وزیر نیرو خبر داد گاز نیروگاه زاهدان تا ۲ سال دیگر وارد مدار میگردد

زیپو كالا: وزیر نیرو اظهار داشت: واحدهای گاز نیروگاه سیكل تركیبی زاهدان تا سال ۱۳۹۹ وارد میگردد و واحد بخار این نیروگاه باز سال ۱۴۰۰ تكمیل خواهد شد.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، رضا اردكانیان درآیین گلنگ زنی عملیات اجرایی بخش گاز نیروگاه سیكل تركیبی زاهدان با اشاره به اینكه سرمایه گذاری در این طرح دولتی توسط وزارت نیرو انجام می شود، اظهار نمود: بیشتر از ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای عملیات اجرایی این نیروگاه پیش بینی شده است.
وی هم زمانی آغاز عملیات این طرح با هفته وحدت را به فال نیك گرفت و اشاره كرد: اواخر تیرماه سال جاری كه به این استان سفر كردم وعده ساخت این نیروگاه را دادیم كه الان در هفته وحدت این وعده محقق و عملیات اجرایی آن شروع شد.
اردكانیان اضافه كرد: این طرح با هدف رونق توسعه در بخش های اقتصادی و پایداری شبكه در سیستان و بلوچستان انجام میگردد و نقش چشمگیری در توسعه و رونق تولید خصوصاً در بخش اقتصادی خواهد داشت.
وزیر نیرو از نمایندگان مردم سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی برای پیگیری پروژه ها در بخش برق و آب قدردانی كرد و اضافه كرد: امیدواریم بتوانیم در بخش آب برای افزایش رفاه مردم منطقه سیستان و بلوچستان بخوبی عمل نماییم.
استاندار سیستان و بلوچستان باز در این آیین اظهار نمود: این استان برای پیشرفت و توسعه به زیرساخت های انرژی نیاز جدی دارد كه باید هر چه سریع تر تكمیل شود، چونكه تكمیل زیرساخت های حوزه انرژی در جهش سایر شاخص های توسعه باز موثر خواهد بود.
احمدعلی موهبتی اضافه كرد: سیستان و بلوچستان در سال های آینده با كمبود ۴۰۰ تا ۵۰۰ مگاوات برق روبرو خواهد بود؛ بدین سبب باید دولت در بخش انرژی سرمایه گذاری بیشتری در این استان انجام دهد تا به تولید و تامین پایدار انرژی برسیم.
وی افزود: چنانچه زیرساخت های انرژی در سیستان و بلوچستان تامین گردد بخش خصوصی باز رغبت بیشتری به سرمایه گذاری در این استان خواهد داشت.
استاندار سیستان وبلوچستان با اشاره به اینكه در زمینه تولید انرژی از حضور بخش خصوصی استقبال می نماییم، اشاره كرد: این استان ظرفیت های بسیار زیادی در زمینه انرژی های تجدیدپذیر دارد كه انتظار داریم وزارت نیرو در این خصوص اقدامات بهادار ای انجام دهد.
مدیرعامل برق منطقه ای استان باز در این مراسم اظهار داشت: حجم تاسیسات برق سیستان و بلوچستان با كلان شهرهایی مانند تهران برابر است كه نشان از اقدامات شایسته برق استان است.
جاهد اضافه كرد: ۱۸ واحد ۲۵ مگاواتی در استان داریم كه در زاهدان كنارك و چابهار نیروگاه نصب شده است.
وی عنوان كرد: به جهت اینكه فقط بتوانیم به مصرف برق استان پاسخ دهیم بیشتر از ۶۵۰ مگاوات تولید عملی نیازمندیم.
مدیرعامل شركت برق منطقه ای استان عنوان كرد: باید بتوانیم از هدر رفت سرمایه جلوگیری نماییم و برای رسیدن به وضع مطلوب ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه نیاز است كه یك نیروگاه امروز كلنگ زنی شد.
وی ضمن ابراز امیدواری درباب تبدیل سیستان و بلوچستان بعنوان هاب انرژی در منطقه اظهار داشت: آغاز عملیات اجرایی سیكل تركیبی زاهدان نه تنها نوید بخش حل شدن مشكلات برق استان است بلكه بعنوان هاب انرژی و صادرات به كشورهای همسایه است.

وزارت نیرو درصدد احداث هاب انرژی در سیستان و بلوچستان برای صادرات است
وزیر نیرو همین طور با اشاره به اینكه سیستان و بلوچستان طولانی ترین خطوط انتقال برق را دارد كه این امر هزینه های سنگینی در تامین و نگهداری انرژی احداث می كند، اشاره كرد: درصددیم كه هاب انرژی در سیستان و بلوچستان برای صادرات احداث نماییم.
اردكانیان بیان كرد: انرژی های تجدید پذیر یكی از فرصت های پیشرو در این استان است كه اقدامات لازم در حال انجام می باشد، بخش خصوصی باز علاقمندی خوبی نشان داده است. امیدواریم سایر طرح های توسعه ای صنعت برق و انرژی استان هم یكی سپس دیگری در این استان به بهره برداری برسد و برای مسئله آب استان باز با همكاری تمام دستگاه ها و مسولان كشوری و استانی و نمایندگان بتوانیم گام های خوبی برداشته شده و رضایت مردم را جلب نماییم.
وی بیان كرد: سیستان و بلوچستان نقش بسیار مهمی در تامین امنیت در جنوب شرق كشور دارد داشته و منابع خدادای وسیع و مردم بسیار خوبی دارد.
اردكانیان اشاره كرد: مهمترین سرفصل كار ما بحث آب است البته انرژی هم از اهمیت لازم برخوردار است، تلاش می نماییم اقدامات لازم برای رفع مشكلات در هر دو بخش را در دستور كار داریم.
وزیر نیرو اظهار داشت: برای نیروگاه زاهدان بالغ بر ۱۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار دولتی در نظر گرفته شده كه در دولت دوازدهم به بهره برداری خواهد رسید.
اردكانیان اظهار نمود: دو نیروگاهی كه امروز عملیات اجرایی آنها آغاز میگردد نقش بسزایی در تامین برق مطمئن و پایدار برای منطقه جنوب شرق كشور خواهند داشت و زمینه را برای توسعه صنعت در این استان و برق پایدار برای شبكه خانگی و تجاری این منطقه فراهم خواهدنمود.
وی ادامه داد: سیستان و بلوچستان نقش مهمی در حفظ حیات مسكون كشور دارد و اولویت همه ما مسئولین كشوری است كه امیدواریم با بكارگیری همه ظرفیت ها بتوانیم برای مسئله آب پایدار استان فكرهای اساسی و ماندگاری نماییم.
اردكانیان عنوان كرد: به دنبال گزارشی كه به دنبال تحولات اخیر برای تحریم ها صورت گرفته ریاست جمهوری برای پیگیری مسئله آب به معاون اول خود دستور اكید داده است.
وزیر نیرو با اشاره به خشكسالی های متعدد، جدیت مشكلات كم آبی در سیستان و بلوچستان و لزوم پیگیری حقابه هیرمند، عنوان كرد: وزارت نیرو كه یك دستگاه تخصصی است مناسب ترین دستگاه برای پذیرش مسئولیت كمیسیون اقتصادی دو كشور ایران و افغانستان بوده و این آمادگی را اعلام نموده است.
وی ادامه داد: می توانیم با افغانستان هم در حوزه هریرود و هم در حوزه هیرمند همكاری وسیعی را آغاز نموده و استمرار دهیم.
وی اذعان كرد حقابه قانونی جمهوری اسلامی ایران جزء ضروریات این همكاری است و زمینه های وسیعی را در ارتباط با مناطق جنوب شرقی كشور فراهم می آورد تا بتوانیم دستاوردهایی داشته باشیم كه شرایط كشور را بهبود ببخشد.
وزیر نیرو اظهار داشت: این وزارتخانه ۱۱۲۱ طرح و پروژه در حوزه برق و اب با اعتبار ۵۵۰۰ میلیارد تومان در دست اجرا دارد.
اردكانیان اظهار نمود: ۱۱ طرح در زمینه تامین آب، ۴۴۵ طرح در زمینه آب و فاضلاب شهری و روستایی و ۶۶۵ طرح در حوزه برق و انرژی در سیستان و بلوچستان در دست اجرا است.
وی بیان كرد: امیدواریم كه وزارت نیرو تا آخر سال ۱۴۰۰ قادر باشد ۱۴۰۰ مگا وات به ظرفیت برق سیستان و بلوچستان اضافه كند كه این اتفاق بسیار بزرگی شمرده می شود.
وزیر نیرو بیان كرد: جنوب شرق كشور از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با كمبود تولید انرژی در منطقه روبرو بوده است.
وی افزود: سیستان و بلوچستان ظرفیت های بسیار زیادی در زمینه انرژی های تجدید پذیر دارد كه باید با همكاری بخش خصوصی از این ظرفیت ها استفاده نمائیم.
اردكانیان اظهار داشت: جنوب شرق كشور می تواند یكی از كانون های تولید انرژی برای صادرات باشد.