مشاور بانوان معاونت علمی ریاست جمهوری اعلام كرد زنان، مدیرعامل ۱۰ درصد شركت های دانش بنیان هستند، ارائه الگوی حضور بانوان متخصص در حوزه نوآوری

به گزارش زیپو كالا مشاور بانوان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینكه مدیرعامل تنها ۱۰ درصد از كل شركت های دانش بنیان را زنان می سازند، اظهار داشت: برمبنای مطالعات انجام شده اكثریت زنان به سبب توجه به هویت خانه و خانواده، هویت اجتماعی خودرا فراموش می كنند كه بر این اساس نسبت به طراحی مدلی برای حضور بانوان متخصص در اكوسیستم نوآوری اقدام كردیم.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، دكتر زینب حمیدزاده امروز در مراسم افتتاح نخستین مركز نوآوری بانوان دانشگاه علم و صنعتلف راه اندازی این مركز را نمونه موفقی از كار تیمی میان دو دستگاه دانست و اضافه كرد: امیدواریم كه با اجرای این طرح سرمنشأ همكاریهای بیشتر میان دستگاه ها باشیم.
وی با اشاره به اینكه در ۴۰ سال اخیر میزان دانش آموختگان زن نسبت به آغاز انقلاب ۱۷ برابر شده است، اظهار نمود: در مقابل ۸۰ درصد از این زنان در مقاطع كارشناسی و بالاتر هستند و میزان تحصیلكردگان زن با مرد برابر شده و حتی در بعضی شهرهای كشور نسبت ۷۰ به ۳۰ را شاهد می باشیم كه بیشتر فارغ التحصیلان را زنان می سازند.
حمیدزاده با اشاره به اینكه اما وقتی اكوسیستم نوآوری و فناوری را بررسی می نماییم، تنها شاهد حضور ۲۵ درصدی بانوان در مشاغلی چون عضو هیأت علمی دانشگاه ها و پژوهشگاه ها خواهیم بود، افزود: همین طور در بین شركت های دانش بنیان تنها ۱۰ درصد آنها را شركت هایی می سازند كه مدیرعامل آنها زنان هستند.
وی با تاكید بر اینكه این عدد از سال ۹۷ به ۱۲ درصد افزایش یافته است، اظهار داشت: این عدد نسبت به میزان فارغ التحصیلان زن عدد قابل قبولی نیست، هر چند كه در دانشگاه ها مقاومتی برای حضور زنان در اكوسیستم نوآوری صورت نمی گیرد.
مشاور بانوان معاونت علمی ریاست جمهوری با اشاره به مطالعات لطمه شناسی درباب حضور زنان در جامعه در ستاد اجرایی فرمان امام، تصریح كرد: این مطالعات نشان داد كه اكثریت زنان تحصیلكرده به سبب توجه به هویت زنان در جامعه هویت اجتماعی خودرا فراموش می كنند و لازم بود تا راهی پیدا نماییم كه بانوان متخصص بتوانند در جامعه هویت اجتماعی خودرا حفظ كنند.
وی افزود: بر این اساس مدلی برای حضور زنان در اكوسیستم نوآوری طراحی كردیم كه این مدل در معاونت علمی با نام “توان افزایی بانوان خلاق” در سه محور در دستور كار قرار گرفت.
حمیدزاده الگوسازی، تقویت زیرساخت ها و توسعه شبكه را همچون محورهای اجرای این برنامه نام برد و اضافه كرد: مدلی كه جهت راه اندازی مركز نوآوری بانوان بوده، برمبنای دو فرمایش رهبری استخراج شده است كه یكی از این فرمایشات آن بود كه بگفته ایشان مسئله مادری، همسری، خانه و خانواده جزو مسائل اساسی است و تأكیدات دوم ایشان نیز آن بود كه در طرح هایی كه برای حوزه زنان طراحی می شود، خود بانوان نیز باید حضور داشته باشند.
وی با تاكید بر اینكه ما این دو سوژه را سرلوحه كار خود قرار دادیم، اشاره كرد: بر طبق این دو فرمایشات مقام معظم رهبری مبادرت به طراحی مدلی جهت راه اندازی مركز نوآوری بانوان كردیم كه امیدواریم دانشگاه علم و صنعت با اتكا بر توانمندی های زنان این مدل را در سایر دانشگاه ها اشاعه دهد.

منبع: