واردات گوشت به اوج رسید

زیپو كالا: واردات گوشت قرمز طی سال های گذشته به حداقل خود رسیده بود اما در سال قبل و ماه ابتدایی امسال و روند رو به رشد بی سابقه ای داشته است كه می توان به افزایش ۵۷ درصدی در سال قبل و ۱۲۶۶ درصدی در اولین ماه امسال نسبت به بازه زمانی مشابه در سال قبلش اشاره نمود.

به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، با روی كار آمدن دولت یازدهم روند افزایش تولید و خودكفایی در خیلی از محصولات اساسی همچون گوشت مرغ و گوشت قرمز شروع شده و به مرور با افزایش تولید، واردات این محصولات پروتئینی كاهش پیدا كرد تا جایی كه واردات مرغ به دنبال خود كفایی در تولید آن ممنوع گردید و همچنان هم خبری از واردات آن نیست اما با عنایت به اینكه خودكفایی در تولید گوشت قرمز نیاز به زمان بیشتری داشت و به قول مسئولان وزارت جهاد كشاورزی در بازه زمانی حدود ۱۰ سال پیش بینی شده بود واردات آن قطع نشد اما به حداقل خود رسید و در هر سال كمتر است سال قبل شاهد وارد شدن گوشت قرمز بودیم.

اما طی سال های گذشته با بروز بیماری های مختلف همچون تب مالت و تب كریمه كنگو و به اذعان مسئولان وقت وزارت جهاد كشاورزی افزایش تقاضای مردم برای مصرف گوشت قرمز گرم قیمت این محصول روز به روز افزایش یافت و این وزارتخانه ناچار شد نسبت به واردات گوشت قرمز اقدام نماید و نهایتا این كار به جایی رسید كه آمار واردات گویای رشد و افزایش نسبت به گذشته بود.

چرا كه بر مبنای آمارهای رسمی انتشار یافته وزارت جهاد كشاورزی طی ۱۲ ماهه سال قبل ۱۴۹ هزار و ۱۵۰ تن گوشت قرمز به ارزش ۶۹۱ میلیون و ۱۲۰ هزار دلار از مبادی رسمی به كشور وارد شده است كه از نظر وزنی ۵۵.۶۶ درصد و از نظر ارزشی ۷۷.۴۱ نسبت به سال ۱۳۹۵ افزایش داشته است.

این روند رو به رشد و افزایشی واردات گوشت قرمز در اولین ماه امسال هم ادامه داشت و به رشد بی سابقه رسید، چراكه ۳۱ روزه فروردین امسال بیش از ۱۱ هزار و ۳۴۰ تن گوشت قرمز به ارزشی بالغ بر ۵۶ میلیون و ۵۲۰ هزار دلار به كشور وارد شده است كه بیش از ۱۲۶۶ درصد از نظر وزنی و بیش از ۱۶۰۷ درصد از نظر ارزشی نسبت به نخستین ماه سال قبل افزایش یافته است.

البته طی ماه ها و سال قبل مسئولان وزارت جهاد كشاورزی هم از واردات گوشت قرمز برای تنظیم بازار آن اطلاع داده بودند. بعنوان مثال علی اكبر مهر فرد – معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزارت جهاد كشاورزی – برای تنظیم بازار درصدد واردات گوشت قرمز گرم و منجمد از كشورهای مختلف هستیم و بزودی بازار گوشت قرمز آرام می گردد.

همچنین محمود حجتی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در جلسه سوال از وزیر جهاد كشاورزی اظهار نمود كه در زمینه گوشت قرمز دچار كاهش تولید و عرضه هستیم؛ چون تولید گوشت قرمز به شیوه سنتی دیگر برای تولید كنندگان اقتصادی نیست. اما بر مبنای سیاستی كه اتخاذ نموده ایم دام سبك و پربازده را به سرعت در حال توسعه داریم. گوشت قرمز متاثر از دام سبك است. جهت كنترل قیمت گوشت قرمز هم تسهیلاتی را برای واردات گوشت دام گرم سبك اختصاص داده ایم. امیدواریم مشكل بالا بودن قیمت گوشت قرمز دام سبك حل شود.

باید دید كه با افزایش واردات گوشت قرمز، وزارت جهاد كشاورزی می تواند بازار این محصول پروتئینی را كنترل كند یا آنكه باید راهكار دیگری برای آن بیاندیشد.