رئیس اتاق اصناف ایران اعلام كرد: تشكیل كمیته مشورتی برای حل مشكلات سهمیه بنزین خودرو های عمومی

به گزارش زیپو كالا رئیس اتاق اصناف ایران از تشكیل كمیته مشورتی برای حل مشكلات پیرامون سهمیه سوخت حوزه حمل و نقل مسافری، بار و آژانس های تلفنی، وانت بار و پیك موتوری اطلاع داد.
به گزارش زیپو كالا به نقل از اتاق اصناف ایران، سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف ایران در نشست هم اندیشی سهمیه بندی سوخت حوزه حمل و نقل مسافری و بار، آژانس های تلفنی، وانت بار و پیك های موتوری، از همكاری تمامی روسای اتحادیه های حمل و نقل شهری و مسافری و بار و مدیران موسسات اتومیبل كرایه و پیك های موتوری كه در چند روز گذشته نهایت همراهی را در امر حمل نقل و جابجایی مسافر داشته اند و تلاش كردند تا مشكلی به جهت افزایش قیمت نداشته باشیم تقدیر و تشكر كرد.
وی خاطرنشان كرد: اطلاع دارید كه با عنایت به شرایط اقتصادی كشور تصمیم به سهمیه بندی بنزین و افزایش قیمت بنزین گرفته شد و در این زمینه هم اكنون فعالان اقتصادی فعال در حوزه حمل و نقل انتظارتی دارند كه بتوانند شرایط را كنترل كنند تا افزایش قیمتی را شاهد نباشیم.
رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به اینكه این نشست به منظور بیان دغدغه های صنفی و عرضه راهكار برگزار شده است، اضافه كرد: در بحث فرآیند تامین سوخت حوزه حمل و نقل مسافری و بار تا حدودی مشكلات را احصاء كرده ایم و پیگیری های لازم انجام شده است و به دنبال نتایج مطلوب در تصمیم گیری ها هستیم.
ممبینی با اشاره به اینكه وزارت كشور و وزارت صمت نیز، در مورد بحث تامین سهمیه سوخت بنزین حوزه حمل و نقل نهایت همكاری را داشته است، تصریح كرد: با درایت و صبر باید بتوانیم این مسئله را مدیریت نماییم و در ستاد تنظیم بازار هم پیشنهاد افزایش سوخت برای موسسات اتومبیل كرایه و وانت بار و پیك ها موتوری و حوزه حمل و نقل درون شهری داده شده و در حال بررسی است و احتیاج به كارشناسی بیشتری دارد.
رئیس اتاق اصناف ایران اظهار نمود: هم اكنون برای رفع سریع تر مشكلات سهمیه بندی سوخت تصمیم به تشكیل كمیته مشورتی با حضور نمایندگان منتخب حوزه حمل و نقل گرفته شده است تا بتوان زودتر به نتیجه رسید.
ممبینی با اشاره به اینكه اتاق اصناف ایران پیگیر مطالبات قانونی اصناف خواهد بود، تصریح كرد: مشكلات مربوط به ثبت اطلاعات اصناف در سامانه هم باید مرتفع شود و همینطور امكان تغییر و ثبت هم در سامانه ایجاد شود تا بتوان راحت دیتاهای اطلاعات و آمار سهمیه سوخت را مشخص و تكمیل كرد و امكان پایش را برای اصناف هم باید مهیا كرد.
ضرورت تامین سوخت با نرخ منصفانه برای خودرو های عمومی
در ادامه نشست حسین طاهرمحمدی، عضو هیات رئیسه اتاق اصناف ایران بیان كرد: با افزایش نرخ بنزین، تامین سوخت با نرخ منصفانه برای وسائل نقلیه در رابطه با صنوف ضروت دارد و ازاین رو لازم بود گزارش جامعی از اقدامات انجام شده و نیازهای موجود در اینباره به اشتراك گذاشته شود.
وی افزود: علاوه بر این، انتظار می رود تا نتایج نشست حاضر به اطلاع سایر اتحادیه های مرتبط و اتاق های اصناف سراسر كشور برسد تا در ادامه مشكلات احتمالی برای صنوف مختلف رفع گردد.
تخصیص ۲۰۰ لیتر برای آژانس ها و تاكسی های تلفنی كافی نیست
پوریا محمدیان یزدی، مدیركل دفتر حمل و نقل و ترافیك و دبیرشورای عالی هماهنگی ترافیك شهرهای كشور وزارت كشور در این جلسه بعد از استماع نظرات كارشناسانه اصناف با ابراز خرسندی از ظرفیت كارشناسی در اصناف در حوزه حمل و نقل اظهار نمود: خیلی از مشكلاتی كه در مورد حمل و نقل در دستور كار وزارت كشور است را می توان با نشست های كارشناسانه با اصناف تخصصی رفع كرد و در این خصوص آمادگی داریم چنانچه اصناف سلسه نشست هایی را برگزار كنند در آن حضور یابیم.
محمدیان اضافه كرد: بر مبنای مصوبه هیات وزیران كمیته ای متشكل از وزیر نفت یا معاون آن و عضویت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی و وزارت كشور بوجود آمده است. این كمیته سه نفره مسئولیت تعیین سهمیه های جدید به لحاظ تعداد، سبك و نحوه میزان پرداختی را دارند. اگر كمیته مشورتی در اصناف ایجاد شود جمع بندی نظرات آنها را به كمیته ای كه برای سهمیه بندی بنزین تشكیل شده است، منتقل خواهیم كرد.
وی اضافه كرد: برای تخصیص سهمیه بنزین صنوف وابسته به حمل و نقل نیازمند اطلاعات به روز و آنلاین هستیم تا بتوان سهمیه ها را به فعالان واقعی این حوزه تخصیص داد.
محمدیان بیان كرد: تخصیص ۲۰۰ لیتر برای آژانس ها و تاكسی های تلفنی كافی نیست اما چنانچه نهایتا تا ۲ ماه آینده (اول بهمن) سیستمی ایجاد شود كه اطلاعات را بتوان به صورت لحظه ای پایش كرد خیلی از مشكلات صنوف حمل و نقل بار و مسافر رفع خواهد شد. ازاین رو انتظار می رود كه اتحادیه ها سایت مركز اصناف ایران را به روز رسانی كنند و اگر این اطلاعات زود تر از این زمان آماده شود، كار تخصیص سهمیه بنزین سریع تر صورت خواهد گرفت. وقتی همه چیز بر مبنای آمار باشد اختلافات و تخلفات هم به حداقل می رسد.
تاكنون ۲۳۰ هزار نفر ثبت نام كردند
غلامعلی مهدوی در نشست هم اندیشی سهمیه بندی سوخت حوزه حمل و نقل مسافری و بار، آژانس های تلفنی، وانت بار و پیك های موتوری، اظهار نمود: هم اكنون بحث تامین سهمیه سوخت حوزه حمل و نقل مسافری و بار از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و در این زمینه ابتدا باید اطلاعات جامع و كاملی از فعالیت تعداد فعالان این رسته ها داشته باشیم.
وی خاطرنشان كرد: در مرحله اول تخصیص سهمیه بنزین به رانندگان تحت پوشش موسسات اتومبیل كرایه ۲۰۰ لیتر و وانت بارها ۴۰۰ لیتر بوده است كه این میزان سهمیه احتیاج به اصلاح و بررسی كارشناسی شده دارد كه در گام نخست برای اصلاح و افزایش سهمیه سوخت بنزین احتیاج به اطلاعات و دیتاهای دقیق آماری داریم و اتحادیه های مربوط به حوزه حمل و نقل باید در این خصوص همكاری لازم را داشته باشند.
مهدوی اضافه كرد: اطلاعات و دیتاهای فعالان حوزه حمل و نقل را باید سریعتر به سامانه وارد نماییم تا سهمیه سوخت برای این فعالان صنفی لحاظ شود و تابحال ۲۳۰ هزار نفر در سایت پارس ناوگان ثبت نام داشته اند كه باید بررسی شود و وزارت نفت این اطلاعات را به صورت آنلاین می خواهد و باید تلاش نماییم تا به صمت پیمایش برویم.
معاون مركز امور اصناف و بازرگانان اظهار داشت: در مورد فعالیت پروانه كسب اتحادیه وانت بارها و پیك های موتوری هم كه در سایت متوقف شده بود باردیگر فعال شده و می توانند برای صدور پروانه كسب به سایت رجوع كنند.
وی خاطرنشان كرد: در مورد سهمیه آموزشگاههای رانندگی هم منوط به تصمیم اتاق اصناف ایران شده است كه وضعیت این واحدها را بررسی نمایند و میزان سهمیه این واحدها را اعلام كنند.
مهدوی تصریح كرد: در این برهه حساس ایجاد آرامش از اهمیت بالایی برخوردار می باشد و برای جمع آوری دیتاهای حوزه حمل و نقل فرصت داده شده تا بتوانند اطلاعات را وارد كنند تا به نتیجه مطلوب برسیم.
سهمیه رانندگان ۲۰۰ لیتر نیست، بلكه ۱۴۰ لیتر است
سید قاسم گل گواهی، معاون مركز امور اصناف و بازرگانان در این جلسه اظهار نمود: وزارت كشور یكی از نهادهای اثرگذار در سهمیه بندی بنزین است ازاین رو انتظار می رود نمایندگان حاضر از این وزارت خانه در این جلسه مشكلات صنفی را به اطلاع تصمیم گیران برسانند.
گل گواهی اضافه كرد: هم اكنون مشكلاتی برای صنوف وابسته به حمل و نقل پیش آمده است و اصناف می گویند برای این كه مانع افزایش نرخ ها از جانب رانندگان شوند از سهم درآمدی دفاتر خود گذشت كرده‎اند. ازاین رو درخواست می شود بر مبنای امارهای موجود از صنوف حمل و نقل سهمیه ها اختصاص داده شود.
وی خاطرنشان كرد: آنچه گفته می شود سهمیه رانندگان ۲۰۰ لیتر است، اشتباه است چون كه ۶۰ لیتر از آن برای مصارف خانوار رانندگان است. پس سهمیه اختصاص داده شده، تنها ۱۴۰ لیتر است. این سهمیه باید افزایش یابد تا هزینه ها افزایش نیابد.
گل گواهی اضافه كرد: پیشنهاد بعضی از صنوف این است كه به جای تزریق سهمیه سوخت، سوخت در اختیار دفاتر گذاشته شود تا آنها بر مبنای سفری كه هر راننده انجام می دهد، بنزین با قیمت دولتی را به آنها اختصاص دهد. البته در گذشته این تجربه را داشتیم و شكایت هایی از مدیران دفاتر به اتحادیه ها رسیده بود با این وجود این یكی از پیشنهاد هایی است كه مطرح گردیده است.
وی اظهار داشت: درباره حمل و نقل بار درون شهری و آموزشگاه های رانندگی و امدادخودروها باید چاره اندیشی و برنامه ریزی هایی شود تا این صنوف به مشكل برنخورند.
معاون مركز امور اصناف و بازرگانان تصریح كرد: باید بپذیریم كه حمل و نقل درون شهری ما امروز به دو روش فضای مجازی و تلفنی انجام می شود. ازاین رو باید هم اكنون برای تاكسی های تلفنی هم تمهیداتی اندیشید و حتی اگر لازم است اپلیكیشنی برای آنها تهیه شود تا در آینده سفرهای خویش را به جای ثبت در دفاتر در سامانه ای ثبت كنند مشكلات كمتری داشته باشند.
گل گواهی اظهار نمود: برای تخصیص سهمیه گازوئیل هم بحث هایی مطرح گردیده است و باید از امروز برای این تصمیم احتمالی از جانب دولت برنامه ریزی شود تا در آینده مشكلی وجود نداشته باشند.
در آخر این نشست قرار بر این شد تا سامانه پایشی برای دو ماه آینده ایجاد شود تا اطلاعات رانندگان فعال قابل رصد باشد و برای این دو ماه اتحادیه ها اطلاعات رانندگان را در سایت مركز اصناف به روز رسانی كنند تا چانه زنی ها برای دریافت سهمیه بنزین امكان پذیر شود.