گزارش زیپو كالا چه عواملی منجر به سقوط هواپیمای تهران-یاسوج شد؟

به گزارش زیپو كالا گزارش كارشناسان رسمی دادگستری درباره سانحه سقوط هواپیمای تهران-یاسوج حاكی می باشد علیرغم گزارش سازمان هواپیمایی كشوری در مقصر دانستن خلبانان، آنها تنها ۵ درصد مقصر بوده اند.

به گزارش زیپو كالا به نقل از مهر، به دنبال سقوط هواپیمای ای تی آر متعلق به هواپیمایی آسمان در ارتفاعات رشته كوه دنا در ۲۹ بهمن ۹۶ كه از تهران عازم یاسوج بود، باآنكه اداره كل سوانح سازمان هواپیمایی كشوری در دو گزارش مقدماتی و نهایی كه به ترتیب در تاریخ های ۲۰ اسفند ۹۷ و ۱۵ خرداد ۹۷ اعلام نموده بود كه اشتباه خلبان سبب سقوط این هواپیما و جان باختن ۶۶ مسافر (شامل ۶۰ مسافر و ۶ خدمه پروازی) شده است، اما در گزارشی كه ۳ نفر از كارشناسان رسمی دادگستری برای عرضه به دادگاه رسیدگی به این پرونده تهیه كرده اند، سازمان هواپیمایی كشوری و شركت هواپیمایی آسمان را به علت عدم انجام بازرسی های فنی در دوره های زمانی مورد نظر، عدم انجام امریه صلاحیت پروازی، عدم بررسی صلاحیت گروه پروازی و… مقصران اصلی دانسته است.
در این گزارش، سهم معاون صلاحیت پروازی شركت هواپیمایی آسمان و مدیرعامل سابق این شركت و همینطور علی عابدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی كشوری و مدیران معاونت استاندارد پرواز این سازمان و همینطور مدیران شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران به تفكیك تعیین شده است.
بر اساس این گزارش، نقش دو خلبان اول و دوم این هواپیما در سقوط آن مجموعا ۵ درصد است.

سهم عوامل مختلف در بروز سانحه – گزارش عرضه شده به دادگاه

گفتنی است مرجع قضایی رسیدگی كننده به پرونده سقوط هواپیمای تهران-یاسوج طبق گزارش دریافتی از كارشناسان رسمی دادگستری، رأی به تعلیق عابدزاده رئیس سازمان هواپیمایی كشوری از كار در دادگاه بدوی داده است.
بهرام پارسایی سخنگوی كمیسیون اصل ۹۰ مجلس هم در گفتگو با خبرنگار مهر، از انفصال یكساله عابدزاده از خدمات دولتی و ۴ ماه زندان در دادگاه بدوی خبرداد كه به قول وی، طبیعتا این حكم باید به تایید دادگاه تجدیدنظر هم برسد.
این در حالی است كه هفته جاری عابدزاده نشستی با مهران كفاش معاون حقوقی و امور مجلس وزارت راه و شهرسازی برگزار كرد.