افزایش صادرات نفت دومین تولیدكننده بزرگ اوپك

زیپو كالا: تولید نفت عراق در اوت به ركورد ۴.۹۷ میلیون بشكه در روز صعود كرد و این كشور عملا در حال حداكثر كردن سطح تولید نفت خود است كه زیربنای صادراتی قادر به پاسخگویی آن است.

به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، بااینكه این آمار شایان توجه به حساب می آید اما همچنان با هدف عراق برای تولید ۶.۲ میلیون بشكه در روز نفت تا آخر سال ۲۰۲۰ و ۹ میلیون بشكه در روز تا آخر سال ۲۰۲۳ فاصله دارد. عراق هفته گذشته با هدف كسب درآمد از صادرات نفت به منظور تامین بودجه و تشویق توسعه بیشتر میادین نفتی توسط شركتهای نفتی بین المللی، دو پروژه كلیدی را اعلام نمود.

یكی از این پروژه ها كه از زمان راندن داعش از خاك عراق كنار گذاشته شده بود و بعد از اقدام منطقه كردستان در برگزاری همه پرسی جدایی از عراق در سال ۲۰۱۷ مورد توجه مجدد قرار گرفت، ساخت خط لوله تحت كنترل بغداد است كه حدود ۱.۱ میلیون بشكه در روز نفت خام را از میادین تحت كنترل دولت مركزی در كركوك به بندر سیهان تركیه منتقل خواهدنمود. پروژه مذكور با صادرات بیشتر به اروپا، امكان افزایش درآمدهای صادرات نفت و گاز را فراهم می آورد.

پیش از حمله داعش به عراق، این كشور طرحهایی برای توسعه ظرفیت خط لوله كركوك به سیهان كه خط لوله عراق-تركیه نیز نامیده می شود، داشت.

بخش الحاقی به طرح جدید بغداد كه مورد موافقت كلی دولت تركیه قرار گرفته، این است كه علاوه بر تعمیر بخشهای لطمه دیده این خط لوله، خط لوله كوچكتری نیز به آن اضافه شود كه اجازه می دهد تولید نفت از میادین مركزی و جنوبی و نه تنها میادین منطقه كركوك به تركیه ارسال شود.

با این حال ایده مذكور با مقاومت از طرف روسیه روبرو شده بود كه مایل نبود نفوذ شركت روس نفت در جریان نفت شمال عراق به اروپا تضعیف شود. اما این كشور حالا از مخالفت خود با ساخت این خط لوله دست برداشته است.

همسو با طرح افزایش توانمندی صادرات نفت، عراق اخیرا توافقی را با شركت ساخت و ساز دریایی رویال بوسكالیس وستمینیستر امضا كرده تا یك جزیره مصنوعی را در جنوب پایانه فراساحلی بصره در خلیج فارس راه اندازی كند. این توافق بعد از تصمیم اخیر وزارت نفت عراق برای فعال سازی مجدد طرحهای قبل از هجوم داعش برای ساخت حداقل ۱۲ مخزن نفتی و تاسیسات بلندینگ نفت در فاو و پیرامون آن صورت گرفته است. هدف بلندمدت برای فاو، ۱۲ مخزن نفت هر یك به ظرفیت ۵۸ هزار متر مكعب برای مجموع ظرفیت بیشتر از هشت میلیون بشكه است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، مدت كوتاهی بعد از اینكه وزارت نفت عراق اعلام نمود مذاكرات با شركتهای BP و انی برای اجرای یك پروژه ۴۰۰ میلیون دلاری برای جایگزینی دو خط لوله زیردریایی قدیمی به خوبی پیش رفته است، اهداف مذكور اعلام شدند.

طبق اعلام وزارت نفت عراق، پروژه جزیره مصنوعی كه شامل محل اقامت برای ۳۰۰ نفر است، در فاصله چهار مایل دریایی پایانه فراساحلی البصره خواهد بود و یك پایانه صادرات به این جزیره متصل خواهد بود و شامل چهار سكو است كه تاسیسات بارگیری برای حداكثر چهار نفتكش بزرگ خواهند داشت.

منبع: