رئیس كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و روسیه تشریح كرد جزئیات تفاهمات ایران و روسیه در حوزه اقتصادی

زیپو كالا: وزیر نیرو اظهار داشت: تحریم های ایالات متحده فرصت بی نظیری را برای شكوفایی امكاناتی همچون منابع طبیعی و انسانی جمهوری اسلامی ایران فراهم نموده است.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، رضا اردكانیان در برنامه شبكه خبر با تشریح دستاوردهای سفر روسیه كه بعنوان رئیس كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و روسیه به این كشور سفر كرده بود، اظهار نمود: این سفر به دعوت وزیر انرژی روسیه برای آشنایی با زمینه های همكاری، تبادل نظر روی موضوعات در حال انجام و احداث زمینه های مناسب برای اجلاس كمیسیون مشترك انجام شد.
وی با اشاره به ملاقات با وزیر امور قفقاز شمالی، دبیركل اتحادیه اقتصادی اوراسیا، تعدادی از شركت های فعال روسی در زمینه های مختلف انرژی و صنعتی، موسسات بیمه ای و بانكی در این سفر اظهار داشت: سطح بالایی از تفاهم و دیدگاه مشترك بین دو كشور ایران و روسیه وجود دارد.
وزیر نیرو افزود: در حالیكه جمهوری اسلامی ایران با تحریم های ایالات متحده مواجه می باشد و روسیه باز به نحوی مشمول تحریم هایی است، این تحریم ها فرصت بی نظیری را برای شكوفایی امكاناتی همچون منابع طبیعی و منابع انسانی فراهم نموده است.
اردكانیان با بیان این كه وزارت نیرو پروژه های مشتركی را با استفاده از خط اعتباری روسیه بهره گرفته است، اضافه كرد: مراحل ساخت نیروگاه ۱۴۰۰ مگاواتی در استان هرمزگان با اعتبار ۱.۲ میلیارد یورو شروع شده است. همین طور برقی كردن راه آهن گرمسار – اینچه برون با حدود یك میلیارد یورو در حال پیگیری است.
وی اظهار نمود: به دنبال همزمان شدن و سنكرون كردن شبكه برق كشور با روسیه از راه آذربایجان، ارمنستان و گرجستان هستیم كه این سوژه فواید زیادی برای ایران به دنبال خواهد داشت.
وزیر نیرو اشاره كرد: جلساتی برگزار شده تا این سوژه بزودی به مرحله اجرا برسد.

علاقه مندی شركت روسی برای تولید مشترك توربین های گاز
وی اظهار نمود: از طرف شركت بزرگ سازنده در روسیه برای تولید مشترك توربین های گاز علاقه مندی بالایی نشان داده شد تا برای دریافت دانش ساخت این توربین ها بازار روسیه را در اختیار محصولات ایرانی قرار دهند و مقرر است همكاری نزدیكی را با گروه مپنا آغاز كنند.
رئیس كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و روسیه اشاره كرد: ۱۰ كارگروه زیرمجموعه كمیسیون مشترك طراحی شده كه یكی از آنها كارگروه بانكی است و مقرر است بزودی به منظور رفع برخی موانع موجود بانكی جلسه مشتركی در ایران برگزار گردد.
وزیر نیرو با بیان این كه در بخش حمل و نقل ریلی فعالیت خوبی شروع شده، افزود: پروژه راه اندازی ۶۰۰۰ واگن باری و مسافری در دستور كار است و طرف روسی اعلام آمادگی كرده تا دانش ساخت را در فرایند اجرای این پروژه به ایران منتقل كند.
وی پیوستن ایران به اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تضمینی برای بالا بردن امكان عملیاتی شدن توافقات مذكور دانست و اضافه كرد: این اتحادیه اقتصادی بین پنج كشور روسیه، بلاروس، قزاقستان، قرقیزستان و ارمنستان به امضا رسیده و بتازگی اعلام آمادگی كرده اند كه ایران را هم بعنوان همكار این اتحادیه اقتصادی بپذیرند. مراحل قانونی شدن آن در حال انجام می باشد و تصویبنامه هیئت وزیران و سپس تصویب مجلس شورای اسلامی آنرا نهایی خواهدنمود.
اردكانیان با تاكید بر این كه سپس عملیاتی شدن این مهم، عملا یك منطقه آزاد تجاری مجازی احداث خواهد شد، عنوان كرد: الان ۹ شركت لبنی و ۱۹ شركت در زمینه شیلات ایران در بازار روسیه فعال می باشند و محصولات آنها در فروشگاه های زنجیره ای آن كشور نمایش میگردد.

