احتمال تغییر روند تولید اوپك و متحدانش قوت گرفت

زیپو كالا: اوپك در اقدامی كه امكان دارد به تیرگی بیشتر روابطش با ترامپ منجر شود، اعلام نمود امكان دارد به علت افزایش ذخایر جهانی، به كاهش تولید نفت بازگردد.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریكا، مكررا از اوپك انتقاد و اعلام نموده است این گروه به حد كافی نفت تولید نمی نماید. اوپك به همراه روسیه و سایر متحدان غیراوپك خود در ژوئن به منظور رفع نگرانی های بازار نسبت به كمبود عرضه و جلوگیری از افزایش بیشتر قیمت ها، توافق كرده بود تولیدش را مجموعا یك میلیون بشكه در روز افزایش دهد.
اما ارزیابی كمیته وزیران اوپك و غیراوپك بر این است كه میزان عرضه در مقایسه با تقاضا بالا رفته است و به تولیدكنندگان اخطار داد به علت ابهامات اقتصادی و افزایش ذخایر نفت، امكان دارد لازم باشد رویه خویش را تغییر دهند.
بر مبنای اطلاعیه ای كه از جانب اوپك انتشار یافته است، این كمیته نسبت به افزایش سطح ذخایر در هفته های اخیر ابراز نگرانی كرده و به ابهامات اقتصادكلانی اشاره كرده كه لزوم تغییر روند را ایجاب می كند.
قیمت نفت برنت از ركورد ۸۶.۷۴ دلار در سوم اكتبر، ۱۰ دلار در هر بشكه كاهش پیدا كرده كه نشانه عرضه فراوان به بازار است.
هم اكنون تولیدكنندگان برای افزایش تولید طبق توافق ژوئن پیش می روند.
اوپك و متحدانش در ژوئن موافقت كرده بودند تولیدشان را بالا برند تا نرخ پایبندی به توافق كاهش تولید را كه به ۱۵۰ درصد رسیده بود، به ۱۰۰ درصد بازگردانند.
طبق گزارش رویترز، قبل از این عربستان سعودی كه بزرگترین صادركننده نفت جهان است، روز پنج شنبه اظهار نمود بازار امكان دارد در سه ماهه چهارم امسال دچار اشباع ارائه شود چونكه سطح ذخایر بالا رفته و روند رشد تقاضا آهسته شده است.