افتتاح مدرسه طلا و جواهر در مشهد

زیپو كالا: مدیرعامل شركت شهرك های صنعتی خراسان رضوی اظهار داشت: توسعه خوشه طلا و جواهر مشهد، ارزآوری خوبی را برای كشور فراهم خواهدنمود.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، مسعود مهدی زاده در مراسم افتتاح مدرسه طلا و جواهر در شهرك فناوری صنایع غذایی و بیوتكنولوژی شرق كشور در جمع خبرنگاران اظهار نمود: مدرسه طلا و جواهر از طرح های توسعه خوشه صنعتی طلا و جواهر است كه در دو مرحله گوهرشناسی و سنگ تراشی مشخص شده است. در اولین مرحله این مدرسه كه افتتاح كارگاه طراحی طلا و جواهر است، ظرفیت پذیرش ۶۰ نفر در هر دوره آموزشی وجود دارد.
وی ادامه داد: این مدرسه با كمك استادان برجسته و همراهی مركز آموزش فنی و حرفه ای در مدت ۶ ماه فنون روز در رابطه با طراحی طلا و جواهر از راه پیشرفته ترین دستگاه ها آموزش می دهد. در مرحله بعد افرادی كه موفق به طراحی مصنوعات طلا و جواهر شدند می توانند دوره آموزشی جواهرشناسی و سنگ تراشی را باز فراگرفته و مهارت های لازم را كسب كنند.
مدیرعامل شركت شهرك های صنعتی خراسان رضوی اشاره كرد: دانش آموختگان سپس گذراندن مراحل طراحی، گوهرشناسی و سنگ تراشی به صورت كامل با جواهرسازی آشنا شده و قادر به ایجاد كسب و كار، حتی به صورت خانگی هستند.
مهدی زاده بیان كرد: همین طور بازار فروش محصولات دانش آموختگان مدرسه طلا و جواهر مشهد، پیش بینی شده و در آینده نزدیك عملیاتی خواهد شد.
وی افزود: ۸۰ درصد جواهرسازان و طلاسازان خراسان رضوی و ۲۰ درصد جواهرسازان كشور از روستای «پیوه ژن» در خراسان رضوی هستند كه این نام، جزو برندهای معتبر در این حوزه می باشد.
مدیرعامل شركت شهرك های صنعتی خراسان رضوی اشاره كرد: توسعه خوشه طلا و جواهر مشهد، ارزآوری خوبی را برای كشور فراهم خواهدنمود. همین طور برای حل مشكلات مالی طلاسازان و جواهرسازان، توافقاتی با یكی از بانك های استان صورت خواهد گرفت كه بزودی نتیجه آن اعلام میگردد.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، محسن صالحی نیا، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم افتتاح مدرسه طلا و جواهر در شهرك فناوری صنایع غذایی و بیوتكنولوژی شرق كشور در جمع خبرنگاران در ارتباط با رده بندی كالاها در زمینه تخصیص ارز و نقره خام با نرخ ارز دولتی اظهار نمود: كالاها به دو دسته اساسی و غیر اساسی تقسیم میگردد. كالاهای اساسی شامل ۲۸ ردیف كالا است كه در سبد مصرفی خانوارها تعریف شده است. این كالاها با استفاده از نرخ رسمی توسط ارز حاصل از صادرات نفت و تسهیلات بانك مركزی در سامانه نیما یا روش های دیگر تامین میگردد.
وی ادامه داد: این امر به مدلول عدم اولویت كالاهای غیراساسی نیست، تامین كالاهای اساسی در سبد مصرفی با ارز رسمی بانك مركزی یكی از سیاست های دولت می باشد، كالاهای غیر اساسی باز بر طبق ارز حاصل از درآمدهای غیر نفتی تامین میگردد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در ارتباط با ترخیص تجهیزات تصفیه خانه فاضلاب شهرك صنعتی چرمشهر از گمرك اظهار داشت: بعضی از این تجهیزات از گمرك ترخیص شده، بخش دیگری از تجهیزات هنوز وارد كشور نشده و همین طور بخشی از تجهیزات باز در انتظار تخصیص ارز برای ترخیص است. اگر كد تخصیص از سامانه نیما داشته باشد در این زمینه بانك مركزی باز با آنان همكاری لازم را در جهت تامین ارز در سامانه خواهد داشت.
صالحی نیا درباب اختصاص ۱۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تصفیه خانه فاضلاب چرمشهر بیان كرد: هنوز تخصیص های اعتبارات ملی به استان ها انجام نگرفته و پیگیر اجرای آن هستیم.