در نشستی با حضور نمایندگان مجلس مطرح شد؛ زیان ۷۰۰میلیارد تومانی تولیدكنندگان جوجه، آفت تصمیمات آنی در تولید

زیپو كالا: سوءمدیریت و تصمیمات آنی مسئولان موجب ایجاد چالش های بزرگی برای تولیدكنندگان جوجه یكروزه و زیان میلیاردی آنان شده است.

به گزارش زیپو كالا به نقل از مهر، صنعت مرغداری ایران پیشینه ای حدود ۵۰ سال دارد. این صنعت در شرایط فعلی گرفتار مشكلات و چالش های زیادی شده و برخی سومدیریت ها و تصمیمات نامناسب در این عرصه به مشكلات آن دامن زده است.
فعالان این صنعت اصلاح قیمت و پروسه خرید گوشت مرغ، از بین نرفتن جوجه یك روزه و رفع موانع صادرات را برای حل چالش های آن موثر می دانند. در همین زمینه فعالان صنعت جوجه یكروزه در نشستی با نمایندگان مجلس به بررسی چالش های این حوزه و راهكارهای رفع آن پرداختند.
زیان میلیاردی تولیدكنندگان جوجه یك روزه در شش ماه
در این نشست غلامعلی فارغی، دبیر انجمن تولیدكنندگان جوجه یكروزه اظهار داشت: در یك سال و نیم اخیر قیمت فروش جوجه حداقل ۱۰ الی ۲۰ درصد زیر قیمت فروش آن در سال ۹۶ بوده است بدین سبب میانگین قیمت جوجه ۱۷۰۰ تومان تخمین زده می شود.
فارغی با اشاره به اینكه باتوجه به نرخ گذاری های انجام شده توسط تنظیم ستاد بازار تولید كنندگان در حدود ۷۰۰ میلیارد تومان در مقطع شش ماه امسال ضرر كرده اند اظهار داشت: علاوه بر این موضوعات با قیمت گذاری غیر واقعی از یك طرف تولیدكننده را وادار به تولید می كنند و از سویی جلوی صادرات را میگیرند وبنابراین با این اوصاف ما بازار صادرات را كلا از دست می دهیم.
متاسفانه متولیان این حوزه اعتقادی به تشكل ها ندارند
همچنین، امیر میران آملی نایب رییس اتاق بازرگانی مازندران نیز با اشاره به اینكه آقایان بدون كارشناسی می گویند كه باید ۱۲۵میلیون جوجه تولید شود، اضافه كرد: این دستورات بر چه اساسی صورت می گیرد این اظهارات تولیدكننده را نابود می كند.
وی با اشاره به اینكه ما هنوز برنامه ریزی در خط تولید نداریم اشاره كرد: متاسفانه متولیان این حوزه اعتقادی به تشكل ها ندارند و عموما تصمیمات پشت درهای بسته گرفته می شود.
تصمیمات یك شبه به صادرات ضربه می زند
نایب رئیس اتاق بازرگانی مازندران با انتقاد از تصمیمات غیركارشناسی در صنعت طیور نیز اظهار داشت: متاسفانه یك شب دستور ممنوعیت صادرات مرغ ابلاغ می شود و برای صدور همین بخش نامه ها زمانی كه ما به دنبال صادرات هستیم باید ۶ ماه دوندگی كنیم
اما زمانیكه قیمت مرغ یك افزایش ناچیز پیدا میكند با یك نامه و بدون بخشنامه جلوی صادرات را می گیرند
امیر میران آملی با تاكید بر پشتیبانی از بخش خصوصی اظهار نمود: حمایت زبانی از تولید كننده بی فایده است باید برای رونق تولید به بخش خصوصی و تولیدكنندگان اطمینان كرد.
در همین زمینه سیدراضی نوری عضو كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اینكه قیمت گذاری در بازار مرغ بر طبق عرضه و تقاضا تنظیم شود، اظهار داشت: این مساله یك اصل اقتصادی می باشد و بدین سبب باید فارغ ازاینكه بازار مشتری دارد یا ندارد تصمیمی در قالب ثبات بازار اقتصادی اتخاذ شود و از همین رو یكی از راهكارهای اساسی این است كه علاوه بر اینكه حضور بخش خصوصی در این بخش پر رنگ تر باشد.
قیمت گذاری برمبنای عرضه و تقاضا باشد
علی ابراهیمی سخنگوی كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز با اشاره به اینكه یكی از اهرم های تنظیم بازار اقتصادی این است كه حلقه تنظیم بازا ریتمی منظم داشته باشد، اضافه كرد: برای ایجاد یك بازار با ثبات اقتصادی الزامی است كه برطبق عرضه و تقاضا بازار تولید به جریان بیفتد تا تولید كننده مجبور نشود، جوجه یك روزه را زیر قیمت بازار به فروش برساند و یا معدوم كند.
نظر افضلی، عضو كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس نیز با اشاره به اینكه برای تنظیم بازار جوجه یكروزه باید برنامه ریزی كاربردی برای ایجاد یك زنجیره تولید ترسیم شود، اظهار داشت: در سالی كه به نام رونق تولید است تولیدكنندگان مورد حمایت و توجه قرار گرفته و از نظرات آنها در تصمیم گیری ها استفاده نمود.

منبع: