گزارش بانكر نشان داد صدرنشینی بانكهای ایرانی در بین موسسات مالی اسلامی

به گزارش زیپو كالا پنج بانك ایرانی در رتبه بندی ۲۰۱۹ بانكر از موسسات مالی اسلامی در بین ۱۰ بانك اسلامی برتر برخوردار از سریع ترین رشد كه ۵۰۰ میلیون دلار دارایی قرار دارند، جای گرفتند.

به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، بر مبنای نمودار بانكر از بانكهای مطابق با شریعت اسلامی كه سریع ترین نرخ رشد را داشتند، بانك دی با اموالی به ارزش ۷۸۴۲.۹۸ میلیون دلار در صدر لیست قرار گرفت در حالیكه بانك صنعت و معدن با اموالی به ارزش ۱۴۹۹۵.۷۵ میلیون دلار در رتبه هفتم، بانك آینده با اموالی به ارزش ۲۶۱۸۵.۹۳ میلیون دلار در رتبه هشتم، بانك شهر با اموالی به ارزش ۱۷۸۴۴.۲۰ میلیون دلار در رتبه نهم و بانك قرض الحسنه مهر ایران با اموالی به ارزش ۴۲۴۳.۳۴ میلیون دلار در رتبه دهم این لیست جای گرفت قرار گرفت.

رتبه بندی ۲۰۱۹ بانكر از موسسات مالی اسلامی شواهدی از رشد قوی دارایی های جهانی را نشان داده است و این بخش مشكلات گذشته را پشت سر گذاشته است. خاورمیانه در سال ۲۰۱۸ وضعیت یكسانی را تجربه نكرد و شش كشور عضو شورای همكاری خلیج فارس نسبت به سایر كشورهای منطقه رشد متفاوتی داشتند. و در حالیكه آسیا و جنوب صحرای آفریقای از نظر اموال، رشد دو رقمی را تجربه كردند اما ستاره های رتبه بندی سال ۲۰۱۸ از نظر درصد رشد كه شامل استرالیا، اروپا و آمریكا بودند، پسرفت قابل توجهی را متحمل شدند. به علاوه در حالیكه رشد موسسات مالی اسلامی در سراسر جهان ادامه پیدا كرده اما به نظر می آید پراكندگی جغرافیایی بانكداری مطابق با شریعت اسلامی به پایان رسیده یا فعلا متوقف شده است.

اموال مطابق با شریعت اسلامی در طول سال ۲۰۱۸ در سراسر جهان به میزان ۸.۰۵ درصد رشد كرد و به ۱۶۵۶ میلیارد دلار رسید و درصد رشد، بالاتر از میزان ثبت شده در رتبه بندی سال ۲۰۱۸ بود. در حالیكه كشورهای شورای همكاری خلیج فارس و سایر كشورهای خاورمیانه در رتبه بندی ۲۰۱۸ رشد تك رقمی داشتند اما این منطقه در سال ۲۰۱۹ رشد ۱۳.۳۶ درصدی اموال را ثبت نمود كه تحت تأثیر رشد در بازارهایی مانند ایران بود.

برتری منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا (MENA) در زمینه رشد اموال مطابق با شریعت اسلامی در لیست ۱۰ موسسه مالی مطابق با شریعت اسلامی با بیشتر از ۵۰۰ میلیون دلار اموال كه سریع ترین نرخ رشد را داشته اند، تایید شد.

با این حال در گزارش بانكر آماده است با وجود حضور پنج بانك ایرانی در لیست ۱۰ موسسه اسلامی برخوردار از سریع ترین نرخ رشد، پایداری رشد اموال ایرانی برای رتبه بندی سال میلادی آینده جای سوال دارد. باآنكه بخش بانكداری اسلامی ایران بزرگترین در جهان است اما در معرض شوكهای خارجی، كنترلهای ضعیف رگولاتوری و فقدان استقلال بانك مركزی قرار دارد. و باآنكه بانك های ایران در سال ۲۰۱۸ رشد قابل توجهی نشان دادند اما انتظار می رود رتبه بندی سال آینده آنها از تحریم های آمریكا متاثر شود.