خبر خوب وزیر ارتباطات

به گزارش زیپو كالا وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام نموده كه ساخت سپر دفاعی توسط دانشمندان جوان ایرانی برای مقابله با حملات ویروس استاكس نت با موفقیت آزمایش شده است.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، محمدجواد آذری جهرمی در پست اینستاگرامی نوشته است: “از حمله استاكس نت حتما شنیدید! خبر خوب اینكه، امروز یك گزارش دریافت كردم. از مدتی قبل با سفارش سازمان فناوری اطلاعات، دانشمندان جوان دانشگاه های ایران، یك سپر دفاعی (فایروال) برای سیستم های اتوماسیون صنعتی ساخته بودند كه عملاً خرابكاری صنعتی مثل استاكس نت را در شبكه های برق و امثال آن خنثی می كند. این سپر، موفقیت آمیز آزمایش شد. در روز جهانی ارتباطات، از این دستاورد بیشتر خواهیم گفت.
برای افزایش تاب آوری زیرساخت های حیاتی، لازم است كه این تجهیزات در شبكه های مورد نظر نصب شود كه طبیعتاً این مورد با هماهنگی مركز ملی فضای مجازی، عملیاتی خواهد شد. با تكیه به جوانان، از تهدیدات فرصت می سازیم”.
فروردین ماه سال قبل بود كه یك پایگاه خبری آمریكایی فاش كرد: رئیس جمهور پیشین آمریكا دستور حمله به سیستم های كامپیوتری تأسیسات هسته ای ایران را به صورت محرمانه صادر كرده بود كه عملیات مربوطه آن در زمان ریاست جمهوری جورج بوش، با همكاری اسرائیل شروع شده بود.
در این گزارش آمده بود كه اوباما به صورت محرمانه فرمان حمله سایبری به سیستم های كامپیوتری كه به تأسیسات غنی سازی كلیدی ایران مرتبط بودند، صادر كرد. این حملات كه در دوران ریاست جمهوری جورج بوش با همكاری اسرائیل شروع شد با كد نامگذاری شده «بازی های المپیك» خوانده می شد.
ویروس كامپیوتری استاكس نت به صورت اتفاقی در سال ۲۰۱۰ در نتیجه یك خطای برنامه نویسی علنی شد و اجازه داد تا نیروگاه نطنز در ایران جان سالم به در ببرد و در سراسر جهان در اینترنت منتشر گردید.
بدافزار استاكس نت كه برای هدف قرار دادن سامانه های كنترل صنعتی در تأسیسات زیربنایی طراحی شده است، اطلاعات موجود در نرم افزار كنترل كننده را به شكلی تغییر می دهد كه بر فرایندهای خودكار آنها تأثیر می گذارد.