معاون وزیر راه به مهر خبر داد: حركت قطارها در محور جنوب بزودی از سرگرفته می شود

زیپو كالا: مدیرعامل شركت راه آهن اظهار داشت: هم اكنون صرفا خط آهن گرگان محدوده آق قلا و دو محور بامدژ-آهودشت و نظامیه در خوزستان مسدود و سایر محورهای ریلی باز و تردد در آنها جاری است.

سعید رسولی در گفت و گو با خبرنگار مهر درباره آخرین وضعیت خطوط راه آهن و شبكه ریلی كشور سپس سیل اخیر اشاره كرد: در این مدت، برخی محورهای ریلی گرفتار آب گرفتگی و آب شستگی شدید شد و در چند محور، خطوط به زیر آب رفتند كه این خطوط را مسدود كردیم تا مرمت شوند. هم اكنون قطعه ای از محور ریلی گرگان در نزدیكی آق قلا كه زیر خط را با هدف عبور آب، باز كرده بودند، مسدود است كه علت آن، امیدواری به فروكش كردن سطح آب بود؛ عملیات مرمت این خط شروع شده و طی روزهای آتی بازگشایی می شود.
آخرین وضعیت شبكه ریلی در خوزستان و محورهای مسدود راه آهن جنوب
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره انسداد محور جنوب در محدوده بامدژ بیان داشت: بلاك (قطعه) بامدژ آهودشت در نزدیكی اهواز گرفتار آبگرفتگی شدید شده بود و قسمتی از خط راه آهن به خاطر ورود شدید آب از بین رفته بود كه هم اكنون كارگاه تعمیر آن بلاك، تجهیز شده است. قطعه نظامیه در نزدیكی اهواز باز گرفتار آب گرفتگی شدید شده كه منتظریم در این منطقه باز با كم كردن دبی خروجی آب سدهای استان، آب در این منطقه فروكش كند و آبگرفتگی از این بیشتر نشود.
حركت قطار در محور جنوب بزودی از سرگرفته می شود / ‏بازسازی خط آهن تخریب شده لرستان
رسولی با اشاره به اینكه در محور ریلی لرستان باز یك بلاك را بازسازی كرده بودیم، اظهار داشت: این بازسازی برمبنای برنامه زمان بندی از پیش تعیین شده و در ادامه بازسازی خطوط آهن محور جنوب قرار دارد كه از فرصت خرابی خط در فاصله اهواز تا اندیمشك استفاده كردیم و تا امروز حدود ۱۵۰۰ متر از خط این منطقه را تعمیر اساسی كردیم؛ طی روزهای آتی با بازگشایی محور بامدژ آهودشت و همین طور قطعه نظامیه، می توانیم حركت قطارها در محور جنوب را از سر بگیریم.
به گفته مدیرعامل شركت راه آهن، سایر مسیرها همگی باز هستند، تردد بطور عادی جریان دارد و شرایط تحت كنترل است.
سیل خوزستان بر ترانزیت ریلی از بندر امام تأثیر منفی داشت / ‏تدابیری‬ برای حمل فولاد خوزستان
وی در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر كه آیا سیل خوزستان بر ترانزیت ریلی از بندر امام خمینی (ره) به سایر مقاصد، تأثیر منفی داشته است؟ اظهار داشت: سیلاب در خوزستان در فروردین امسال بسیار شدید بود و حتی در چند مرتبه علاوه بر خط آهن، جاده اهواز اندیمشك هم مسدود شد؛ بدین سبب بر ترانزیت ریلی اثر منفی داشته است بنا بر این در تلاشیم تا این محور را بازگشایی نماییم. در تمام این مدت كوشیدیم قطارهای باری را عبور دهیم به خصوص كه این قطارها تا محور اندیمشك امكان تردد داشتند.
معاون وزیر راه تاكید كرد: امروز توافق كردیم برای انتقال قسمتی از بار فولاد خوزستان، در حوالی اندیمشك پایانه ای را آماده سازی نماییم تا بار فولاد خوزستان در این پایانه تخلیه شده و در كامیون بارگیری و جابه جا شود. اگر آب فروكش كند، دیگر نیازی به این اقدام نیست؛ اما اگر روند تخلیه آب از سطح محورهای استان به درازا بكشد، تمهیداتی اندیشیده شده تا بار مهم فولاد خوزستان بوسیله حمل و نقل تركیبی ریلی جاده ای منتقل شود.
شركت قطارهای حومه ای امسال تأسیس می شود / بحث افزایش قیمت بلیت مطرح نیست
رسولی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت اساسنامه شركت قطارهای حومه ای گفت: اساسنامه این شركت در هیئت دولت تصویب و ابلاغ شد؛ امسال شاهد تشكیل شركت قطارهای حومه ای خواهیم بود.
وی درباره افزایش نرخ بلیت قطارهای حومه ای اشاره كرد: تا كنون صحبتی در این زمینه نداشته ایم اما قطارهای حومه ای در تمام دنیا با حمایت و یارانه دولت ها اداره می گردند چون با فلسفه قطارهای حومه ای سازگار نیست كه قیمت تمام شده آن از مسافران ستاندن شود؛ اگر قیمت بلیت قطارهای حومه ای با هزینه تردد جاده ای قابل رقابت نباشد، سفر ایمن، كاهش ترافیك، كاهش آلایندگی ها و صرفه جویی در مصرف سوخت محقق نمی گردد. به همین در تمام دنیا تلاش می شود كه قطارهای حومه ای با نرخ بسیار كمی سرویس دهی كنند تا مردم از این وسیله مناسب، ایمن و سبز استفاده كنند و مشكل ترافیك و آلودگی شهرهای بزرگ باز كم شود.
ساخت خط آهن شلمچه بصره امسال آغاز می شود
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به سفر رئیس جمهور به عراق در اسفند ماه سال قبل و مذاكره درباب خط آهن شلمچه بصره اظهار داشت: برمبنای تفاهماتی كه در این سفر انجام گرفت، امسال عملیات اجرایی راه اندازی خط آهن شلمچه بصره شروع می شود و مسائلی هم كه وجود داشت، با دستور رئیس جمهور در این سفر حل و فصل شد.
وی اظهار داشت: اجرای این پروژه به شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور واگذار شده و شركت راه آهن باز به آنها كمك می نماید تا این قطعه كوتاه ولی اثرگذار میان دو كشور متصل شده و یك مسیر ریلی ترانزیتی جدید برای كشورمان ایجاد نماییم. با عنایت به اینكه مطالعات این پروژه تكمیل شده، امسال می توانیم عملیات اجرایی آنرا آغاز نماییم.وضعیت سفرهای ریلی نوروز ۹۸رسولی درباب سفرهای نوروزی ریلی گفت: در نوروز امسال با وجود همه مشكلاتی كه پیش آمد شامل تغییرات جوی و وقوع سیلاب در چند استان، توانستیم به تعهدی كه در ابتدای سفرهای نوروزی اعلام نموده بودیم، بطور كامل عمل نماییم.وی اضافه كرد: پیش بینی كرده بودیم ۲ میلیون و ۱۰ هزار نفر را در روزهای نوروز از ۲۴ اسفند ۹۷ تا ۱۶ فروردین ۹۸ جابه جا نماییم كه برمبنای آمار بیشتر از ۲ میلیون و ۸ هزار نفر با قطار سفر كردند و تقریباً توانستیم ۱۰۰ درصد ظرفیت به وجود آمده را بهره برداری نماییم.رسولی تصریح كرد: در بازه زمانی مذكور، تعدادی كنسلی قطارهای مسافری به سبب مسدودی خطوط داشتیم كه بلافاصله این قطارها را بعنوان قطار فوق العاده در سایر مسیرها كه مسدود نبود استفاده كردیم. سپس بازگشایی خطوط، این قطارها برای همان مسیر كنسلی بعنوان قطار فوق العاده منظور شد تا كسانی كه بلیت هایشان كنسل شده را با قطار جابه جا نماییم. ضمن اینكه امسال هزینه خرید بلیت قطار تمام كسانی كه بلیت هایشان كنسل شده بود را بطور ۱۰۰ درصد مسترد كردیم.مدیرعامل شركت راه آهن با اشاره به اینكه متوسط تأخیر از مبدأ قطارهای مسافری در مقطع زمانی ۲۴ اسفند ۹۷ تا ۱۶ فروردین ۹۸، تنها ۲۵ ثانیه بود، اظهار داشت: در ۴ هزار و ۷۷۰ رام قطار، متوسط تأخیر در رسیدن به مقصد برای قطارهای نوروزی، ۳۶ دقیقه بود كه این تأخیر نسبت به سال قبل اندكی رشد داشت ولی با عنایت به اینكه مشكلات زیادی مانند سیل، رانش و ریزش كوه ها را در فروردین امسال شاهد بودیم، به قطارهای مسافری دستور تقلیل سرعت را صادر كرده بودیم تا ایمنی سیر قطارها كم شود.