معاون حجتی: وزارت جهاد كشاورزی مسئولیتی در ثبت سفارش و واردات برنج ندارد

به گزارش زیپو كالا معاون توسعه بازرگانی وزارت جهادگفت: از تاریخ دوم مردادامسال، وزارت جهاد هیچ اختیاری در تنظیم بازار برنج، ثبت سفارش، تاییدثبت سفارش، تخصیص و یا تایید ارز، تایید ترخیص یاعدم ترخیص كالاها ندارد.
به گزارش زیپو كالا به نقل از وزارت جهاد كشاورزی، علی اكبر مهرفرد، معاون توسعه بازرگانی و صنایع كشاورزی وزارت جهاد، در پاسخ به ادعای مطرح شده درباب تعیین تكلیف موجودی برنج در بنادر كشور و عدم تخصیص ارز از طرف وزارت جهاد كشاورزی به برنج های وارداتی شركت بازرگانی دولتی كه در بنادر موجود است، اظهارداشت: از تاریخ دوم مردادماه سال جاری، وزارت جهاد كشاورزی هیچ اختیاری در تنظیم بازار برنج، ثبت سفارش، تایید ثبت سفارش، تخصیص و یا تایید ارز، تایید ترخیص یا عدم ترخیص كالاها ندارد و تمام این اختیارات به وزارت صنعت، معدن و تجارت منتقل شده است اما پیش از دو ماه پیش، كه وزارت جهاد كشاورزی در زمینه های یاد شده مسئولیت داشت، در یك پروسه نزدیك به ۹۰۰ هزار تن برنج وارد كشور شده است. وی اظهار داشت: ما در كشور حدود ۳ میلیون تن مصرف برنج داریم كه بیشتر از ۲ میلیون تن آنرا در داخل تولید می نماییم و یك میلیون تن نیاز به واردات داریم كه در این چهار سال رویه وزارت جهاد كشاورزی این بوده كه در چهار ماه فصل برداشت برنج داخلی، برنج خارجی وارد نشود و این واردات كه حدود یك میلیون تن است در ۸ ماه دیگر سال صورت گیرد. مهرفرد افزود: در سال جاری، كارگروه تنظیم بازار تصویب كرد كه این محدودیت واردات به خاطر شرایط تحریم برداشته شود و از زمانی كه این محدودیت برداشته شد، ما هیچ مسئولیتی در تایید و یا تامین ارز نداشته ایم. وی با بیان این كه مسئولیت تامین ارز با بانك مركزی است، تصریح كرد: در دوره ای كه وزارت جهاد كشاورزی مسئولیت داشت، مواردی كه بود تایید و تخصیص ارز فرستاده شده و از دو ماه قبل، هیچگونه مسئولیتی در این زمینه نداریم. مهرفرد درباره حضور واسطه ها در بازار برنج اشاره كرد: ما مسئول تولید هستیم و مسئولیت بازار بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت است اما نظر كارشناسی خودم این است كه باید برندسازی و توسعه ذخیره ها صورت گیرد. وی ادامه داد: تشكل های تولیدكننده و تعاونی ها باید شالیكوبی ها را توسعه دهند و برندسازی كنند و مانع اختلاط برنج خارجی با برنج داخلی شوند و خودشان عرضه كنند كه این پروسه عرضه مانع ورود عوامل دیگر به این بازار می شود. معاون توسعه بازرگانی و صنایع كشاورزی وزارت جهاد كشاورزی اذعان داشت: طبق سیاست وزارت جهاد كشاورزی ما صنایع تبدیلی را گسترش دادیم و برندهایی را در كشور به وجود آورده ایم امّا هنوز كسانی هستند كه بعنوان سوداگری در بازار برنج خرید و فروش می كنند. مهرفرد در ارتباط با فروشگاه های عرضه مستقیم محصولات كشاورزی در سطح كشور اشاره كرد: فروشگاه های عرضه محصولات كشاورزی در سراسر كشور توسط سازمان تعاون روستایی كه تشكل خود كشاورزان بوده، عرضه مستقیم می شود كه حدود ۳ هزار فروشگاه در سطح كشور دارد، البته خیلی از فروشگاه های زنجیره ای هم هستند كه به صورت مستقیم محصول را از كشاورزان می خرند و به سیستم سورت و بسته بندی مجهز هستند و كالاها را خودشان عرضه می كنند كه قسمتی از برنج تولید داخل در بازار فروشگاهی عرضه می شود و بخشی هم توسط بنكداری ها وارد بازار سنتی می شود.