رییس مركز اندازه شناسی سازمان ملی استاندارد خبر داد: اعطای گواهینامه بین المللی اندازه شناسی استاندارد به تولیدكنندگان

به گزارش زیپو كالا رئیس مركز اندازه شناسی سازمان ملی استاندارد ایران اعلام نمود كه در جریان مذاكرات با سازمان بین المللی اندازه شناسی قانونی، شركت های تولیدكننده ایرانی می توانند با عرضه ی درخواست خود گواهینامه اندازه شناسی بین المللی دریافت نمایند.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، خسرو معدنی پور بامداد امروز در نشست خبری اظهار نمود: با عنایت به تاكید جدی بر ضرورت پشتیبانی از تولیدكنندگان داخلی سازمان ملی استاندارد كوشیده در حوزه اختیارات و مسئولیت های خود برنامه ریزی های جدی انجام دهد كه نهایی شدن موافقت نامه با سازمان بین المللی اندازه شناسی قانونی بخشی از این فعالیت هاست.
وی با اشاره به تغییر شاخص اندازه گیری SI به NEW SI، توضیح داد: از چند قرن قبل كه كشورهای جهان تصمیم گرفتند به منظور یكسان سازی قواعد اندازه گیری و اوزان خود به یك نتیجه جمعی برسند، قاعده SI بعنوان یك شاخص بین المللی در دستور كار قرار گرفت و اجرایی شد.
به قول رئیس مركز اندازه شناسی سازمان ملی استاندارد ایران این قاعده در هفت حوزه كیلوگرم، متر، ثانیه، آمپر، كلوین، مول و كاندلا فعالیت نموده و بعد از جمع بندی های گسترده بنا شده وارد فاز جدیدی شود.
معدنی پور درباره چرایی رسیدن به این دستورالعمل توضیح داد: بخشی از این شاخص ها برای اندازه گیری احتیاج به مصنوعات فیزیكی داشتند كه این مساله می تواند به علت صدمه های انسانی و محیط زیست ناپایدار شود. ازاین رو در قاعده جدید سعی شده كه با حفظ اصول اساسی سابق معیار اندازه گیری و مبنای آن طوری تعریف شود كه از صدمه های این چنینی دور باشد.
وی افزود: این تغییر در خیلی از سطح ها و حوزه های كاری ملموس نبوده و چیزی را جابه جا نمی كند بلكه در سطح های بسیار جزئی مبنای اصلی قواعد اندازه گیری را به روز خواهد نمود.
رئیس مركز اندازه شناسی سازمان ملی استاندارد ایران درباره زمان اجرایی شدن این مورد هم اظهار داشت: طبق برنامه ریزی صورت گرفته بعد از تصویب این طرح در سال ۲۰۱۸ اجرای آن در بین كشورهای عضو به صورت رسمی از ۲۰ مه سال ۲۰۱۹ و هم زمان با روز جهانی اندازه شناسی در دستور كار قرار می گیرد. این معیار جدید می تواند در حوزه های مهمی همچون فرآورده های نفتی، گاز طبیعی و سایر معیارهای اندازه گیری سبب افزایش دقت شود.

برنامه ریزی برای نظارت بر كنتورها و دوربین های جاده ای
وی درباره چگونگی فعالیت سازمان ملی استاندارد در نظارت بر كالاهایی كه از جانب دولت عرضه می شوند، اظهار نمود: متأسفانه ما در سال های گذشته با محدودیت های چندگانه ای روبه رو بوده ایم كه همین مساله نظارت مداوم بر برخی كالاها و خدمات را دشوار می كند. برای مثال هم اكنون ایران بیشتر از ۲۰ میلیون كنتور آب فعال دارد و سالانه هم بیشتر از یك میلیون و ۵۰۰ هزار كنتور جدید در این عرصه ساخته می شوند. این كه چگونه امكان نظارت دائم بر اندازه گیری و محاسبه این كنتورها وجود داشته باشد مسأله ای بوده كه برای سال های طولانی مسكوت مانده، اما ماتلاش می نماییم برای نظارت بر آنها چاره هایی پیدا نماییم.
رئیس مركز اندازه شناسی سازمان ملی استاندارد ایران افزود: در حوزه ای همچون نظارت بر عملكرد دوربین های جاده ای برآورد ما این بود كه به بیشتر از ۲.۵ میلیون یورو سرمایه گذاری جدید نیاز است كه محدودیت های مالی مانع از پیگیری آن با سرعت بالا می شود. از جانب دیگر تحریم ها هم سبب شده ما در دستیابی به تجهیزات نوین با مشكلاتی مواجه باشیم كه باید دید در آینده چه طور می شود از این محدودیت ها عبور كرد.
وی با بیان این كه هم اكنون با این مجموعه بیشتر از ۳۰۰۰ آزمایشگاه در سطح كشور همكاری می كنند، تصریح كرد: تلاش ما این بوده كه نظارتی دقیق بر خدماتی كه به مردم عرضه می شود داشته باشیم. این نظارت در حوزه هایی همچون لیزر پزشكی كه مستقیماً با سلامت جامعه سروكار دارند با اولویت جدی دنبال می شود و با وجود محدودیت ها تلاش می نماییم در سایر حوزه ها هم فعالیت خویش را حفظ نموده و خدمات مورد نیاز مردم را به آنها عرضه نماییم.

كالاهای پیش بسته بندی شده كنترل می شوند
معدنی پور درباره آخرین وضعیت عملكرد این مجموعه در نظارت بر بخش های مختلف اقتصادی كشور، اظهار نمود: پارسال بر بیشتر از ۳۰۰ هزار ترازوی سبك، بیشتر از ۱۶ هزار باسكول جاده ای، بیشتر از ۱۲۱ هزار نازل سوخت مایع و بیشتر از ۳ هزار نازل سی ان جی نظارت شد. در حوزه پلمب وسایل توزین هم ما هدف گذاری ۵۰۰ هزار دستگاه را در دستور كار قرار داده ایم كه تابحال ۲۰۰ هزار دستگاه این فرآیند را طی كرده اند و در سه سال آینده مابقی هم انجام خواهند شد.
به قول وی با عنایت به اینكه در بخشی از فروشگاه های بزرگ به جای استفاده از ترازو، كالاهای از پیش بسته بندی شده با وزن مشخص توزیع می شود این سازمان برنامه ریزی كرده در گام نخست برای نظارت بر این كالاها در چند استان ورود كرده و وزن دقیق آنها را محاسبه كند.