با وجود تنش آبی، تولید برگ سبز چای به ۱۰۸هزار تن رسید

زیپو كالا: معاون امور باغبانی وزارت جهاد كشاورزی اظهار داشت: تولید برگ سبز چای هم با ۳۵درصد رشد از ۸۰ هزار تن درسال گذشته با وجود تنش آبی به ۱۰۸هزارتن رسیده است.
به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، «محمدعلی طهماسبی» اظهار داشت: حمایت های دولت از بخش چایكاری و صنعت فرآوری چای سبب افزایش درآمد چایكاران، تولید برگ سبز، افزایش مساحت باغ های فعال، تولید و فروش چای خشك و افزایش شاخص های ضریب خوكفایی در تولید چای شده است.
وی اظهار نمود: ۹۱۲میلیارد ریال وام به چایكاران و كارخانه داران با استفاده از سازمان چای كشور و با احتساب تسهیلات صندوق پشتیبانی از توسعه صنعت چای از سال ۱۳۹۲تا سال قبل پرداخت شده است.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد كشاورزی تصریح كرد: با حمایت دولت از كشت چای، میانگین قیمت خرید برگ سبز هم از هشت هزار و۷۵۰ ریال در سال ۹۲ تابحال ۱۱۵درصد رشد داشته است و تولید برگ سبز چای هم با ۳۵درصد رشد از ۸۰ هزار تن در سال قبل با وجود تنش آبی به ۱۰۸هزار تن رسیده است.
طهماسبی ادامه داد: مساحت باغ های فعال چای در آغاز كار دولت تدبیر و امید ۱۷و نیم هزار هكتار بود كه با حمایتی كه دولت از چای به عمل آورد این میزان هم اكنون به بیش از ۲۱هزار تن رسیده و درآمد چایكاران هم در این مدت با ۱۹۰درصد افزایش در سال قبل به دو هزار و ۳۰میلیارد ریال افزایش یافته است.
وی تولید چای خشك از سال ۱۳۹۲تا سال ۹۶را به ترتیب ۱۹هزار، ۱۴و نیم هزار تن، ۳۱هزار تن و ۲۴هزار تن ذكر و خاطرنشان كرد: تولید چای خشك در این مدت از ۲۸درصد رشد برخوردار بوده و آبیاری تجمعی هم از ۲۵۰هكتار در این مدت به ۸۲۸هكتار و ضریب خودكفایی در صنعت چای هم از ۱۷درصد به ۲۲درصد رسیده است.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد كشاورزی با اشاره به تشكیل صندوق پشتیبانی از توسعه چای خاطرنشان كرد: این صندوق در آینده با خرید زنجیره ای چای فعالیت خویش را گسترش خواهد داد.
طهماسبی تصریح كرد: با عنایت به تنش های كم آبی به حفر چاه در بخش چایكاری باید توجه گردد كه دولت تا ۸۵ درصد هزینه آن را پرداخت می كند كه این كار می تواند با افزایش اراضی به آبیاری تحت فشار چندین هزار هكتار از اراضی چایكاران را زیر پوشش آبیاری قرار دهد تا افزایش واحد سطح را بدنبال داشته باشد.
وی خاطرنشان كرد: زمینه های مكانیزاسیون، پرداخت تسهیلات آبیاری، احداث جاده های بین راهی باغ ها و امور زیربنایی باید در برنامه های سازمان چای قرار گیرند كه مسئولان استان گیلان بخصوص مسئولان جهاد كشاورزی، استاندار و فرمانداران می توانند به تحقق این برنامه ها كمك كنند.