در سفر وزیر صمت به عمان مطرح شد آمادگی عمان برای سرمایه گذاری در طرح های توسعه ای چابهار

زیپو كالا: وزیر حمل و نقل و ارتباطات عمان برای سرمایه گذاری در طرح های توسعه ای چابهار اعلام آمادگی كرد.

به گزارش زیپو كالا به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، رضا رحمانی در دیدار با احمد بن محمد الفطیسی «وزیر حمل و نقل و ارتباطات سلطنت عمان» با اشاره به روابط برادرانه و نزدیكی جغرافیایی دو كشور ایران و عمان، بر لزوم تقویت و تحكیم همكاریهای حمل و نقلی و زیر ساختی و ارائه تسهیلات در جهت توسعه حجم روابط دو كشور تاكید نمود.
وزیر صنعت، معدن و تجارت اضافه كرد: یكی از محورهای اصلی توسعه مناسبات دو كشور، فعال سازی موافقتنامه عشق آباد و همكاری عمان در كریدور شمال-جنوب با هدف استفاده از ظرفیت های بندری و ریلی دو كشور و دستیابی به بازار آسیای میانه است.
رحمانی به ظرفیت های كشورمان همچون شهرهای چابهار و بندر عباس به سبب پیوند عاطفی و تاریخی مردم آن منطقه با عمان اشاره نمود و اظهار داشت: گسترش روابط با همسایگان جایگاه ویژه ای در سیاست عالی جمهوری اسلامی ایران دارد و ما به یك رابطه راهبردی و برد برد فكر می نماییم.
وزیر حمل و نقل ارتباطات عمان نیز در این دیدار اظهار داشت: سیاست عمان توسعه روابط با همسایگان خصوصاً جمهوری اسلامی ایران است و ما از هر راهكاری برای بسط مناسبات استقبال می نماییم.
احمد بن محمد الفطیسی با اشاره به امكانات زیرساختی كشورش در زمینه برقراری خطوط حمل و نقل هوایی و دریایی، بیان كرد: الان خط های هوایی مختلفی میان دو كشور برقرار است و لازم است در حوزه دریایی نیز فعالان تجاری فعالیت بیشتری داشته باشند.
وی همین طور ضمن دعوت از سرمایه گذاران ایرانی جهت شركت در مناقصات زیر ساختی این كشور، برای سرمایه گذاری در طرح های توسعه ای چابهار اعلام آمادگی كرد.
آمادگی ایران برای ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران و بازرگانان عمانی
وزیر صنعت در ادامه دیدارهای خود در مسافرت به مسقط ضمن بازدید از مراكز صنعتی با فعالان تجاری و صاحبان صنایع بخش های خصوصی عمانی ملاقات و گفتگو كرد.
وی با بیان ظرفیت ها و توانمندی های كشورمان در حوزه های مختلف اقتصادی و صنعتی، آمادگی جمهوری اسلامی ایران را برای ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران عمانی و بازرگانان اعلام نمود.
وزیر صمت همین طور با حضور در شهرك صنعتی الرسیل در مسقط، ضمن بازدید از پروژه های صنعتی و تجاری در این شهرك، با مسئولین شهرك های صنعتی عمان ملاقات و درباره توسعه و تقویت همكاری مشترك و تبادل تجارب در زمینه های مختلف اقتصادی و صنعتی بحث و تبادل نظر كرد
آمادگی برگزاری هجدهمین اجلاس كمیسیون مشترك ایران و عمان
رحمانی در نشست با وزیر صنایع و تجارت كشور عمان با تاكید بر آمادگی كشورمان جهت برگزاری هجدهمین اجلاس كمیسیون مشترك دو كشور ایران و عمان در نیمه دوم امسال در تهران، خواهان برگزاری نشست تجاری بین شركت های توانمند خصوصی دو كشور شد.
او در این دیدار با اشاره به وجود اشتراكات فراوان تاریخی، فرهنگی و حسن همجواری، اظهار داشت: دو كشور از روابط مطلوب سیاسی كه بستر مهمی جهت توسعه و ارتقای سطح مراودات تجاری هستند برخوردار می باشند و لازم است مناسبات در حوزه های صنعتی، معدنی، سرمایه گذاری مشترك و صادرات مجدد گسترش یابد.
ضرورت رسیدن به رقم هدف گذاری شده ۴ میلیارد دلاری مبادلات تجاری دو كشور و چگونگی برگزاری هجدهمین كمیسیون همكاریهای مشترك در چارچوب موضوعات اقتصادی، صنعتی و بازرگانی از مباحث مطرح شده در این دیدار بود.
رایزنی برای دسترسی به بازارهای آسیای میانه و آفریقا
دو طرف درباره دسترسی به بازارهای آسیای میانه و آفریقا، تقویت زیر ساخت های حمل و نقل كالا، تسهیل تجارت فی درخلال دو كشور و همین طور رفع بعضی از چالش های شركت های ایرانی مقیم عمان رایزنی كردند.
تشویق سرمایه گذاری مشترك، حضور در مناطق آزاد دو كشور و تأمین مواد غذایی و میوه و تره بار از ایران از دیگر موضوعات مطرح در این دیدار بود.
علی بن مسعود السنیدی وزیر صنعت و تجارت سلطنت عمان نیز با اشاره به اینكه سلطان قابوس پادشاه سلطنت عمان همواره بر توسعه روابط دو جانبه بین دو كشور دوست و برادر ایران و عمان تاكید دارد، بیان كرد: جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت ها و توانمندی های بالایی برخوردار می باشد كه می توانیم از این فرصت ها در امتداد منافع ملی دو كشور بهره برداری نماییم.
یاداور می شود، وزیر صمت و هیأت بلند پایه دولتی، عصر روز گذشته مسقط را به مقصد تهران ترك كردند.

منبع: