با وجود تحریم ها صادرات فولاد ایران ثابت ماند

به گزارش زیپو كالا مدیرعامل گروه مشاوره AASIM اعلام نمود صادرات فولاد ایران با وجود تحریم ها در ۹ ماهه نخست سال ۱۳۹۷ ثابت مانده است.

به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، پلاتس به نقل از محسن پروان، مدیرعامل گروه مشاوره AASIM نوشت: صادرات فولاد ایران برای كل سال امكان دارد با ركورد بیشتر از ۹ میلیون تن سال قبل برابر باشد چونكه روابط با شركای تجاری فولاد به خصوص در خاورمیانه، روسیه، چین و اتحادیه اروپا همچنان پایدار مانده است.

پروان هفته گذشته در مصاحبه ای در لندن اظهار داشت: ایران تابحال ۶ میلیون تن فولاد در سال ۱۳۹۷ صادر كرده كه مشابه ركورد سال قبل است. حداقل نیمی از این صادرات، محصولات نیمه نهایی مانند شمش و اسلب بوده اند.

وی اظهار نمود: شمش فولادی به مشتریانی در عمان عرضه شده در حالیكه فولاد ایران در قطر، عراق، امارات متحده عربی و كشورهای مشترك المنافع همچون اوكراین و قزاقستان مشتری دارد. میزان اندكی هم به اتحادیه اروپا به خصوص آلمان، اسپانیا و ایتالیا فروخته شده است.

بر اساس گزارش پلاتس، افت ارزش ریال، فولاد ایران را در بازارهای جهانی رقابتی كرده و به رونق صادرات محصولات نهایی فولادی در ماه های اخیر كمك كرده است.

طبق جدیدترین آمار انجمن تولیدكنندگان فولاد ایران، صادرات محصولات فولاد در هشت ماه نخست امسال به ۵.۲۷۳ میلیون تن بالغ شد كه شامل ۱.۹۲ میلیون تن محصولات نهایی بود كه بر اساس سالانه ۱۰۴ درصد رشد داشت و همینطور شامل ۳.۳۳۵ میلیون تن محصولات نیمه نهایی بود كه در مقایسه با حدود ۵.۱۶۵ میلیون تن در مدت مشابه سال گذشته، ۲۱ درصد كاهش داشت.