خودروهای پیل سوخت هیدروژنی بی ام و سال ۲۰۲۵ به بازار می آیند

زیپو كالا: شركت خودروسازی بی ام و آلمان می خواهد با سرمایه گذاری و توسعه زیرساختهای لازم تا سال ۲۰۲۵ میلادی از اولین خودروی الكتریكی با فناوری پیل سوختی هیدروژنی رونمایی كند.
به گزارش زیپو كالا به نقل از وب سایت Markets Insider، خیلی از كشورهای جهان قصد دارند با هدف مقابله با آلودگی هوا و كاهش میزان انتشار آلاینده ها و گازهای گلخانه ای و حفظ بیشتر محیط زیست، خودروهای تمام الكتریكی و برقی را به تولید انبوه برسانند.

بنابراین خیلی از شركتهای خودروسازی در جهان عزم خویش را برای تولید انبوه خودروهای برقی جزم كرده و از برنامه های خود بدین منظور رونمایی كرده اند. افزایش روزافزون خودروهای برقی و محبوبیت استفاده بیشتر از این خودروهای پاك، سبب شده است شركت های خودروسازی در سراسر جهان به رقابتی تنگاتنگ پرداخته و هر یك از برنامه های خود برای طراحی و تولید خودروهایی بهتر و با توان پیمایش بیشتر رونمایی كنند.

یك سال پیش بود كه اخبار انتشار یافته در فضای مجازی نشان داد شركت خودروسازی بی ام و آلمان در حال كوشش برای طراحی و تولید یك خودروی برقی با استفاده از فناوری پیل سوختی هیدروژنی (FCEV) است و تلاش دارد از آن در سال ۲۰۲۱ میلادی یعنی سه سال آینده پرده برداری كند.

هارولد كروگر – مدیر عامل شركت بی ام و – در این خصوص اظهار نمود كه می خواهیم با بهره گیری از بهترین متخصصان و مهندسان فعال در صنعت خودرو و همینطور برنامه ریزی های دقیق، خودروهای برقی قدرتمندتر و با شعاع حركتی بیشتر را طراحی و به تولید برسانیم كه امیدواریم در آینده ای نزدیك بتوانیم از آنها رونمایی نماییم. وی اما در پاسخ به این سوال كه این پروژه چه زمانی به ثمر می رسد، سكوت كرد و هیچ پاسخی نداد.

اما هم اكنون به نظر می آید كه تلاش های بی ام و بی نتیجه نبوده و درحال به ثمر رسیدن است چراكه ینس ماركوارت – مدیر بخش بی ام و موتوراسپرت – در گفتگویی با گزارشگر Motorsport از تلاش و پیشرفت های این خودروساز آلمانی برای توسعه خط تولید خودروهای الكتریكی با فناوری پیل سوختی هیدروژنی اطلاع داد و مبحث عرضه زودهنگام این خودروها را به شكلی تایید نمود.

وی در ادامه اضافه كرد: با اینكه اینگونه خودروها توان رقابت با خودروهای مسابقه ای و اسپرت را دارند هم اكنون هدف ما از تولید آنها انجام و رقابت در مسابقات اتومبیل رانی نیست بلكه هدف اصلی ما هم اكنون تولید انبوه خودروهای تولیدی و حفاظت از محیط زیست است.

وی حتی به تاریخ احتمالی رونمایی و عرضه اولین مدل خودروی برقی با استفاده از فناوری پیل سوختی بی ام و را هم اعلام نمود. بر مبنای اظهارات ماركوارت، این مدل جدید تا پیش از بازی های المپیك توكیوی ژاپن روانه بازار نخواهد شد. این طور كه به نظر می آید این خودروساز احیانا برنامه ریزی نموده است كه تا اواسط دهه آینده یعنی سال ۲۰۲۵ میلادی از اولین خودروی برقی بی ام و با بهره گیری از فناوری پیل سوختی رونمایی و عرضه نماید.

البته لازم به ذكر است كه بی ام و طی چند دهه گذشته از فناوری پیل سوختی بهره برده است اما در نسخه های قبلی از هیدروژن به صورت مستقیم در پیشرانه احتراق داخلی استفاده می شد كه از این به بعد می خواهد از این فناوری برای انتقال نیرو به موتور الكتریكی خودرو بهره بگیرد.

این فناوری علاوه بر كاهش آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، شعاع حركتی و توان پیمایشی بسیار بیشتری نسبت به سایر خودروهای برقی دارد كه برای مسافرت های بلند مدت و مسافت های طولانی مناسب می باشد.

دولت های بسیاری همچون انگلستان، فرانسه، نروژ، اسپانیا، یونان، مكزیك، چین و هند همچون پیشگامانی هستند كه قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتا تا دهه ۲۰۴۰ میلادی (حدودا دو دهه آینده) ممنوع و متوقف اعلام كنند.