آمریكا به تهدید تجاری چین ادامه می دهد

زیپو كالا: آمریكا اعلام نمود كه هنوز از تهدید برای وضع تعرفه روی ۵۰ میلیارد دلار واردات كالاهای چینی دست برنداشته و از آن تا زمانی كه پكن به مساله سرقت مالكیت معنوی آمریكایی رسیدگی كند، استفاده خواهد نمود.

به گزارش زیپو كالا به نقل از ایسنا، طبق بیانیه كاخ سفید، واشنگتن همینطور محدودیت ها روی سرمایه گذاری از جانب شركت های چینی در آمریكا و همینطور كنترل صادرات كالاهایی كه به چین صادر می شوند را حفظ خواهد نمود.

جزییات كنترل های سرمایه گذاری و صادرات تا ۳۰ ژوئن اعلام خواهد شد و فهرست تعرفه های نهایی تا ۱۵ ژوئن منتشر می گردد.

این بیانیه اظهارات مقامات دولت امریكا كه تعرفه ها و محدودیت ها حتی بعد از توافق اولیه میان واشنگتن و پكن در ماه جاری برای كاهش مازاد تجاری ۳۷۵ میلیارد دلاری چین با آمریكا به قوت خود باقی ماندند را تایید نمود.

فهرست اهداف احتمالی برای اعمال تعرفه سنگین از جانب نماینده تجاری آمریكا اعلام شده و شامل كالاهای مورد استفاده شركت ها برای تولید محصولات دیگر و همینطور برخی كالاهای مصرفی مانند تلویزیون است.

با توجه به این كه واشنگتن از تهدید اعمال تحریم ها روی واردات چین عقب نشینی نكرده است، پكن به این بیانیه واكنش نشان داده و اعلام نمود: از بیانیه روز سه شنبه غافلگیر شده و از منافع خود دفاع خواهد نمود.

تهدید جنگ تجاری میان آمریكا و چین در بازارهای مالی به شدت تاثیر منفی گذاشت. با این حال اغلب اقتصاددانان معتقدند كه دو كشور موفق خواهند شد از جنگ اقتصادی بزرگ اجتناب كنند. چین مكررا اعلام نموده به توسعه صنایع فناوری پیشرفته خود ادامه خواهد داد و در مواجهه با آنچه تهدیدهای واشنگتن می بیند عقب نخواهد نشست.

این دو كشور اوایل ماه جاری توافق كردند تدابیری را برای كاهش مازاد تجاری چین با آمریكا بررسی كنند و این اقدام به منزله كاهش خطر وقوع جنگ تجاری میان دو اقتصاد بزرگ جهان ارزیابی شد.

این توافق از تحقیقات آمریكا درباره مساله سرقت مالكیت معنوی از جانب چین جدا است. ویلبر راس، وزیر بازرگانی آمریكا مقرر است هفته جاری به پكن سفر كند و چین را برای موافقت با صادرات بیشتر آمریكا به این كشور مجاب كند. آمریكا می خواهد مازاد تجاری چین با این كشور در مدت دو سال ۲۰۰ میلیارد دلار كاهش پیدا كند، رقمی كه اغلب اقتصاددانان و كارشناسان تجاری غیرمحتمل می دانند. فضا برای افزایش صادرات به چین با فروش كالاهای كشاورزی و محصولات انرژی بیشتر وجود دارد و چین در مجموع با واردات بیشتر موافقت كرده است، اما دو كشور توافق قطعی نداشتند.

بر اساس گزارش رویترز، اقتصاددانان برآورد می كنند كه صادرات آمریكا ممكن است حداكثر ۹۰ میلیارد دلار طی مدت چند ساله افزایش پیدا كند.