افزایش ۵۱ درصدی حجم مبادلات ایران
وزیر نیرو اشاره كرد: در هشت ماه امسال میلادی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، حجم مبادلات ایران ۵۱ درصد افزایش یافته و اساسا برای اتحادیه اوراسیا امتیاز محسوب شده و می توانند از ایران بعنوان هاب ترانزیت غلات روسیه و قزاقستان استفاده كنند.
وی اشاره كرد: این سوژه زمینه بسیار مهمی برای اشتغال و عرضه محصولات كشاورزی ایران علاوه بر تولید در بازارهای آنجا فراهم خواهدنمود.
اردكانیان با اشاره به ملاقات با هیئت مدیره شورای بازرگانان ایرانی در روسیه اظهار داشت: هم اكنون ظرفیت بالایی از محصولات ایران در بازارهای روسیه عرضه میگردد و خوشبختانه بخش خصوصی كشور فعال است.
او ابراز امیدواری كرد با برگزاری اجلاس كمیسیون مشترك اقتصادی در اوایل اسفند ماه مسائل دستگاه های اجرایی مطرح و به نقاط روشنی برسد.
رئیس كمیسیون مشترك اقتصادی ایران و روسیه با اشاره به پیشنهاد وزیر امور قفقاز شمالی در برگزاری همایشی به منظور فعال تر كردن ارتباط تجاری و فرهنگی بین استان های مختلف ایران و استان های قفقاز شمالی روسیه همزمان با كمیسیون مشترك در ایران اظهار داشت: این سوژه فرصت بسیار خوبی برای بخش خصوصی در قالب اتاق های بازرگانی شمرده می شود.
وزیر نیرو با بیان این كه در بخش دولتی، وزارت راه و شهرسازی، وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان گردشگری، وزارت بهداشت و درمان و وزارت جهاد كشاورزی در این توافق نقش عمده ای خواهند داشت، افزود: بازار روسیه برای واردات دارو یك بازار ۲۰ میلیارد دلاری است و با عنایت به سطح بالای فناوری موجود در زمینه تولید دارو می توانیم سهم عمده ای از بازار مذكور را از آن خود نماییم.

همچنان سوژه مصرف صحیح در اولویت است
اردكانیان در ارتباط با وضعیت بارش در سطح كشور باز اظهار داشت: پیش بینی های سازمان هواشناسی این است كه هر چند در فصل پاییز بارش ها به نسبت پاییز گذشته بیشتر خواهد بود، اما در زمستان چنین وضعیتی را احیانا نخواهیم داشت و مقداری از بارش های صورت گرفته به سبب سال های خشكی كه پشت سر گذاشته ایم، برای جبران رطوبت از دست رفته خاك صرف میگردد.
وزیر نیرو اشاره كرد: در این صورت روان آب خیلی وسیعی نخواهیم داشت و كماكان سوژه مصرف صحیح در اولویت است و امیدواریم هم در بخش آب و هم در بخش برق پرمصرف ها به جرگه خوش مصرف ها بپیوندند.
وزیر نیرو هفتم آذر ماه به منظور دیدار با مقامات دولتی روسیه و هماهنگی برای برگزاری پانزدهمین اجلاس كمیسیون مشترك همكاری های اقتصادی دو جانبه در تهران، وارد فرودگاه شرمتیوای مسكو شد و در اولین روز سفر دو روزه اش به روسیه نشست های مشتركی با الكساندر نواك – وزیر انرژی و سرگی چباتاریف – وزیر امور قفقاز شمالی روسیه خواهد داشت. همین طور بر طبق برنامه ریزی ها، عصر امروز مصاحبه ای با خبرگزاری های روسیه خواهد داشت.
اردكانیان در راس هیاتی ۱۰ نفره بعنوان مسئول كمیسیون مشترك همكاری های اقتصادی و تجاری ایران و فدراسیون روسیه راهی این كشور شده است تا ضمن دیدار با مقامات دولتی روسیه، مقدمات برگزاری پانزدهمین اجلاس كمیسیون مشترك همكاری های اقتصادی دو جانبه در تهران را فراهم آورد.