نماینده مردم دامغان در مجلس: سرمازدگی ۲۰۰هزار میلیارد تومان به كشاورزان كشور خسارت زد

زیپو كالا: دامغان- نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به خسارت ۲۰۰ هزار میلیارد تومانی سرمازدگی به كشاورزان، اظهار داشت: برای كاهش این خسارات در سال های آینده باید كشت گلخانه ای را ترویج دهیم.

ابوالفضل حسن بیگی در گفتگو باخبرنگار مهر، ضمن بیان اینكه سرمازدگی امسال ۲۰۰ هزار میلیارد تومان به كشاورزان خسارت وارد كرد، تاكید كرد: سرمازدگی محصولات كشاورزی ۱۸ استان كشور را گرفتار كرد، كه دولت برای كمك به كشاورزان خسارت دیده بالغ بر چهار هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات بانكی اختصاص داد تا بخشی از مشكلات این قشر زحمتكش برطرف شود.
وی یكی از اشكالات عدیده در شرایط فعلی را عدم بیمه باغات و محصولات كشاورزی توسط باغداران دانست و اظهار داشت: باید بیمه كشاورزی در میان باغداران و كشاورزان جا بیافتد و من از مدیران می خواهم با برگزاری جلسات توجیهی باغداران را نسبت به ضرورت بیمه كردن محصولات خودآگاه و شهرستان دامغان را در این زمینه الگو قرار دهند.
تبخیر ۱۲.۵ درصد از آب استان سمنان در استخرهای كشاورزی
عضو خانه ملت با تاكید بر ضرورت مدیریت درست مصرف آب در شرایط فعلی تصریح كرد: تقریباً ۱۲.۵ درصد از آب استان سمنان در استخرهای ذخیره آب تبخیر می گردد كه ما باید با برنامه ریزی مناسب به سمت استفاده بهینه از آب در كشاورزی و دامداری نوین حركت نماییم، ضمن اینكه تغییر الگوی كشت باید به طورجدی در دستور كار قرار گیرد.
حسن بیگی خاطرنشان كرد: از مدیران استان سمنان می خواهم كه با نظارت و برنامه ریزی ویژه شرایط افزایش شركت های تعاونی دامغان را فراهم آورند چونكه این شهرستان از پتانسیل های بالایی در این زمینه برخوردار می باشد.
وی با اشاره به سرمایه گذاری درزمینهٔ احداث گلخانه در شهرستان دامغان تصریح كرد: من علاقه مند هستم استان سمنان و شهرستان دامغان به سمت كشت محصولات گلخانه ای حركت نماید و برای تحقق این امر باید ضمن بازدید از كشورهای موفق مانند كشور هلند شیوه عملكرد آن ها را مورداستفاده قرار دهیم.
ضرورت ترویج محصولات گلخانه ای
نماینده دامغان در مجلس افزود: در دامغان باید به سمت ترویج محصولات گلخانه ای حركت نماییم تا مردم آن را از نزدیك مشاهده كنند و به سرمایه گذاری در این زمینه ترغیب شوند.
حسن بیگی تصریح كرد: برای احداث هر گلخانه چهار میلیارد تومان سرمایه نیاز است و سالانه ۱.۵ میلیارد تومان سود دارد و با این حركت و تلاش پول سرمایه گذار طی سه سال به وی برمی گردد.
وی خاطرنشان كرد: طبق مطالعات وزارتخانه های نیرو و جهاد كشاورزی، با آب موجود در شهرستان دامغان می توانیم ۵۰ هزار هكتار پسته كاری انجام دهیم.
اقتصاد مقاومتی راهبرد اصلی كشور
عضو خانه ملت افزود: رهبر فرزانه انقلاب از سال های قبل مبحث اقتصاد مقاومتی را بعنوان راهبرد اصلی كشور مطرح نمودند و ما امروز اثرات مثبت آن را مشاهده می نماییم كه اروپایی ها در مذاكره با آمریكا از همین منظر به دولتمردان آن اعلام می كنند كه در مقابله با جمهوری اسلامی ایران شكست می خورند.
حسن بیگی با ابراز اینكه هم اكنون روزانه ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار بشكه تولید نفت داریم كه دو میلیون بشكه از این میزان صادر می شود، اظهار داشت: از طرفی سالیانه ۱۱۹ میلیون تن تولیدات بخش كشاورزی در كشور داریم و خوشبختانه درزمینهٔ اقلام اساسی این بخش به خودكفایی رسیده ایم و یا در آستانه خودكفایی هستیم.