مزیت های ورود بنزین به تالار شیشه ای

به گزارش زیپو كالا در هفته های گذشته برای نخستین بار بنزین در بورس انرژی ارائه شد و انحصار عرضه این محصول در كشور شكست؛ امری كه كارشناسان معتقدند این مساله می تواند باعث كاهش قاچاق بنزین و سر و سامان یافتن بازار این فرآورده نفتی شود.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، اخیرا قرار شده كه محصولات شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران به صورت منظم و هفتگی در بورس انرژی ایران ارائه شود. این تصمیم در جهت توسعه و تقویت بازار فرآورده های ایزوكربوری گرفته شده است. برپایه این برنامه هفتگی و زمان بندی دوشنبه ها عرضه گاز مایع و نفت سفید خوراك در بورس انرژی صورت خواهد گرفت. همینطور سه شنبه ها بنزین سوپر، بنزین یورو ۴، بنزین معمولی، نفت گاز یورو پنج و نفت گاز PPM۵۰۰۰ و همینطور چهارشنبه ها تمامی فرآورده های فوق الذكر در بورس انرژی عرضه خواهد شد.
تا كنون دو مرتبه این فراورده نفتی مهم وارد تالار شیشه ای شده است و آن طور كه آمارها نشان داده است استقبال از این بخش مطلوب بوده است. بگونه ای كه در تاریخ نهم مرداد ماه اولین محموله ۱۰ هزار تنی بنزین صادراتی شركت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در حالی روانه رینگ بین الملل بورس انرژی شد كه در نهایت ۳۰۰۰ تن از این محموله به مقصد بازارهای صادراتی معامله شد.
چهارشنبه گذشته هم اولین محموله ۱۰ هزار تنی بنزین صادراتی شركت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در حالی روانه رینگ بین الملل بورس انرژی شد كه در نهایت ۳۰۰۰ تن از این محموله به مقصد بازارهای صادراتی معامله شد.
در این بین حسن ضیا كاشانی – مدیرعامل اسبق شركت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی ایران – در مورد مزایای این امر به ایسنا اظهار داشت: بطور قطع این كار مفید بوده چونكه از زمان پیدایش نفت خام در كشور و فروش آن یكی از مباحثی كه در میان بدنه كارشناسی بخش نفت مورد بحث قرار می گرفت این بود كه اگر می خواهید نفت خام را بفروشید و خریداران را توسعه دهید می بایست ساز و كاری را به وجود آورید كه تعداد خریداران افزایش یابد.
وی با اشاره به محدودیت هایی كه در گذشته وزارت نفت برای فروش اعمال می كرد، اظهار نمود: علیرغم مشكلاتی كه تحریم برای كشور به وجو آورد یك منفعت را شاهد بودیم و آن هم توجه وزارت نفت به خریداران داخلی بود چونكه باعث شد تا خریداران ایرانی هم بتوانند هر كالایی كه وزارت نفت تولید می كند شامل محصولات پتروشیمی، پالایش و پخش و شركت ملی نفت ایران را خرید كنند كه همین مبحث هم باعث شد رانت خواری های احتمالی از بین برود كه امیدواریم ادامه یابد.
ضیاكاشانی با اشاره به مزایای ورود بنزین به تالار شیشه ای و افزایش صادرات از این طریق، اظهار داشت: در آن زمان كه بنده مدیرعامل شركت پالایش و پخش فراورده های نفتی بودم پیشنهاد دادم كه برای ورود ایران به كشور افغانستان مبادرت به راه اندازی انبار و جایگاه شودو از راه راه اندازی انبار و توسعه شبكه های عرضه میزان قاچاق كاهش پیدا كند حالا شاهد می باشیم كه باورد بنزین به بورس شرایط برای ورود تجار افغانستان هم محیا شده است تا بتوانند از مسیر صحیح مبادرت به خرید بنزین كنند.
وی ادامه داد: همینطور عامل دیگری كه می تواند وضعیت سوخت را سر و سامان دهد مساله كارت سوخت است، چونكه این مورد هم عاملی است تا تجار افغانستان و دیگر كشورها مجبور شوند یا وارد بورس شوند و فراورده های مورد نیازشان را بخرند و یا به وزارت نفت رجوع كنند چونكه ایران كشوری است كه می تواند نیازهای انرژی كشورهای منطقه را برطرف كند.