شافعی اعلام كرد: موفقیت كمیته ارزی در كمك به اتخاذ تصمیمات عقلانی ارزی

زیپو كالا: رئیس اتاق بازرگانی ایران تشكیل كمیته ارزی با همكاری اتاق ایران و بانك مركزی را محلی برای جلوگیری از اتخاذ تصمیمات هیجانی معرفی نمود.

به گزارش زیپو كالا به نقل از مهر، غلامحسین شافعی بامداد امروز در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران كه با حضور رئیس كل بانك مركزی در حال برگزاری است، تشكیل كمیته ارزی با همكاری اتاق ایران و بانك مركزی را محلی برای جلوگیری از تصمیمات هیجانی دانست و اظهار داشت: بانكها شریان اصلی اقتصادی بوده و خون تازه را در اقتصاد تزریق می كنند كه باید با تدبیر آنها را به سمت مناسبی هدایت كرد.
رئیس اتاق بازرگانی ایران اضافه كرد: كشورهایی كه نتوانستند اهمیت اصلاحات بانكی را حل كنند و اختیارات افسارگسیخته را به بانكها دادند، موفق نبودند.
شافعی اظهار داشت: وضع فعلی بخش مالی نه تنها تناسبی با بخش های مولد ندارد بلكه سبب فربه شدن خیلی از بخش های غیر مولد، رشد ناهنجاری های اجتماعی و به هم ریختگی توزیع درآمد و نیز گسترش زمینه های رانت و فساد شده است.
وی با اشاره به اینكه این ناهنجاری ارثی است كه از مدت های مدیدی در سیستم بانكی به امروز رسیده است، اظهار داشت: سیستم بانكی قبل از آنكه به دنبال تخصیص منابع باشد، در صدد تأمین منابع ارز است در صورتیكه این مساله محدودیت منابع به وجود می آورد و تخصیص ها را گرفتار مشكل می نماید. این در شرایطی است كه در ماده ۹۸ برنامه سوم توسعه، بانك ها اجازه یافته اند تا توسط بخش غیر دولتی راه اندازی شوند كه هدف آن افزایش شرایط رقابتی در بازارهای مالی، تشویق و پس انداز و ایجاد زمینه رشد و توسعه اقتصادی كشور بوده است.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی ایران اشاره كرد: سوال اینجاست كه چرا قانون گذاران و كارشناسان كشور به دنبال اهدافی كه برای بانكهای خصوصی در نظر گرفته شده بود، نیستند و اگر ما به اهداف نرسیم اصرار به ادامه این روند چیست!؟ البته حركتی در جهت ادغام موسسات مالی و اعتباری شروع شده كه جای تقدیر دارد اما كسری ها و كاستی های این موسسات نباید از جیب مردم پرداخت گردد.
وی اضافه كرد: در اقتصاد مالی نیاز است تأمین سرمایه بلندمدت بنگاه ها بوسیله بورس صورت گیرد و وظیفه بانك ها تأمین مالی كوتاه مدت باشد. این در شرایطی است كه باید به این پرسش پاسخ داد كه آیا بازار سرمایه در اقتصاد ایران به اندازه كافی سالم و توانمند است. آیا این سهم به نحو شایسته از طرف بورس بررسی خواهد شد؟ در صورتیكه شناخت ما از بازار سرمایه این اعتبار را تأمین نمی كند.
به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران، اگر می خواهیم بنگاههای تولیدی و صنعتی را توسعه داده و شاهد تبلور اقتصاد مقاومتی باشیم باید بنگاههای نیازمند تأمین مالی را با نرخ رقابتی تأمین مالی نماییم.
شافعی از رئیس كل بانك مركزی درخواست كرد: اگر بانك مركزی مستقل نیست وی بعنوان مدیر عرصه اقتصادی كشور استقلال كارشناسی این بانك را حفظ كند.
وی با اشاره به اینكه رشد پول لزوما منجر به تورم نمی گردد، اشاره كرد: این مساله به سطح اعتماد جامعه به پول و سیاست گذاری های پولی از طرف بانك مركزی برمی گردد و البته وقتی صحبت از سیاست گذاری پول در كشور می شود، صرفا مدیران بانك مركزی در نظر نیستند بلكه سیستم بانكی باید تحت نظر رئیس كل بانك مركزی تمام منویات ایشان را عملیاتی نماید.
رئیس اتاق بازرگانی ایران معتقد است: بانك ها در صدد بهره برداری از شرایط مالی در كشور می باشند و در فرصت هایی همچون افزایش نرخ ارز، بهره و خرید و فروش عرضه در بازار نقش آفرینی می كنند در صورتیكه این موارد ابزار بوده و هدف نیستند بلكه بانك ها باید در امتداد تحقق اهداف ملی از این ابزارها بهره گرفته و هماهنگی های لازم را با سایر ابزارهای سیاست گذار داشته باشند.
به اعتقاد شافعی پول نباید از چرخه تولید و اشتغال مولد به چرخه منحرف وارد گردد و پس لازم است رشد افقی سیستم بانكی متوقف شده و بانك ها به سمت افزایش بهره وری حركت نمایند.
وی اضافه كرد: حجم اقتصاد ایران نیازمند این همه بانك نیست و رقابت های مخرب در نظام بانكی می توانند لطمات جبران ناپذیری داشته باشند. بخش عمده مشكلات ما مربوط به مطالبات معوق است كه این مساله زائیده یك اختلال در مبادلات بانكی است به نحوی كه نگاهی به آمار چك های برگشتی نشان داده است كه گلوگاه نقدینگی حاكی از عدم تبدیل كالا به نقدینگی است.
وی اضافه كرد: تا زمانی كه این چرخه تسهیل نگردد مشكلات مختلفی بروز خواهدنمود.
رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: شرایط تحریمی فشارهای فزاینده ای در حوزه پولی و ارزی عرضه نموده و تنگناهای به دست آمده به وسیله تحریم بیشتر از گذشته بر دوش فعالان اقتصادی سوار است كه باید از آنها حمایت كرد.

منبع: