بنظر می رسد افزایش قاچاق كالا به دنبال ممنوعیت واردات و افزایش چشم گیر قیمت ها در بازار لوازم خانگی موجب شد كه بالاخره بخشنامه اجرایی شناسه های كالا و رهگیری كالا در بخش لوازم خانگی اجرا شود.
البته قبل از بخشنامه شناسه و رهگیری كالا، طرح شبنم و ایران كد در امتداد تفكیك كالای قاچاق و غیر قاچاق مطرح شده بود كه به سبب گسترش كدهای جعلی در مرحله اجرا متوقف گردید.
در این رابطه محمدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدكنندگان لوازم خانگی، اظهار نمود: بنظر می رسد این دفعه ایرادات طرح های قبلی مبارزه با قاچاق همچون “ایران كد و “شبنم” بررسی و برطرف شده است.
او همینطور با اشاره به اینكه قاچاق لوازم خانگی برای این صنعت بسیار مشكل ساز شده، ابراز امیدواری كرد كه با همكاری مردم، تولیدكنندگان و فروشندگان اجرای بخشنامه شناسه و رهگیری كالا به ثمر برسد.
بگفته سخنگوی انجمن صنفی تولیدكنندگان لوازم خانگی، با اجرای این طرح مردم هنگام خرید می توانند شناسه را از محلی كه مشخص می شود استعلام كنند و پاسخ را در همان زمان دریافت نمایند.
وی ادامه داد: دستگاه های نظارتی هم در بازار نظارت می كنند و اگر كالایی شناسه نداشته باشد، مشخص می شود كه این كالا قاچاق بوده است.

منبع: