رییس اتاق تجارت ایران و افغانستان: مشكل اصلی ما در بازار افغانستان قدرت پایین خرید مردم است

زیپو كالا: رییس اتاق تجارت ایران و افغانستان اظهار داشت: هم اكنون مشكل اصلی ما در بازار افغانستان قدرت پایین خرید مردم است.
محمود سیادت در گفت وگو با ایسنا، با اشاره به اینكه صادرات در سال قبل در مجموع رشد خوبی داشت، اظهار نمود: علی رغم تهدید، فشارها و مشكل جدی در انتقال ارز ناشی از صادرات به داخل، صادركنندگان واقعا از خودگذشتگی كردند و با كاهش سود خود توانستند بازارها را حفظ و كنترل كنند.
وی ادامه داد: صادركنندگان استان در برخی از بازارهای جدید مانند اندونزی توانستند گام های خوب و مثبتی بردارند اما بطور قطع اگر صادرات استان در یك بستر مناسب، حمایت همه جانبه سازمان های داخلی و تولید رقابتی به لحاظ كیفی و قیمتی صورت گیرد، سبب افزایش قدرت رقابت كالا برای صادركننده ما در بازار خواهد شد.
رییس اتاق تجارت ایران و افغانستان بیان كرد: هم اكنون یكی از بهترین بازارها برای ما افغانستان است. همینطور برای افغان ها كالا و خدمات ایرانی به علت زبان مشترك و شرایط مناسب بهتر است.
سیادت خاطرنشان كرد: همینطور علاوه بر این موارد هم اكنون بازار افغانستان برای ما بازار پرظرفیت و در دسترسی خواهد بود.
وی با اشاره به اینكه مشكل اصلی ما در بازار افغانستان قدرت پایین خرید مردم و سیاسی بودن بازار این كشور است، تصریح كرد: یعنی خیلی از كشورها در این بازار دامپینگ می كنند و با اهداف سیاسی حضور دارند.
رییس اتاق تجارت ایران و افغانستان تصریح كرد: ما در بازار افغانستان سهم خوبی را از آن خود كرده ایم و بنا بر آمار داده شده ما نخستین صادركننده به این كشور هستیم.
سیادت ادامه داد: اما این امكان وجود دارد كه این بازار صدمه ببیند و سبب شود سهم صادرات ما كاهش پیدا كند زیرا رقبای زیادی مانند هند، تركیه، چین، پاكستان و كشورهای غربی وجود دارند كه می توان به آن ها بعنوان یك رقیب جدی نگاه نماییم.
وی اضافه كرد: جدیدا كشور تركیه وارد بازار افغانستان شده كه می تواند سهم ما را از آن خود كند و باید در این راستا تلاش نماییم كه كالاهای خویش را باكیفیت تر نماییم و هموراه تلاش نماییم قیمت كالاهای خویش را كاهش دهیم.
رییس اتاق تجارت ایران و افغانستان عنوان كرد: به تازگی در مرز دوغارون یك امكانی فراهم شده كه با دریافت وجه خدماتی را برای ما لحاظ كنند. تجار ما از سالن گذرنامه در مرز دوغارون ناراضی هستند و بارها این مورد را عنوان و در این زمینه هم قول هایی به ما داده شده است.
سیادت افزود: كسانی كه از مرز دوغارون اعم از تاجر و فرد عادی رفت و آمد می كنند حق دارند و ما باید به آن ها به بهترین شكل خدمات عرضه دهیم.