نوبخت اعلام كرد؛ تدوین سناریوهای مختلف ارزی، رشد نرخ ارز به علت افزایش تقاضا

زیپو كالا: رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره تدوین سناریوهای مختلف و پیش بینی برای درآمدهای ارزی كشور در آینده، اظهار داشت: رشد قیمت ارز به علت انتظارات تورمی ناشی از شوك سیاسی تحریم ها و افزایش تقاضا بود.

به گزارش زیپو كالا به نقل از خانه ملت، محمدباقر نوبخت با اشاره به نشست امروز كمیسیون اقتصادی مجلس با مبحث بررسی تحولات و نوسانات ارزی كشور اظهار نمود: در این جلسه گزارشی از وضعیت ارزی كشور از نظر سازمان برنامه و بودجه به نمایندگان مجلس عرضه شد. ارز یكی از منابع مالی است كه معادل ریالی آن با نرخ تسعیر در قانون بودجه ۳ هزار و ۵۰۰ تومان برای هر دلار در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: هم اكنون هر دلار با نرخ ۴ هزار و ۲۰۰ تومان به خزانه واریز می گردد كه ما می توانیم اعتبارات هزینه ای یا عمرانی یا همان تملك دارایی های سرمایه ای را با آن انجام دهیم.
رئیس سازمان برنامه و بودجه اضافه كرد: در بودجه سال ۹۷ پیش بینی صادرات ۲ میلیون و ۴۱۰ هزار بشكه ای نفت و میعانات گازی در روز به ازای هر بشكه به قیمت ۵۵ دلار لحاظ شده كه البته ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار بشكه نفت با قیمت حدود ۶۵ دلار با عنایت به اتفاقات رخ داده به فروش رفته است. با لحاظ نرخ تسعیر دلار ۳ هزار و ۵۰۰ تومانی در كل سال معادل ۱۰۷ هزار میلیارد تومان سهم دولت می گردد كه براین اساس ۳۲ درصد از منابع به صندوق توسعه ملی و ۱۴.۵ درصد به شركت نفت برای طرح های توسعه ای اختصاص می یابد.
نوبخت اضافه كرد: خوشبختانه درآمدهای ریالی حاصل از فروش نفت در سه ماهه اول امسال ۷۴ درصد با افزایش روبه رو شده اما با وجود مطلوب بودن منابع ارزی كشور و افزایش حدود ۲۱ درصدی صادرات باید نیازها برطرف شود.
وی ادامه داد: با عنایت به درآمدهای ارزی نباید قیمت ارز با نوسان روبه رو می شد اما به علت انتظارات تورمی ناشی از شوك سیاسی تحریم ها میزان تقاضای ارزی در كشور با رشد روبه رو شد به نحوی كه به افزایش قیمت ارز منجر گردید.
سخنگوی دولت اضافه كرد: سناریوهای مختلف و پیش بینی برای درآمدهای ارزی كشور در آینده و مصارف و تنظیم بودجه ای در نظر گرفته شده كه این موضوعات در جلسه كمیسیون اقتصادی تشریح شد.