تا ۳ ماه دیگر ترانزیت كالا بین ایران و آذربایجان الكترونیكی می شود

زیپو كالا: برمبنای توافقنامه گمركی میان ایران و جمهوری آذربایجان، از شروع ژوئن (۱۰ خرداد ۹۸) فرآیند ترانزیت كالا میان دو كشور الكترونیكی می شود كه با این اقدام، اسناد كاغذی ترانزیت میان گمركات ایران و آذربایجان حذف و اطلاعات به صورت الكترونیك مبادله خواهد شد.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، طی توافقنامه اجرای پروژه تیر الكترونیك ( e-TIR) میان ایران و جمهوری آذربایجان توسط رئیس كل گمرك ایران و رئیس كمیته دولتی گمرك آذربایجان كه با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی در باكو به امضا رسید، جمهوری اسلامی ایران پیشگام در اجرای تیر الكترونیك (e_TIR) در میان ۷۶ كشور عضو كنوانسیون تیر است.
اولین پروژه تیر الكترونیك ابتدا میان گمركات ایران و تركیه در سال ۱۳۹۵ اجرایی شد و با امضای این توافقنامه دومین پروژه الكترونیكی شدن تیر در میان كشورهای عضو كنوانسیون تیر میان ایران و جمهوری آذربایجان پیاده سازی و اجرا می گردد.
طبق اعلام گمرك، مقرر است برنامه جدید گمركات ایران و آذربایجان برای رونق تجارت در كریدور شمال – جنوب باز مورد توجه قرار گیرد.
همچنین در این دیدار، رئیس گمرك ایران، ایجاد دروازه مشترك مرزی و تسریع در تبادل الكترونیكی اطلاعات بین گمرك ایران و آذربایجان جهت كاهش توقف مرزی را خواهان شد.