رئیس اتاق صنعت، معدن و تجارت ایران مطرح كرد؛: واگذاری معادن سودده به افراد خاص!

زیپو كالا: رئیس اتاق صنعت، معدن و تجارت ایران ضمن گلایه از كم توجهی ها به حوزه معدن در كشور از معادن بعنوان یك ظرفیت كم نظیر اما مغفول در كشور یاد كرد و اظهار داشت: معدن گرفتارترین بخش تولید در ایران است.
به گزارش خبرنگار ایسنا، سیدعبدالوهاب سهل آبادی در گردهمایی خانه های صنعت و معدن كشور كه طی ۲۴ و ۲۵ آبان ماه در سمنان برگزار شد، اظهار نمود: در مظلومیت این بخش همین بس كه ساخت اغلب قریب به اتفاق ماشین آلات معدنی كشور به پیش از ۱۹۷۵ میلادی برمی گردد و بانك ها نه تنها از اعطای تسهیلات ارزان قیمت به معدنداران خودداری می كنند بلكه حتی اسناد معادن و محل كار ما را بعنوان وثیقه و ضمانت نمی پذیرند.
وی با انتقاد از واگذاری برخی معادن سوده به افراد خاص تصریح كرد: تا این ارتباطات و روابط كه طی آن بهترین معادن در اختیار افراد خاص قرار می گیرد قطع شود، وضعیت معادن بر همین منوال ناصواب است كه وجود دارد.
سهل آبادی با برشمردن برخی واگذاری های خاص از كاشی سازی اصفهان بعنوان یكی از این واگذاری های نادرست نام برد و اظهار داشت: پس از واگذاری و به فاصله كمی همه ابزارآلات و ماشین آلات و انبارهای این واحد خالی شد.
وی با اشاره به اینكه خیلی از خصوصی سازی ناموفق بوده اضافه كرد: تعدادی از كارخانه ها پس از واگذاری و مثلا خصوصی سازی، به ویرانه و خرابه تبدیل شدند.
برخی كارخانه ها پس از واگذاری به ویرانه تبدیل شدند
این فعال معدنی و صنعتی از خانه های صنعت، معدن و تجارت بعنوان مشاوران بی جیره و مواجب نام برد و تصریح كرد: شگفتی من از این است كه چرا از این مشاوران متخصص و بی جیره و مواجب استفاده نمی كنند.
وی با اشاره به اینكه مسئولان از ما بعنوان سربازان جنگ اقتصادی نام می برند افزود: سئوال ما این است كه چرا از این سربازان وطن پشتیبانی نمی گردد كه آخر بعضی از آنها در این جنگ اقتصادی به زندان و ورشكستگی ختم نشود.
سهل آبادی با اشاره به اینكه سرباز به فشنگ و ابزارآلاتی برای جنگیدن در میدان نیاز دارد، افزود: سرباز نباید در زندان با مرگ و سرطان دست و پنجه نرم كنند. همین چندی قبل یك تولیدكننده در اصفهان كه بالغ بر ۱۳۰۰ اشتغال بوجود آورده بود و بارها می گفت باید تا پای جان كار نماییم، راهی زندان شد و در آنجا در جدال با سرطان از پای درآمد.
این فعال اقتصادی با اشاره به اینكه دولت و مسئولان كشور باید بپذیرند كه این سربازان در میدان نبرد امكان دارد هر آن مجروح شوند تصریح كرد: وقتی بانك ها به یك فرد می تواند ۱۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات و با تنفس یك ساله بدهند پس می توانند به واحدهای كوچك هم تنفس هزار میلیارد تومانی بدهند.
وی به مشكل وثیقه برای صنعتگران و صاحبان معادن اشاره نمود و اظهار داشت: شرایط برای تولیدكننده ها به گونه ای شده كه دیگر سندی كه در گرو بانك ها نباشد در میان صنعتگران وجود ندارد.
وی از كمیته حمایت قضایی در استانها بعنوان یك تجربه خوب و موفق نام برد و اضافه كرد: چرا چنین كمیته موفق و كارآمدی را منحل و كمیته دیگری را جایگزین آن كردند.
وی از خانه های صنعت و معدن بعنوان تخصصی ترین تشكل ها در بخش تولید كشور نام برد و اظهار داشت: چرا در خصوصی سازی ها از ظرفیت این تشكل ها استفاده نمی گردد.
رئیس اتاق صنعت، معدن و تجارت ایران بر ضرورت حمایت واحدهای صنعتی و معدنی از جوانان نخبه تصریح كرد و با اشاره به اینكه كسی از جوانان نخبه این حوزه حمایت نمی كند، اضافه كرد: ما با وجود همه مشكلات فعلی وظیفه داریم كه استارتاپ ها و شركت های دانش بنیان را حمایت نماییم و به این حمایت همچون زكات و روزه بعنوان یك عمل و كار خیریه نگاه نماییم.
این فعال اقتصادی قانون منع به كارگیری بازنشستگان را یك اشتباه و طرح شتاب زده خواند و بیان كرد: اگر هم به جوان گرایی در مدیریت باور داریم كه باید هم باور داشته باشیم باید این مهم در روندی تدریجی و آرام اتفاق می افتاد.
وی با اشاره به اینكه اصفهان به علت همین قانون الان دو سه ماه است كه بلاتكلیف و تعطیل می باشد و اتفاقی در آن نمی افتد، اضافه كرد: نباید تجربه مدیران به صورت كلی كنار گذاشته شود چون كه كشور به این تجربه ها نیاز دارد.