همكاری استاندارد و سازمان نظام مهندسی برای بهبود وضعیت ساخت وساز

به گزارش زیپو كالا تفاهم نامه همكاری اداره كل استاندارد تهران و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران برای بهبود وضعیت ساخت وساز منعقد شد.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، در این مراسم محمودرضا طاهری – مدیركل استاندارد استان تهران – با یادآوری اینكه سه سال پیش هم تفاهم نامه ای مشابه تفاهم نامه امروز بین سازمان استاندارد و سازمان نظام مهندسی ساختمان منعقد شد، اظهار داشت: هر كاری كه انجام می شود بطور قطع كاستی هایی هم دارد كه باید دید و برطرف كرد، ازاین رو ایرادات و كاستی تفاهم نامه پیشین شناسایی شده و در تفاهم نامه جدید در جهت رفع آن برآمده ایم. امیدواریم تفاهم نامه ای كه منعقد می شود برای كل جامعه دارای مزیت باشد. این تفاهم نامه یك نگاه ویژه به قوانین بالادستی همچون قوانین سازمان نظام مهندسی، قانون توسعه استاندارد كه سال قبل مصوب شده و مصوبه های هیات وزیران برای مسائل ساختمانی خواهد داشت.
وی اضافه كرد: در این تفاهم نامه به دقت بررسی شده كه در اجرا با عملی خلاف قوانین یاد شده و قوانین بالادستی مواجه نشویم. اگر تدوین استاندارد مصالح ساختمانی كه از نگاه سازمان ملی استاندارد نقطه شروع فرآیندهای ساختمانی است با مشاركت متخصصین باشد، بطور قطع كم ترین مشكلات پیش خواهد آمد. در بحث مصالح اگر انجمن ها، مهندسین ناظر در كمیته ها پای كار بیایند و نظرات فنی خویش را عرضه كنند، قطع به یقین استاندارد آنها دارای كمترین نقصها خواهد بود؛ نمی گوییم بی نقص چونكه امكان پذیر نیست، اما كمترین نقصها پیدا خواهد شد.
مدیركل استاندارد استان تهران خاطرنشان كرد: یكی از گله های انجمن ها از ما، استفاده تولیدكنندگان از مصالح ساختمانی غیراستاندارد است آن هم در شرایط كه در كشور مصالح ساختمانی استاندار وجود دارد. مسلماً این عدم آگاهی هاست كه تولیدكنندگان را به سمت مصالح غیر استاندارد كشانده است؛ بنابراین در این زمینه باید اطلاع رسانی ها و آگاه سازی ها از طرق مختلف اطلاع رسانی، برای مهندسین و مالكان صورت گیرد.
طاهری اظهار نمود: در تفاهم نامه جدید، كمیته مشتركی بوجود آمده كه سیاست گذاری ها و تصمیمات اصلی و نهایی را انجام می دهند. انجمن ها هم بنا به موضوعات حتما در جلسات حضور خواهند داشت. تلاش خواهیم كرد با هم افزایی كه با سازمان نظام مهندسی ساختمان خواهیم داشت، در جهت افزایش كیفیت مصالح ساختمانی از تولید تا اجرا گام برداریم.

در ادامه محمد طاهری- رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران – در مراسم انعقاد این تفاهم نامه اظهار نمود: مطمئنا یكی از بزرگترین مشكلاتی كه در بخش كنترل كیفیت ساخت و سازهای شهری وجود دارد، عدم وجود قوانین و مقررات یا ایمنی ساختمان نیست؛ عدم تعادل درخلال نهاد و و ارگان های است كه وظیفه كنترل كیفیت ساخت و ساز را برعهده دارند. مطمئنا اداره كل استاندارد استان و سازمان نظام مهندسی دو نهادی هستند كه می توانند بزرگترین عامل باشند و نقش مهمی را در افزایش كیفیت ساخت و ساز ایفا كنند.
وی اضافه كرد: یكی از حفره هایی كه در ساخت و سازهای شهری وجود دارد، عدم استفاده از مصالح استاندارد است كه علاوه بر اینكه از عمر ساختمان ها می كاهد، عدم ایمنی را هم به همراه دارد. انعقاد این تفاهم نامه كه در جهت تفاهم نامه سه سال قبل است، در مرتفع ساختن این حفره ها راهگشا خواهد بود. در این تفاهم نامه تلاش شده تا صدمه ها را از بین برده و زمینه افزایش كیفیت ساخت و ساز شهری را فراهم آورد.