مهر گزارش می دهد؛ فاز ۱۳پارس جنوبی در انتظار لولهCRA، شصت كیلومتر لوله وارد كردیم

زیپو كالا: در حالیكه به قول مدیرعامل شركت نفت و گاز پارس به اندازه كافی لوله CRA وارد كرده ایم، آخرین گزارشات این شركت به شركت ملی نفت ایران نشان داده است كه همچنان فاز۱۳، ۱۴و ۲۲-۲۴ به واردات نیاز است.

به گزارش زیپو كالا به نقل از مهر، چندی قبل محمد مشكین فام مدیرعامل شركت نفت و گاز پارس جنوبی در نشست خبری در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در پاسخ به خبرنگار مهر در ارتباط با بسته ماندن چاه های موقعیت B. (تكمیل اواخر ۹۵) و همینطور موقعیت D. (تكمیل خرداد ۹۶) فاز ۱۳ پارس جنوبی به علت تأخیر در واردات لوله های CRA توضیح داد: هم اكنون به اندازه كافی واردات لوله های CRA داشته ایم و مقدمات انجام كار برای لوله گذاری هم در حال انجام می باشد و پیش بینی می گردد تا ۶ ماه آینده چاه های موقعیت B. و D. به بهره برداری برسد.
بررسی آخرین گزارش از روند عملكرد در این فاز كه یكی از ایرانی ترین فازهای پارس جنوبی به حساب می آید نشان می دهد، پایه سكوی A فاز ۱۳ پارس جنوبی در تاریخ ۴ مهرماه سال قبل نصب شده است و چاه های صدمه دیده موقعیت A تا خردادماه امسال آماده راه اندازی است.
آخرین گزارش های شركت نفت و گاز پارس جنوبی نشان داده است كه حفاری موقعیت B فاز ۱۳ در اسفند ماه ۹۵ تكمیل شده و در انتظار لوله های سی. آر. ای است. این در شرایطی است كه حفاری موقعیتD هم تا ۲۹ اسفند ماه سال قبل تعهد شده بود. در حالیكه تاریخ اتمام حفاری این بخش ۲۹ اسفند سال ۹۵ باز می گردد. به عبارتی یكسال تاخیر در انجام تهعد در این بخش به چشم می خورد. از سویی دیگر در این صورت وضعیت مطرح شده است كه مشكلات مربوط به تامین لوله های CRA باید پیگیری شود.
در حالی كه طبق این گزارش چاه های موقعیت D فاز ۱۳ پارس جنوبی در انتظار لوله های سی. آر. ای به سر می برد، اتمام عملیات حفاری در موقعیت C (اقماری A) برای تاریخ ۱۵ اسفند ماه سال قبل تمدید شده بود در صورتی كه وعده انجام آن تاریخی بین ۳۰ مهر ماه ۹۶ و ۳۰ آذرماه سال قبل به چشم می خورد كه مشكل تامین لوله های CRA هم برای این موقعیت مد نظر گرفته شده است.
طبق آخرین گزارشات شركت نفت و گاز پارس بعنوان پیمانكار دست یك در میدان مشترك گازی پارس جنوبی، مقرر است جلسه ای مشترك برای همه ی فاز های ۱۳، ۲۲-۲۴ و ۱۴ به منظور زمان بندی حفاری با عنایت به تامین لوله های CRA برگزار گردد.
فاز ۱۳ تنها نیست
رد پای لوله های CRA و چشم انتظاری برای واردات آن ها در فازهای ۲۲-۲۴ هم به چشم می خورد. به نحوی كه طبق آخرین گزارش عملكرد شركت نفت و گاز پارس عملیات حفاری در موقعیت سكوهای ۲۲ و ۲۴A تمام شده و منتظر تامین لوله های سی. آر. ای بوده كه سد راه تامین این كالا هم در دست بررسی می باشد. البته این گزارش نشان داده است كه آخرین وعده برای تامین این كالا ۲۹ اسفند ۹۵ بوده است كه تعهد شده بود اولین محموله ۲۵ كیلومتری این لوله ها درتاریخ دی ماه ۹۶ تحویل داده می گردد. این در شرایطی است كه تاریخ تعهد قبلی برای تحویل این كالا ۳۰ آذرماه مقرر شده بود.
طبق این گزارش اتمام حفاری در موقعیت سكوی ۲۳ تا تاریخ ۲۵ اردیبهشت سال جاری تعهد شده است. این در شرایطی است كه قرار بوده است درتاریخ ۲۵ شهریور سال قبل تمام شود.
خبر خوش اینكه طبق این گزارش اتمام حفاری تا سر مخزن در موقعیت سكوی ۲۴ Bدر تاریخ یك شهریور ۹۶ به اتمام رسید كه در انتظار تامین لوله های سی. آر. ای است.
البته طبق گزارش شركت نفت و گاز پارس مناقصه تامین لوله های CRA در حال اجرا می باشد.
طبق اولویت وزارت نفت عمل می كنیم
در حالی كه گزارش های شركت نفت و گاز پارس نشان داده است كه یكی از دلایل تاخیر در بهره برداری از بخش های از فاز ۱۳، ۱۴ و البته ۲۲-۲۴ به علت مشكل واردات لوله های CRA است، ابولقاسم رحمانی، مدیرعامل شركت تاسیسات دریایی كه وظیفه واردات لوله های مورد نیاز و انجام عملیات لوله گذاری را در خیلی از فازهای پارس جنوبی و البته فاز ۱۴ بر عهده دارد، در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینكه یكی از اشكالات تاخیر در واردات تحریم ها بوده است، اظهار داشت: ۶۰ كیلومتر لوله CRA برای دو موقعیت از فاز ۱۴ كه مسوولیت لوله گذاری ان با ما بود وارد كردیم. اما با عنایت به اینكه دید ما یك دید یكپارچه ملی است بنا به درخواست وزارت نفت این لوله ها را در اختیار فاز ۱۳ و البته دو موقعیت دیگر فاز ۱۴ كه جزوه اولویت ها بود، قرار دادیم تا محموله بعدی را صرف بخش های باقی مانده نماییم.
به گزارش زیپو كالا به نقل از مهر در شرایطی كه به نظر می رسد بنا بر اتحادی ظالمانه حلقه تحریم های اقتصادی ضد ایران تنگ تر می شود، باید فكری اساسی برای تامین این لوله ها كرد. شاید وقت آن رسیده است كه حتی به ناچار تولیدات داخلی را مورد توجه ویژه ای قرار داده و هرچند با ضریب دقت بالاتری به علت حساسیت امور در بخش فراساحل، اما تولیدات داخلی را وارد عرصه كرده و به خودكفایی در این زمینه كمك نماییم.