بانك مركزی اعلام كرد؛ گام جدید بانك مركزی برای بازار متشكل ارزی، تركیب هیات موسس مشخص شد

به گزارش زیپو كالا بانك مركزی با تشریح گام جدید خود در جهت راه اندازی بازار متشكل ارزی، اسامی هیات موسس را اعلام نمود.
به گزارش زیپو كالا به نقل از بانك مركزی، جلسه مجمع موسس شركت بازار متشكل معاملات ارز عصر روز گذشته به منظور بحث و بررسی راه كارهای عملیاتی كردن این بازار در بانك مركزی برگزار گردید. در این نشست كه با حضور رئیس كانون بانك های خصوصی، نماینده شورای هماهنگی بانكهای دولتی، دبیركل كانون صرافان ایرانیان، نماینده شركت فرابورس ایران و نماینده شركت ملی انفورماتیك و با حضور نمایندگان حوزه های ارزی، نظارت و حقوقی بانك مركزی برگزار شد، مجمع موسس مواردی همچون تركیب سهام موسسین، سرمایه شركت، اساسنامه و فرایندها و مكانیزم های عملیاتی كردن بازار متشكل معاملات ارزی، همچون مباحث فنی و ساختاری را مورد بحث و بررسی قرار دادند.
اعضای مجمع موسس در این نشست بر گسترش بازار متشكل معاملات ارز و مدیریت خود انتظام منطبق با دستورالعمل های بانك مركزی تاكید نمودند.
پیش از این اعلام شده بود بر مبنای مصوبه شورای پول و اعتبار «بازار متشكل معاملات ارزی» به منظور ساماندهی و توسعه بازار شفاف، منصفانه و كارا، تشكیل خواهد شد تا ارزها در آن به صورت نقد مطابق مقررات این مصوبه و سایر مقررات در رابطه با آن در بستر الكترونیكی مورد معامله قرار گیرند.
گفتنی است ساختار این بازار، برپایه مطالعات و بررسی های انجام شده در بانك مركزی و جلسات كارشناسی با بانك ها و صرافی ها تهیه و مجمع موسس این شركت، برپایه مصوبه شورای پول و اعتبار در تاریخ ۱۸ دی ماه سال جاری شروع به كار كرده است.
مدل كلی بازار به نحوی طراحی شده است كه در فاز اول، معاملات نقدی ارز (اسكناس) راه اندازی و سایر روش های معاملات ارزی در مراحل بعد توسعه پیدا می كند.
بازار كارگزار محور بوده و عملیات مدیریت بازار توسط تشكلی خود انتظام انجام شده و بر مبنای دستور العمل های مصوب بانك مركزی فعالیت خواهد نمود. ضمناً سیستم سفارشات و معاملات(Order Driven) مبتنی بر سفارش خواهد بود.
بر اساس ارزیابی های فنی، سامانه معاملات ICE كه یكی از زیرساخت های استاندارد در قالب های معاملاتی است برای استفاده بعنوان زیر ساخت معاملاتی تعیین گردیده و زیرساخت سخت افزاری هم انتخاب و نهایی شده است.