تحلیلگر غربی پیش بینی كرد عراق در نوبت بعدی خروج از اوپك!

زیپو كالا: یك تحلیلگر غربی پیش بینی نمود سپس قطر، عراق امكان دارد كشور بعدی باشد كه اوپك را ترك می كند.

به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، همبستگی در داخل اوپك به دنبال تضاد منافع درباب كاهش تولید نفت و خروج ناگهانی قطر از این گروه زیر سوال رفته است.

اگرچه خروج این كشور كوچك از اوپك تا حدود زیادی نمادین بوده و بعید است به خروج دیگران منجر شود اما یك تحلیلگر انرژی برجسته معتقد می باشد اگر قرار باشد كشور دیگری از اوپك خارج شود، آن كشور عراق خواهد بود.

مایكل كوهن، مدیر تحقیقات بازار انرژی در بانك باركلیز به شبكه سی ان بی سی اظهار داشت: تصور می كنم در بین همه كشورهای عضو اوپك، عراق بوده كه در شش یا هشت ماه گذشته متمایز بوده است.

وی در ادامه اضافه كرد: عراق مرتبا از هدف تولید خود فراتر رفت و بدین سبب اگر محدودیت تولید شدید باشد، عراق امكان دارد احساس كند به نفعش است دیگر عضو اوپك نباشد.

عراق كه دومین تولیدكننده بزرگ عضو اوپك در بین ۱۵ كشور عضو این گروه است سپس سالها جنگ و تحریم، هنوز با زیرساخت ضعیف و فقر دست و پنجه نرم می كند و بدین سبب انگیزه دارد كه شیرهای نفت خودرا باز نگه دارد. طبق اعلام آژانس بین المللی انرژی، بیشتر از ۹۰ درصد درآمد دولت عراق از نفت می باشد.

كوهن به دیدار دو ماه پیش خالد الفالح، وزیر انرژی عربستان سعودی از بغداد اشاره و اشاره كرد كه سوژه گفت و گوی مقامات دو كشور علنی نشد. به اعتقاد این تحلیلگر، دیدارهای مذكور نشان داده است نگرانی زیادی درباب همراه نگه داشتن عراق وجود دارد.

طبق گزارش رسانه ها، فالح با همتای عراقی خود و عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق برای مذاكره درباب افزایش همكاری در بخش انرژی و برق دیدار نمود. آمریكا برای مقابله با گسترش نفوذ ایران در كشور همسایه اش، عربستان را به گسترش سرمایه گذاری و بازسازی عراق تشویق نموده است.

تولید نفت عراق

صنعت نفت عراق از زمان تهاجم آمریكا به عراق در سال ۲۰۰۳، موفق ترین تحول را در بین صنایع این كشور داشته است و تولید نفت عراق در اكتبر به ركورد ۴.۷۶ میلیون بشكه در روز رسید. تولید فزاینده این كشور و لیبی، در افزایش عرضه جهانی در پاییز امسال نقش داشت.

سعودی ها تلاش می كنند با كسب حمایت برای كاهش تولید، قیمت نفت را كه از اوج خود در اكتبر یك سوم سقوط كرده است، تقویت نمایند. اما كمیته نظارتی مشترك وزیران اوپك و غیراوپك در دیدار اواسط نوامبر خود در ابوظبی نتوانست درباره اقدام قاطعی متعهد شود.

رهبران عربستان سعودی و روسیه هفته گذشته موافقت كردند همكاری خود برای مدیریت بازار را ادامه دهند و انتظارات بالایی برای دستیابی كشورهای اوپك و غیراوپك به توافق كاهش تولید وجود دارد.

مقامات عراقی بتازگی برآورد كرده اند كه به ۱۰۰ میلیارد دلار برای تامین بودجه بازسازی كشور و زیرساخت آن نیاز دارند و نفت برای تامین این بودجه منبع حیاتی مانده است.

ثامر غضبان، وزیر نفت عراق در اواخر اكتبر اعلام نمود تولید بیشتر نفت، اولویت اصلی این كشور است. شركت ملی نفت بصره اعلام نموده می خواهد تولیدش را از ۳.۲ میلیون بشكه در روز فعلی به ۵ میلیون بشكه در روز در هفت سال آینده افزایش دهد.