مدیركل دامپزشكی استان اعلام كرد: ارزآوری ۴ میلیون دلاری سمنان از دورریز دام ها

زیپو كالا: مدیركل دامپزشكی استان سمنان از ارزآوری ۴ میلیون دلاری از محل برخی قطعات دورریز و آلایش غیرخوراكی دام ها در ۶ ماهه اول امسال اطلاع داد و اظهار داشت: كل درآمد ارزی استان در حوزه های در رابطه با دام و طیور در ۶ ماهه اول امسال ۵.۵ میلیون دلار بوده است.
به گزارش خبرنگار ایسنا، دكتر محمد سعیدی در نشست خبری با اصحاب رسانه استان اظهار نمود: قریب ۸۰درصد درآمدهای ارزی استان در حوزه دام و طیور مربوط به همین بخش بوده كه تا قبل از این دور ریخته می شده است.
وی از طریق اندازی یك واحد بسته بندی این قطعات دورریز در استان اطلاع داد و اضافه كرد: تمام این قطعات و آلایش غیرخوراكی در این واحد بسته بندی و به صورت مستقیم به خارج از كشور صادر می گردد.
مدیركل دامپزشكی استان سمنان با اشاره به اینكه حدود ۵ میلیون دلار از ۵.۵ میلیون درآمد ارزی این بخش به دو محصول آلایش غیرخوراكی با ۴ میلیون درآمد و كرك و موی كشیده شده بز با درآمد یك میلیون و ۱۶۴ هزار دلار اختصاص دارد، افزود: جوجه یك روزه شترمرغ، گوشت شترمرغ، پولت، تخم نطفه دار شترمرغ و داروهای دامی از دیگر اقلام صادراتی حوزه دامپزشكی در استان است كه درآمدهای ارزی این بخش در حدود ۵۰۰ هزار دلار بوده است.
وی با اشاره به ارزآوری بیش از یك میلیون دلاری كرك و موی كشیده شده بز خاطرنشان كرد: این محصول هم تا قبل از این استفاده چندانی از آن نمی شد اما هم اكنون كرك بز تولیدی به سه كشور ایتالیا، انگلستان و آلمان صادر می گردد.
سعیدی از استان سمنان بعنوان قطب تولید داروی دامی در كشور نام برد و اظهار داشت: استان سمنان به تنهایی ۴۰درصد نیاز كشور به داروهای دامی را تولید می كند.
وی با اشاره به اینكه چند كارخانه بزرگ داروسازی در تراز بین المللی در استان سمنان وجود دارد، خاطرنشان كرد: وجود این واحدهای تولید دارو منجر به خودكفایی كشور در داروهای دامی شده ضمن اینكه سالانه بخشی از تولیدات دارویی هم به خارج كشور صادر می گردد.
مدیركل دامپزشكی استان سمنان با آمادگی بعضی از این كارخانه ها برای افزایش تولید و تولید خطوط جدید تولید اطلاع داد و اضافه كرد: استان سمنان از ظرفیت های قابل توجهی در حوزه داروهای دامی برخوردار است، ضمن اینكه تولیدات داروی دامی استان از كیفیت قابل توجهی برخوردار می باشند.
وی از وجود ۳۴ درمانگاه و بیمارستان در رابطه با حوزه دام در این استان اطلاع داد و اظهار داشت: هفت باب آزمایشگاه، ۲۵ داروخانه و ۱۶ مركز عرضه واكسن های دامی هم در سطح استان فعالیت دارند كه دامپزشكی استان بر همه آنها نظارت دارد.
سعیدی با اشاره به اینكه آزمایشگاه كنترل كیفی دامپزشكی سمنان از آزمایشگاه های همكار مركز تشخیص كشور است، تصریح كرد: این آزمایشگاه به واسطه برخورداری از بروزترین تجهیزات آزمایشگاهی علاوه بر استان سمنان به استان های سراسر كشور خدمات آزمایشگاهی عرضه می دهد.