معاون وزیر راه در گزارش زیپو كالا؛ جاده ترانزیتی جنوب كامل تخریب شد، شدت تخریب زیرساخت ها گسترده است

زیپو كالا: مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل اظهار داشت: مسیر ۶۰ كیلومتری خرم آباد ـ پلدختر بعنوان قسمتی از محور ترانزیتی جنوب به شمال كاملا تخریب شده و امكان بازسازی آن در كوتاه مدت وجود ندارد.

خیرالله خادمی در گفت و گو با خبرنگار مهر، درباره آخرین وضعیت راه های تخریب شده در اثر سیلاب گفت: میزان لطمه دیدگی راه ها در استان لرستان به سبب شدت سیلاب بسیار بالا است؛ با عنایت به اینكه گستردگی بارندگی در كل استان بوده، همه راه های استان گرفتار خسارت شده و تخریب در بخش زیرساخت ها شامل جاده های اصلی و روستایی به شدت گسترده است.
وی اضافه كرد: در سرتاسر محور خرم آباد به معمولان و سپس پلدختر كه در حاشیه رودخانه های كشكان و سیمره قرار داشته و سال ها محور اصلی ترانزیتی جنوب به شمال كشور بود، ده ها پل ها تخریب كامل یا تقریباً كامل شده و تمام جاده اصلی ترانزیتی حدفاصل خرم آباد تا پلدختر به طول ۶۰ كیلومتر تخریب شده و آثاری از جاده باقی نمانده است؛ همین طور سیلاب جسم جاده، پاشنه جاده و حتی شانه خاكی را تخریب كرده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینكه بازگشایی مسیرهای اصلی و سپس راه های فرعی لطمه دیده از سیل لرستان را در دستور كار دادیم، اظهار داشت: زیرساخت های حمل و نقلی تمام شهرستان های این استان به خصوص راه های روستایی گرفتار مشكل و لطمه دیدگی هستند اما بیشترین محور كار هم اكنون در محدوده شهرستان پلدختر و احیای راه اصلی ترانزیتی این مسیر است.
خادمی افزود: مقرر است بوسیله آزادراه خرم زال (خرم آباد – پل زال) مسیر دسترسی معمولان و پلدختر ایجاد شود در همین راستا طی دو روز گذشته ابتدا مسیر دسترسی پلدختر به این آزادراه بوسیله یك جاده روستایی در این منطقه برقرار و خاكبرداری های آن انجام شد. برای معمولان باز جاده دسترسی به آزادراه خرم زال با همكاری شركت ساخت، پیمانكاران راهسازی، بخش خصوصی، سازمان راهداری، ادارات كل راهداری استان های معین و قرارگاه خاتم الانبیا به وجود آمده است. برای انجام آن در قسمتی از مسیر انفجارهای سنگین انجام شد.
وی درباره بازسازی محور اصلی خرم آباد به پلدختر باز اشاره كرد: در حال آماده سازی و بازگشایی موقت این محور هستیم تا راه روستاهای مجاور رودخانه كشكان بازگشایی شود؛ این فعالیت از روز چهارشنبه شروع شد و احتمالاً طی دو سه هفته آینده ادامه می یابد. اما طراحی اصلی برای ساخت جاده دائمی باز شروع شده و مقرر است بزودی شركت مشاور راهسازی، نقشه برداری و طراحی، ساخت جاده اصلی ترانزیتی جنوب به شمال از سمت خوزستان به پلدختر و لرستان را آغاز كند كه یك كار زمان بر خواهد بود.
مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل كشور با اشاره به انتقال ۲۲۰ دستگاه انواع ماشین آلات سنگین و راهسازی از استان های معین به لرستان برای بازگشایی محورهای تخریب شده این استان، تصریح كرد: مقرر است در هفته پیش رو ۵۰ دستگاه ماشین آلات سنگین و كامیون به منطقه لطمه دیده از سیلاب لرستان به خصوص بازگشایی راه های روستایی شهرستان های پلدختر، خرم آباد، الشتر، نورآباد و … اعزام شود.
وی اشاره كرد: هم اكنون دیگر امكان احیای جاده ترانزیتی سابق در این استان وجود ندارد و سیلاب جسم جاده را شسته و با خود برده و دیگر جاده ای وجود ندارد. تنها راه این است كه در آینده این جاده به مرور بازسازی شود ولی در كوتاه مدت نمی توانیم این كار را بكنیم به خصوص كه این جاده یكی از مهم ترین جاده های كشور در بخش ترانزیت و همین طور جاده دسترسی استان لرستان به ایلام شمرده می شود بدین سبب جاده مهمی است كه باید بار دیگر ساخته شود اما امكان راه اندازی آن در كوتاه مدت وجود ندارد. چون جاده ترانزیتی، نیازمند رعایت استانداردهای مهمی است.
خادمی با اشاره به اینكه برآورد قبلی خسارات به زیرساخت ها ۲۵۰ میلیارد تومان بود كه این برآوردها پس از بازدید مجدد به بالغ بر ۵۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا كرد، اظهار داشت: بیشتر خسارات وارده به ابنیه سنگین مانند پل ها یا تونل ها بوده است. بنظر می رسد دو برابر همین میزان تا هزار میلیارد تومان اعتبار جدید برای راه اندازی زیرساخت های جدید در استان سیل زده لرستان نیاز داریم.