انتقاد از رانت در بورس كالا چرا چند هزار میلیارد تومان نصیب عده ای خاص شد!؟

به گزارش زیپو كالا درپی كاهش عرضه و تقاضا در بورس كالا، یك كارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در نیمه اول امسال با هدف تنظیم بازار، قیمت گذاری های نامناسب و رانت در بورس كالا شكل گرفت كه تقاضای كاذب و سفته بازی را برای عده ای تولید كرد و سود حاصل از معاملات نصیب عده ای دلال شد. در این میان باید پاسخ داده شود كه این چند هزار میلیارد تومان چرا نصیب عده ای خاص شد!؟
علیرضا قدرتی در گفت وگو با ایسنا، درباره كاهش عرضه و تقاضا در بورس كالا اظهار نمود: متاسفانه در شش ماه اول بر خلاف همه نصیحت های كارشناسان بازار سرمایه، مسئولان دولت و وزارت صنعت و معدن و تجارت، سبب قیمت گذای نامناسب در بورس كالا شدند و رانت عظیمی در بورس كالا تولید كردند.
وی افزود: این رانت تقاضای كاذب و سفته بازی را برای عده ای به وجود آورده بود. متاسفانه این قیمت گذاری كه با هدف تنظیم بازار انجام شده بود سبب شد یارانه ها به مصرف كننده واقعی نرسد و مصرف كننده های واقعی با قیمت های بالایی كالا را خریداری می كردند.
قدرتی اضافه كرد: سود حاصل از این معاملات نصیب عده ای دلال می شد. از دیدگاه من از این مساله نمی توان به راحتی گذشت و مسئولان باید از این بابت بازخواست و مواخذه شوند. همینطور در این مورد پاسخگو باشند كه این چند هزار میلیارد تومان چرا نصیب عده ای خاص شد.

وضعیت فعلی عرضه و تقاضا در بورس مناسب است
این كارشناس بازار سرمایه اشاره كرد: اما در این مدت با تدابیری كه مسئولان بورس كالا اندیشیده اند عرضه و تقاضا به سمت واقعی رفت و تقاضای كاذب و سفته بازی محو شد. هم اكنون وضعیت قیمت ها و عرضه و تقاضا در بورس كالا مناسب می باشد. اگر همین روند ادامه پیدا كند وضعیت شركت های عرضه كننده و همینطور تقاضا بهتر هم می گردد.
وی اشاره كرد: مسئولان بورس كالا بارها و بارها از تولید ساز و كار بازار آزاد نام بردند و در مصاحبه ها هم به این مورد تاكید داشتند. ولی اراده ای خارج از بورس كالا سبب شد این اتفاق بیفتد و عرضه های طبیعی در ماه های گذشته وجود نداشته باشند. با تغییر هیات دولت و بعضی از معاونان وزارت صنعت و معدن و تجارت این مورد رفع شد.
قدرتی خطاب به سازمان بورس اظهار داشت: هم اكنون بازار سرمایه ما نیازمند به حمایت همه جانبه است. منظور از حمایت صرفا كمك مادی نیست، بازار سرمایه ما می تواند محلی باشد كه دولت بهره برداری خوبی در حوزه اقتصاد مقاومتی و عبور از فضای تحریمی داشته باشد. از این پتانسیل باید استفاده خوبی كرد.

بازار سرمایه را برای سرمایه گذاران امن كنید
اعتماد وی درباره معاملات بورس و فرابورس ایران، اظهار نمود: نوسان های بورس امری طبیعی و ذاتی است و این نوسان های مثبت و منفی همیشه در بازار سرمایه بوده و خواهد بود.
وی افزود: از جانب دیگر سلسه عوامل مختلف سبب شدند وضعیت بورس مناسب به نظر نیاید. كاهش قیمت نفت و محصولات پتروشیمی از یك سو و كاهش قیمت دلار در بازار آزاد از جانب دیگر سبب شده قیمت ها در بورس كاهشی شود.
این كارشناس بازار سرمایه با اشاره به افزایش شدید شاخص بورس طی شش ماه ابتدایی سال ۱۳۹۷، اظهار داشت: رشد بسیاری زیاد بازار در نیمه اول سال جاری سبب شد بازار یك دوره استراحت و انتظار را سپری كند كه این مورد كاملا طبیعی است.
قدرتی با اشاره به صحبت های بعضی از مسئولان درباره ی بازار سرمایه، اظهار داشت: مسئولان كشور باید بدانند بازار ما بسیار حساس است و نسبت به تصمیمات آنها واكنش نشان داده است. آنها باید دقت داشته باشند كه بازار سرمایه دماسنج اقتصادی كشور است و نباید اظهار نظرهای غیركارشناسانه در آن صورت پذیرد.
وی ادامه داد: در هفته های اخیر خبرهای ضد و نقیضی در حوزه خودرو و قیمت گذاری خوردو عنوان شد. هر كدام از این خبرها می تواند اثرات مثبت یا منفی در بازار سرمایه داشته باشند. این تناقص صحبت ها یك روز سهم ها را مثبت می كند و یك روز قیمت ها را می كاهد. اما این خبرهای ضد و نقیض به جز صدمه به سهامدار خرد و تولید جو بی اعتمادی حاصل دیگری نخواهد داشت.

مسئولان به بازار سرمایه آرامش دهند
این كارشناس بازار سرمایه اشاره كرد: وظیفه اصلی مسئولان این است كه به فعالان بازار سرمایه اعتماد را برگردانند و سبب شوند كه سهامداران و سرمایه گذاران مكانی قابل اعتماد برای سرمایه گذاری داشته باشند. ولی این خبرها جز تولید جو بی اعتمادی و یأس چیزی در بر نخواهد داشت.
قدرتی افزود: مهمترین مولفه ای كه سهامداران و سرمایه گذاران باید به آن توجه داشته باشند وضعیت ذاتی شركت ها و همینطور وضعیت تولید و فروش آنهاست. آمارها و اطلاعات انتشار یافته تابحال گویای این است كه وضعیت شركت ها مناسب می باشد كه اگر این وضعیت ادامه داشته باشد در بازار سرمایه وضعیت خوبی و قابل توجهی را داشته باشیم.

باید وضعیت تسویه ارزی در عرضه نفت در بورس حل شود
این كارشناس بازار سرمایه در مورد عرضه نفت در بورس انرژی نیز، اظهار داشت: ساز و كار بورس واقعی نفت، آن چیزی نیست كه امروز ما در كشور داریم و این بازار تفاوت جدی با بازار فعلی دارد.
قدرتی اضافه كرد: تنها عرضه كننده نفت در این زمان وزارت نفت می باشد و شرایط تحریمی كشور شاید اجازه ندهد بورس نفت به آن صورتی كه ما تصورش را می نماییم به وجود آید.
این كارشناس بازار سرمایه خاطرنشان كرد: هم اكنون مایك بورس سمبولیك نفت به وجود آورده ایم و نمی توانیم بگوییم عرضه ها به صورت واقعی رخ می دهد؛ چراكه عرضه ها و تقاضاهای فعلی واقعی نیستند.
وی در انتها اظهار داشت: تا مبحث تسویه نقدی ارزی را حل نكنیم مشكلات سر جای خود باقی خواهد ماند.