گزارش زیپو كالا به نقل از مهر؛ یك پنجم هزینه توافقنامه پاریس یارانه۳۲سال مردم، گرای غلط به مجلس

به گزارش زیپو كالا واردات ۸۰۰ هزار اتوبوس و كامیون گازسوز یا هیبریدی در جهت یكی از سیاست های كاهش گازهای گلخانه ای در تعهدات ایران در توافقنامه پاریس، ۱۳۰ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.
به گزارش زیپو كالا به نقل از مهر، بیست ویكمین نشست سالیانه اعضای كنوانسیون تغییر اقلیم سازمان ملل متحد تحت عنوان COP۲۱ در سال ۲۰۱۵ میلادی در شهر پاریس برگزار گردید. در این نشست قرار شد توافق نامه جدیدی موسوم به معاهده تغییر اقلیم پاریس به وجود آید كه در آن تمامی كشورها شامل درحال توسعه و توسعه یافته، تعهداتی در جهت كاهش انتشار گازهای گلخانه ای ارائه نمایند.
در این توافق برخلاف پروتكل كیوتو، این خود كشورها هستند كه میزان تعهدات خویش را به صورت داوطلبانه تحت عنوان برنامه مشاركت ملی (NDC) عرضه می دهند و برپایه آن عمل می كنند. جمهوری اسلامی ایران هم سند تعهدات خویش را تحت عنوان برنامه مدنظر مشاركت ملی (INDC) برای الحاق به این توافق تهیه نموده است. مطابق این سند و گفته های مسئولین سازمان محیط زیست، كشور ما متعهد به كاهش ۱۲ درصدی گازهای گلخانه ای شده است.
محاسبه غلط هزینه ای محیط زیست
بهمن كریم پور، كارشناس انرژی و اقلیم شناسی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به سومین گزارش ملی تغییر آب وهوا سازمان محیط زیست، اظهار داشت: بر طبق این گزارش و در زیربخش انرژی آن، عمده كاهش ۱۲ درصدی گازهای گلخانه ای از محل تخصیص هزینه ۵۷ میلیارد دلاری به بخش های صنعت، حمل ونقل، شركت ملی گاز، شركت ملی نفت، شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و وزارت نیرو پیش بینی شده است. حال سؤال اینجاست كه این اقدامات با عنایت به میزان و هزینه درنظر گرفته شده برای كاهش گازهای گلخانه ای، چقدر منطبق بر واقعیات جامعه ما است.
وی افزود: سازمان محیط زیست در بخش حمل ونقل با درنظرگرفتن هزینه ۱۸ میلیارد دلاری متعهد شده است كه ۲.۲۴ درصد از گازهای گلخانه ای را كم كند. درواقع اجرای سیاست های بخش حمل ونقل، ۲۰ درصد (یك پنجم) كل تعهدات ایران در پیوستن به توافق پاریس را شامل خواهد شد. بررسی های قبلی نشان داده است كه اجرای این سیاست ها با عنایت به تجربیات گذشته در كلانشهر تهران قابلیت اجرایی ندارند، اما فارغ از اجرایی بودن یا نبودن این سیاست ها، لازم است هزینه های درنظر گرفته شده برای این اقدامات، مورد ارزیابی قرار گیرد. ازاین رو دو سیاست در بخش حمل ونقل مورد بررسی دقیق تر قرار گرفته است؛ نخست تأمین كمبود ناوگان اتوبوس رانی و نوسازی ناوگان فرسوده آنها با ۴۴ هزار دستگاه اتوبوس گازسوز یا هیبریدی و دیگری تأمین كمبود كامیون ها و نوسازی ناوگان فرسوده آنها با ۷۵۰ هزار دستگاه كامیون گازسوز یا هیبریدی.
۸۰۰ هزار اتوبوس هیبریدی ۱۱۵ میلیارد دلار آب می خورد
كریم پور با طرح این سوال كه طبق این دو سیاست درصورتی كه بخواهیم حدود ۸۰۰ هزار اتوبوس و كامیون گازسوز یا هیبریدی وارد نماییم، چه میزان هزینه برای اجرای این سیاست ها باید درنظر گرفته شود، تصریح كرد: ابتدا لازم است بدانیم كه برپایه بررسی های انجام شده، قیمت یك اتوبوس یا كامیون هیبریدی به مراتب بیشتر از نوع گازسوز آن است. مطابق این بررسی ها، قیمت خرید هر اتوبوس و كامیون گازسوز به صورت متوسط ۵۰ هزار دلار و هیبریدی، ۲۰۰ هزار دلار بیشتر از نوع دیزلی آنها است. با این حال، در این محاسبات به صورت محافظه كارانه، تنها نوع گازسوز ناوگان موردنظر را درنظر می گیریم كه با عنایت به قیمت متوسط جهانی، قیمت هر اتوبوس گازسوز برابر ۳۵۰ هزار دلار و هر كامیون گازسوز برابر ۱۵۰ هزار دلار خواهد بود.
به گفته این كارشناس انرژی و اقلیم شناسی ازاین رو با احتساب قیمت ۱۵۰ هزار دلاری هر كامیون گازسوز و تعداد ۷۵۰ هزار دستگاهی كه مقرر است طی این سیاست وارد شوند، هزینه ای حدود ۱۱۵ میلیارد دلار برای اجرای آن نیاز است. همینطور درمورد اتوبوس ها هم با وجود وارد كردن ۴۴ هزار دستگاه، هركدام با قیمت ۳۵۰ هزار دلار، هزینه ای حدود ۱۵ میلیارد دلار موردنیاز است. ازاین رو بر مبنای محاسبات صورت گرفته، هزینه اجرای دو سیاست مذكور حدوداً برابر ۱۳۰ میلیارد دلار خواهد بود، این درحالی است كه كل هزینه های مربوط به بخش حمل ونقل، ۱۸ میلیارد دلار درنظر گرفته شده بود. با بیانی ملموس تر می توان اظهار داشت كه تنها به منظور اجرای دو اقدام از ده ها اقدامات موردنظر در سیاست های كاهش گاز گلخانه ای، كشور باید هزینه ای معادل ۳۲ سال یارانه مردم را پرداخت كند.
خم شدن قامت اقتصاد ایران زیر بار تعهدات توافقنامه پاریس
وی خاطرنشان كرد: تنها اجرای دو مورد از سیاست های بخش حمل ونقل، به تنهایی ۲.۵ برابر كل هزینه درنظر گرفته شده برای تعهدات ایران در این توافق خواهد بود. ازاین رو با وجود محاسبات اشتباه سازمان محیط زیست در تخمین هزینه های اجرای توافق پاریس، می توان اظهار داشت كه تعهدات ایران در توافق پاریس به معنای واقعی كلمه، تبعات سنگین اقتصادی برای كشور به بار خواهد آورد.
به گزارش زیپو كالا به نقل از مهر، این سیاست ها دارای نقاط ضعف جدی است. لازم است كارشناسان و نمایندگانی كه تابه حال با اتكا به هزینه ۵۲.۵ میلیارد دلاری این تعهدات، به تبعات اقتصادی آن می پرداختند، نگاه واقع بینانه تری نسبت به تبعات اقتصادی آن داشته باشند.