ساخت تجهیزات حفاری صنعت نفت با اجرای رساله های كاربردی

زیپو كالا: رئیس دانشكده مهندسی انرژی و فیزیك دانشگاه صنعتی امیركبیر با اشاره به ساخت دستگاه هدایتگر مته حفاری اظهار داشت: طراحی و ساخت این دستگاه محصول اجرای چندین رساله كارشناسی ارشد بوده است.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، دكتر حسین آفریده، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی امیركبیر در حاشیه مراسم رونمایی از دستگاه های MWD و GYRO (جایرو) در جمع خبرنگاران با اشاره به اینكه این تجهیزات جزو تجهیزات اندازه گیری درون چاهی نفت هستند، اظهار داشت: سیستم آشكارساز GAMMA MWD (گاما MWD) تولید شده در این دانشگاه بسیار پیشرفته تر از سیستم های موجود در بازار است، به گونه ای كه در مقایسه با سیستم Geolink دارای كارایی بهتر و در بایاس كمتر، سیگنال با وضوح بهتری عرضه می دهد.
وی یكی از ابزارهای تولید شده در این دانشگاه را فرستنده درون چاهی “استرینگ” حفاری دانست و خاطرنشان كرد: این بخش به كمك پالسر عمل انتقال اطلاعات درون چاه به روی سطح را انجام می دهد كه این امر با استفاده از گل حفاری انجام می گردد.
آفریده با اشاره به اینكه پالسر این دستگاه از نوع مثبت بوده و كاملا همسان با نمونه مشابه شركت آمریكایی است، تصریح كرد: در این بخش پالسر منفی و APC با یكدیگر ادغام شده و از این طریق كلیه شبیه سازی های انتقال حرارت و سیال با استفاده از نرم افزار CFD كه در این شركت تولید شده است، انجام می گردد.
رئیس دانشكده مهندسی انرژی و فیزیك دانشگاه صنعتی امیركبیر با اشاره به اینكه این دستگاه ها حاصل چندین رساله كارشناسی ارشد بوده است، افزود: این دستگاه ها می توانند اطلاعات كد شده كه روی مته حفاری وجود دارند را به بالای زمین ارسال نمایند و با استفاده از فرآیندهایی این كدها رمزگشایی و در كامپیوتر نمایش داده شوند.
در این مراسم همینطور حبیب الله بی طرف، معاون پژوهش و فناوری وزیر نفت در جمع خبرنگاران با تاكید بر اینكه از فناوری هایی كه ایرانی هستند و دانش فنی آن بدست آمده تا رسیدن به تولید حمایت می نماییم، اظهار داشت: اگر تولید فناوری و ساخت تجهیزات بر مبنای قرار داد خرید باشند، مورد حمایت وزارت نفت قرار خواهند گرفت.
بی طرف، با اشاره به اینكه در وزارت نفت، قرارداد خرید از شركت دانش بنیان منعقد می شود، افزود: در واقع شركت ها با استفاده از قراردادها شناخته می شوند و در اولویت وزارت نفت قرار می گیرند.