۱ و نه دهم درصد شدن محتوای وب فارسی، هدف، رسیدن به چهار درصد

زیپو كالا: سهم خط و زبان فارسی در فضای وب اكنون به ۱.۹ درصد رسیده و مطابق اهدافی كه در نظر گرفته شده، این عدد باید به چهار درصد برسد و سازمان فناوری اطلاعات، زمان بندی چهارساله ای را برای این كار در نظر گرفته است.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، یكی از شاخص های مورد نیاز برای توسعه شبكه ملی اطلاعات، همواره تولید محتوای بومی بوده است؛ تا جایی كه در خیلی از موارد ادعا می گردد زیرساخت های فنی شبكه ملی اطلاعات آماده است و الان نوبت بخش محتواست كه با تكمیل و توسعه، این فرآیند را تكمیل كند.

اخیرا تفاهمنامه ای توسط وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و سازمان اسناد و كتابخانه ملی ایران با هدف گسترش زبان و محتوای فارسی در وب منعقد شد. گردآوری و حفاظت بلندمدت از اطلاعات دیجیتال میراث مستند ایرانیان، تولید و گردآوری نسخه دیجیتال آثار مكتوب و غیرمكتوب ایرانی ها در كتابخانه ملی، تولید امكان دسترسی به این آثار برای همه ایرانی ها و پژوهشگران سراسر جهان، افزایش سهم زبان فارسی در محیط وب و فضای مجازی و تولید بستر مناسب فنی برای حفظ حقوق مالكیت معنوی پدیدآورندگان بعضی از موضوعات مطرح در این تفاهمنامه است.

محمد جواد آذری جهرمی- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – درباره این تفاهم نامه اظهار داشت: مقرر است تمام اسناد كتابخانه ملی كه قابل نشر است در یك بازه زمانی به صورت نسخه دیجیتالی با استانداردهای مناسب دربیاید و همه این اطلاعات به صورت اوپن دیتا در اختیار كسب وكارها برای توسعه اشتغال قرار می گیرد. در حوزه نشر آثار ما نیاز داشتیم گامی به سمت دیجیتال كردن اطلاعات را برداریم و محتوای غنی موجود در كتابخانه ملی كه بعنوان حافظه تاریخی ایرانی ها است را منتشر نماییم و امیدواریم با این كار به سمت چهار درصدی خط و زبان فارسی در وب برسیم.

در راستای افزایش محتوای بومی، رسول سراییان – رئیس سازمان فناوری اطلاعات – به ایسنا اظهار داشت: شاخصی در فضای وب در میان الملل داریم كه صفحات وب را در زبان های مختلف و در محیط بیرون اندازه گیری می كند. یك سایت هم دارد كه همه به آن دسترسی دارند. این شاخص صفحات وب را در بازه های زمانی مختلف به زبان های مختلف می شمارد و سپس زبان های مختلف را رتبه بندی می كند.

وی همینطور به راه های افزایش تولید محتوا اشاره و اظهار نمود: كل فارسی زبانان دنیا، علاوه بر ایران، تمامی فارسی زبانان اطراف ما كه بالغ بر ۲۰۰ میلیون جمعیت هستند به اضافه فارسی زبانان كشورهای دیگر را شامل می شوند. تفاهم نامه ای با مركز ملی اسناد عنوان شد، كاری كه در حوزه تولید محتوا توسط استارت آپ ها شكل می گیرد، توسعه ی زیرساخت های خط زبان فارسی، همه این موارد به تولید محتوا كمك می نماید.

سراییان در ادامه با اشاره به آخرین گزارش های منتشرشده درباره سهم خط و زبان فارسی بیان كرد: طبق آخرین آماری كه این شاخص دارد، سهم ما از سال قبل كه حدود ۰.۷ درصد بود به حدود ۱.۹ درصد افزایش پیدا كرده كه هم اكنون بالاتر از سهم زبان چینی، عربی و تركی است. هدفی كه آقای وزیر اعلام نمودند دو برابر كردن این شاخص طی سال های آتی است و به نظر بتوانیم این دو درصد را ظرف چهار سال آینده به چهار درصد برسانیم.